1)

MA'ASER OF TREES NOT PLANTED FOR FOOD (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)

מהו שיהו חייבין במעשר.

(a)

Question: Are [trees not planted for food] obligated in Ma'aser [if he guards the fruits]?

תפלוגתא דר' בא [דף א עמוד ב] בר ממל ודר' הילא.

(b)

Answer: R. Ba bar Mamal and R. Heila argued about this;

דאיתפלגון המשמר פירותיו לעצים רבי בא בר ממל אמר חייב ר' הילא בשם ר' יוסי אמר פטור.

1.

They argue about one who guards Peros [of a tree planted] for wood. R. Ba bar Mamal said that it is obligated, and R. Heila said that it is exempt.

ר' בא בר ממל אמר חייב מן הדא [דברים יד כט] ובא הלוי כי אין לו חלק ונחלה עמך. ממה שיש לך ואין לו את חייב ליתן לו. יצא הפקר שידך וידו שווין בו.

2.

R. Ba bar Mamal said that it is obligated, due to "u'Va ha'Levi Ki Ein Lo Chelek v'Nachalah Imach'' - what you have, and he does not have, you are obligated to give to him (Ma'aser Rishon from it). This excludes Hefker, which your Yad (rights to acquire it) and his Yad are equal in it.

[צ''ל היא הבקר - הגר''א בחלה א:ג] הוא לקט היא שכחה היא פאה (היא הבקר - הגר''א מוחקו)

i.

This [Drashah] applies equally to Hefker, Leket, Shichechah and Pe'ah.

ר' הילא בשם ר' יוסי אמר פטור מן הדא כוסבר שזרעה לזרע ירקה פטור.

3.

R. Heila citing R. Yosi said that it is exempt, due to [a Mishnah] coriander that was planted for its seed, its Yerek (the plant itself) is exempt.

[דף ב עמוד א (עוז והדר)] שנייא היא כוסבר שיש לו גורן אחרת.

4.

Rebuttal: Coriander is different, for it has another granary (the seeds are obligated).

)והיי דא) [נראה שצ''ל והיידא] אמר דא

(c)

Question: What was [R. Heila's] source to say so (that it is exempt)?

המקיים מליאה של כרוב לזרע בטלה דעתו קלחין יחידין לא בטלה דעתו.

(d)

Answer (Beraisa): One who guards a patch of cabbage for seed, Batlah Daito (we ignore his intent, since it is unlike that of normal people; the Yerek is obligated in Ma'aseros. If he guards) individual stalks, Lo Batlah Daito (it is exempt);

א''ר יונה והוא שליקט ירק אבל אם לא ליקט ירק כך אנו אומרים עצים חייבין במעשרות.

1.

(R. Yonah): This is if he gathered Yerek, but if he did not gather Yerek (and let it harden for the sake of the seeds), do we say that wood is obligated in Ma'aseros?!

מהו שיהיו אסורין משום גזל.

(e)

Question: Are [Peros of a tree planted for wood] forbidden due to theft?

וכי עצים אינן אסורין משום גזל.

1.

Question: (Obviously they are!) Is wood not forbidden due to theft?!

מה צריכה ליה כגון אילן תותייא דלא אית בהון ממש.

2.

Answer: We ask about berries (they cannot be burned). They are not substantial.

רימון (שנטעו לשם רימון. בנות הדס שנטען) [צ''ל שחשב לשם רימון. בנות הדס שחשב - הגר''א] לשם בנות הדס. אית תניי תני חייב אית תניי תני פטור.

(f)

Rimin (like plums) that he intended for Rimin (the fruits), and Bnos Hadas (sycamore) that he intended for Bnos Hadas (these are two of the three species that R. Shimon holds that intent for exemption helps, for the fruits are not important at all) - some teach that they are obligated [in Orlah], and some teach that they are exempt;

א''ר חסדא מאן דאמר חייב במקום שרוב משמרין. מ''ד פטור במקום שאין הרוב משמרין.

(g)

(Rav Chisda): The one who teaches that they are obligated, this is in a place where most guard [the Peros]. The one who teaches that they are exempt, this is in a place where most do not guard.

רבי יוסי בעי אם במקום [שהרוב] משמרין למה לי חישב אפילו לא חישב. כך אנו אומרים זית ותאנה עד שיחשוב עליהן.

(h)

Question (R. Yosi): If in a place where most guard, why does it say that he intended? Even if he did not intend (it is as if he intended)! Do we say that olives and figs (which R. Meir holds are always for food, they are obligated) only if he intended?! (We explained this like GRA.)

[דף ב עמוד ב (עוז והדר)] אלא אפילו מחצה משמרין ומחצה שאין משמרין.

(i)

Answer #1 (R. Yosi) Correction: Rather, [some teach that they are obligated,] even [in a place where] half guard [the Peros], and half do not guard.

א''ר מתיא מן דבתרתה מקום שאין רוב משמרין אפילו לא חישב פטור.

(j)

Answer #2 (R. Masya): [It says that he intended] due to the latter [opinion]. In a place where most do not guard, even if he did not intend, he is exempt. (MAHARA FULDA)

רבי יוחנן בשם ר''ש בן יוצדק גפן שעלת במקום חורשין פטורה מן הערלה.

(k)

(R. Yochanan citing R. Shimon ben Yehotzadak): A vine that arose [by itself] in a forest, it is exempt from Orlah.

(אמר ר' יוסי אפילו נטעה - ספר ניר מוחקו מכאן וגורסו למטה) והתנינן העולה מאליו חייב בערלה.

(l)

Question (Mishnah): What arose by itself is obligated in Orlah.

תמן (כשנטעה במקום ישוב ברם הכא שנטעה) [צ''ל במקום ישוב ברם הכא - הגר''א] במקום חורשין.

(m)

Answer: There [it arose] in a settled place. Here [it arose] in a forest. (We explained this like GRA.)

[צ''ל אמר ר' יוסי אפילו נטעה - ספר ניר]

(n)

(R. Yosi): Even if he planted it [in a forest, it is exempt].

אמר רבי ליעזר הדא דתימר כשאינה עושה כדי טפילתה אבל אם היתה עושה כדי [דף ב עמוד א] טפילתה חייבת.

(o)

Limitation (R. Liezer): That is when it does not produce Kedei Tipulah (as much as the cost of engaging with the Peros until he brings them to a settled place), but if it produces Kedei Tipulah, it is obligated.