ORLAH APPLIES ONLY TO TREES PLANTED FOR FOOD (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)
[דף א עמוד א] [דף א עמוד א (עוז והדר)] מתני' הנוטע לסייג ולקורות פטור מן הערלה.
(Mishnah): One who plants for a fence or for beams, it is exempt from Orlah;
רבי יוסי אומר אפילו אמר הפנימי למאכל והחיצון לסייג הפנימי חייב והחיצון פטור:
R. Yosi says, even if he said 'the inner [branches] will be for food, and the outer for a fence', the inner are obligated and the outer are exempt.
גמ' הנוטע לסייג כו'.
(Gemara - Mishnah): One who plants for a fence...
כתיב [ויקרא יט כג] (ונטעתם כל - הגר''א מוחקו) עץ מאכל את שהוא למאכל חייב. לסייג ולקורות ולעצים פטור.
Source: It says "Etz Ma'achal'' - what is for food is obligated. What is for a fence, beams or [fire]wood is exempt.
מעתה אותו של מאכל אפי' חישב עליו לסייג יהא חייב.
Suggestion: If [we learn from there, we should say that a tree] for food (a fruit tree), even if he intended for a fence, should be obligated!
ת''ל [צ''ל ונטעתם כל - הגר''א] עץ מאכל.
Rejection #1: "U'Ntatem Kol Etz Ma'achal'' (it is obligated only if he planted for food. We explained this like SHENOS ELIYAHU.)
רבי יוסי [צ''ל אומר - ר''ש סיריליו] ילמד דבר מתחילתו ממשמע שנאמר [ויקרא יט כג] שלש שני' יהיה לכם ערלים לא יאכל. וכי אין אנו יודעין שבעץ מאכל הכתוב מדבר מה ת''ל ונטעתם כל עץ מאכל
Rejection #2 (R. Yosi): We learn from the beginning. It says "Shalosh Shanim Yihyeh Lachem Arelim Lo Ye'achel'' - do we not know that it discusses a fruit tree?! Why does it say "u'Ntatem Kol Etz Ma'achal''?
את שהוא למאכל חייב לסייג ולקורות ולעצים פטור.
[This teaches that] what [was planted] for food is obligated. What [was planted] for a fence, beams or wood is exempt.
רבי יונה (למד) [צ''ל אומר ילמד - ר''ש סיריליו] דבר מסופו ממשמע שנאמר [שם כה] ובשנה החמישית תאכלו את פריו להוסיף לכם תבואתו. וכי אין אנו יודעין שבעץ מאכל הכתוב מדבר מה ת''ל ונטעתם כל עץ מאכל
Rejection #3 (R. Yonah): We learn from the end. Since it says "uva'Shanim ha'Chamishis Tochlu Es Piryo Lehosif Lachem Tevu'aso'' - do we not know that it discusses a fruit tree?! Why does it say "u'Ntatem Kol Etz Ma'achal''?
את שהוא למאכל חייב לסייג ולקורות ולעצים פטור.
[This teaches that] what [was planted] for food is obligated. What [was planted] for a fence, beams or wood is exempt.
תני רבן שמעון בן גמליאל אומר בד''א בזמן שנטע לסייג ולקורות ולעצים דבר שהוא ראוי להם. נטע דבר שאין ראוי להם חייב.
(Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): When is this [that one who planted for a fence, beams or wood is exempt]? It is when he planted for a fence, beams or wood something proper for them. If he planted something not proper for them, it is obligated.
יאות אמר רשב''ג מ''ט דרבנין.
Question: R. Shimon ben Gamliel said properly! What is the reason for Rabanan [who do not distinguish]?
[דף א עמוד ב (עוז והדר)] א''ר זעירא במשנה סדר נטיעתם לעצים ברוצף לקורות במשפה לסייג מקום הסייג מוכיח עליו.
Answer (R. Ze'ira): Rabanan agree [that a kind of tree not proper for a fence, beams or wood is obligated. R. Shimon ben Gamliel discusses] one who deviated from the normal way of planting. For wood - they are dense (fruit trees are planted sparsely). For beams - he trims [the branches, so the trunk will get thicker]. For a fence - the place of the fence proves [that this was his intent].
תני בשם רבי מאיר כל האילנות באין למחשבת פטור חוץ מן הזית ומן התאינה.
(Beraisa - in the name of R. Meir): All trees can have an intent that exempts, except for olive and fig trees. (They are esteemed; they are always for food.)
ר''מ כדעתיה דאמר כל אילנות אילן סרק חוץ מזית ותאינה.
R. Meir holds like he taught elsewhere, for he said 'all trees are [called] barren, except for olive and fig trees.' (If one draped a vine over a barren tree, one may not plant other species under the entire tree.)
תני בשם ר''ש אין לך בא למחשבת פטור אלא שלשת המינין בלבד רימון ושקמה וצלף.
(Beraisa - in the name of R. Shimon): Intent for something exempt applies only to three species - Rimin (like plums), sycamore and caper.