כריתות דף ב. א
אלו הן חייבי כרת המנויים במשנתנו, והיכן כתוב הלאו והיכן הכרת?
שם האיסור | לאו | כרת | |
1 | הבא על אמו | (ויקרא יח:ז) וְעֶרְוַת אִמְּךָ לֹא תְגַלֵּה |
בסיום פרשת עריות כתוב (ויקרא יח:כט) כִּי כָּל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה מִכֹּל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה וְנִכְרְתוּ הַנְּפָשׁוֹת הָעֹשׂת מִקֶּרֶב עַמָּם |
2 | על אשת אביו | (שם ח) עֶרְוַת אֵשֶׁת אָבִיךָ לֹא תְגַלֵּה | |
3 | על כלתו | (שם טו) עֶרְוַת כַּלָּתְךָ לֹא תְגַלֵּה | |
4 | על הזכור [1] | (שם כב) וְאֶת זָכָר לֹא תִשְׁכַּב | |
5 | על הבהמה | (שם כג) וּבְכָל בְּהֵמָה לֹא תִתֵּן שְׁכָבְתְּךָ | |
6 [2] | אשה המביאה בהמה עליה | (שם כג) וְאִשָּׁה לֹא תַעֲמֹד לִפְנֵי בְהֵמָה לְרִבְעָהּ | |
7 [3] | הבא על אשה ובתה [4] | (שם יז) עֶרְוַת אִשָּׁה וּבִתָּהּ לֹא תְגַלֵּה | |
8 [5] | הבא על אשת איש | (שם כ) וְאֶל אֵשֶׁת עֲמִיתְךָ לֹא תִתֵּן שְׁכָבְתְּךָ | |
9 | הבא על אחותו | (שם ט) עֶרְוַת אֲחוֹתְךָ לֹא תְגַלֶּה | |
10 | על אחות אביו | (שם יב) עֶרְוַת אֲחוֹת אָבִיךָ לֹא תְגַלֵּה | |
11 | על אחות אמו | (שם יג) עֶרְוַת אֲחוֹת אִמְּךָ לֹא תְגַלֵּה | |
12 | על אחות אשתו | (שם יח) וְאִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ לֹא תִקָּח | |
13 | על אשת אחיו | (שם טז) עֶרְוַת אֵשֶׁת אָחִיךָ לֹא תְגַלֵּה | |
14 | על אשת אחי אביו [6] | (שם יד) עֶרְוַת אֲחִי אָבִיךָ לֹא תְגַלֵּה | |
15 [7] | הבא על הנדה | (שם יט) וְאֶל אִשָּׁה בְּנִדַּת טֻמְאָתָהּ לֹא תִקְרַב | |
16 | המגדף | (שמות כב:כז) אֱלֹהִים לֹא תְקַלֵּל | (במדבר טו:ל) אֶת ה' הוּא מְגַדֵּף וְנִכְרְתָה |
17 | העובד ע"ז | (שמות לד:יד) לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לְאֵל אַחֵר | (במדבר טו:לא) כִּי דְבַר ה' בָּזָה וְאֶת מִצְוָתוֹ הֵפַר הִכָּרֵת תִּכָּרֵת |
18 | הנותן מזרעו למולך | (שם כא) וּמִזַּרְעֲךָ לֹא תִתֵּן לְהַעֲבִיר לַמֹּלֶךְ [8] | (ויקרא כ:ב-ג) אֲשֶׁר יִתֵּן מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ |
19 | בעל אוב [9] | (ויקרא יט:לא) אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֹבֹת | (ויקרא כ:ו) וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תִּפְנֶה אֶל הָאֹבֹת וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ |
20 [10] | מחלל שבת [11] | (שמות כ:י) וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה | (שמות לא:יד) כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה |
21 | טמא שאכל את הקדש | (ויקרא כב:ד) לֹא יֹאכַל עַד אֲשֶׁר יִטְהָר | (ויקרא כב:ג) וְטֻמְאָתוֹ עָלָיו וְנִכְרְתָה |
22 | הבא אל המקדש טמא | (ויקרא יב:ד) וְאֶל הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבֹא | (במדבר יט:יג) אֶת מִשְׁכַּן ה' טִמֵּא וְנִכְרְתָה |
23 | האוכל חלב | (ויקרא ג:יז) כָּל חֵלֶב וְכָל דָּם לֹא תֹאכֵלוּ | (ויקרא ז:כה) אֹכֵל חֵלֶב וְנִכְרְתָה |
24 | האוכל דם | (ויקרא יז:יד) כָּל אֹכְלָיו יִכָּרֵת | |
25 | האוכל נותר | (שמות כט:לד) וְשָׂרַפְתָּ אֶת הַנּוֹתָר בָּאֵשׁ לֹא יֵאָכֵל | (ויקרא יט:ח) וְאֹכְלָיו עֲוֹנוֹ יִשָּׂא וְנִכְרְתָה |
26 | האוכל פיגול | (שמות כט:לד) לֹא יֵאָכֵל כִּי קֹדֶשׁ הוּא | יליף גז"ש "עון" "עון" מנותר |
27 | השוחט קדשים בחוץ | יליף או בהיקש או בגז"ש מהמעלה | (ויקרא יז:ד) וְאֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא הֱבִיאוֹ וְנִכְרַת |
28 | המעלה קדשים בחוץ | (דברים יב:יג) הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תַּעֲלֶה עֹלֹתֶיךָ בְּכָל מָקוֹם | (ויקרא יז:ח-ט) אֲשֶׁר יַעֲלֶה, וְאֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא יְבִיאֶנּוּ וְנִכְרַת |
29 | האוכל חמץ בפסח | (שמות יב: כ) כָּל מַחְמֶצֶת לֹא תֹאכֵלוּ | (שמות יב:טו) כָּל אֹכֵל חָמֵץ וְנִכְרְתָה |
30 | האוכל ביוה"כ | (ויקרא כג:כט) כִּי כָל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא תְעֻנֶּה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה וְנִכְרְתָה | |
31 | העושה מלאכה ביוה"כ | (ויקרא כג:כח) וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה | (ויקרא כג:ל) אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה כָּל מְלָאכָה וְהַאֲבַדְתִּי אֶת הַנֶּפֶשׁ |
32 | המפטם את שמן המשחה במדותיו | (שמות ל:לב) וּבְמַתְכֻּנְתּוֹ לֹא תַעֲשׂוּ כָּמֹהוּ | (שמות ל:לג) אֲשֶׁר יִרְקַח כָּמֹהוּ וְנִכְרַת |
33 | המפטם את הקטורת במדותיה | (שמות ל:לז) בְּמַתְכֻּנְתָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם | (שמות ל:לח) אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה כָמוֹהָ לְהָרִיחַ בָּהּ וְנִכְרַת |
34 [12] | הסך משמן המשחה של משה | (שמות ל:לב) עַל בְּשַׂר אָדָם לֹא יִיסָךְ | (שמות ל:לג) וַאֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ עַל זָר וְנִכְרַת |
35 | הפסח | עשה (דברים טז:ב) וְזָבַחְתָּ פֶּסַח | (במדבר ט:יג) וְחָדַל לַעֲשׂוֹת הַפֶּסַח וְנִכְרְתָה |
36 [13] | מילה | עשה (ויקרא יב: ג) וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל | (בראשית יז:יד) וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא יִמּוֹל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתוֹ וְנִכְרְתָה |
כריתות דף ב: א
נזיר שנטמא טומאות הרבה מה דינו?
נטמא, וחזר ונטמא ביום השביעי, וחזר ונטמא ביום השביעי |
נטמא, וחזר ונטמא ביום השמיני, וחזר ונטמא ביום השמיני | |
לרבי | מביא קרבן אחד על טומאה אחת [14] | מביא קרבן על כל טומאה וטומאה |
לר' יוסי ב"י | מביא קרבן אחד על טומאות הרבה [15] | מביא קרבן על כל טומאה וטומאה |
מה דין הנשיא בעבירות דלהלן? [רש"י ד"ה משום].
בטומאת מקדש וקדשיו | בשבועת העדות, ביטוי שפתים, קרבן יולדת, מצורע | |
לר' אליעזר | מביא חטאת קבועה - שעיר | ---- |
לר' יוסי הגלילי | פטור לגמרי | |
לר' עקיבא ור"ש | מביא עולה ויורד |
מה ילפינן ממה שיצאה כרת באחותו מן הכלל פעמים (אחותו דרישא ואחותו דסיפא [16])?
אחותו דרישא | אחותו דסיפא | |
לר' יצחק | דחייבי כריתות שלקו לא נפטרו מידי הכרת | לחייב ג' על אחותו שהיא אחות אביו ואחות אמו [17] |
לרבנן | לחייב ג' על אחותו שהיא אחות אביו ואחות אמו4 | לאחותו מאביו ואמו - ללמד שאין עונשים מן הדין |
-------------------------------------------------
[1] וכן המביא את הזכור עליו, וע' לקמן (דף ג.) שנחלקו תנאים בעשה לשניהם האם חייב שתים, לר' ישמעאל חייב שתים ולר"ע רק אחד.
[2] כל שש אלה דינם במזיד והתראה בסקילה.
[3] במזיד והתראה דינו בשריפה, וכן כל אלה הנכללים בכרת זה דינם בשריפה.
[4] ונכלל בזה, הבא על אשה ועל בת בתה, והבא על בתו מאנוסתו, והבא על בת בתו, או בת בנו, או על חמותו, או על אם חמותו, או על אם חמיו.
[5] כאן יש ב' סוגי מיתות במזיד והתראה, אם מאורסת בסקילה, ואם היא נשואה בחנק.
[6] ונכלל בזה אשת אחי אמו.
[7] על שבע כריתות אלו (9-15) אין בהם מיתת ב"ד כלל.
[8] עוד נאמר בו (דברים יח:י) "לֹא יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ".
[9] וה"ה ידעוני ג"כ בכרת, וע' לקמן (דף ג:) שנחלקו ר' יוחנן ור"ל למה לא מנו אותו במשנה.
[10] ובמזיד והתראה דינו בסקילה.
[11] וכולל כל הל"ט מלאכות, שיש בכל אחד במזיד כרת, וע' לקמן (דף ג.) למה לא מנו אותם במשנה ויהיה ע"ד כריתות.
[12] כל י"ד כריתות אלו (21-34) אין בהם מיתת ב"ד.
[13] שני אלו הם מצות עשה, ואין בהם חטאת.
[14] ס"ל דהכל הוא טומאה אחת אריכתא, דלא בא לטהרה, דאין יכול נזיר למנות לנזירות טהרה אלא ביום השמיני.
[15] ר' יוסי בר' יהודה סובר שכבר ביום שביעי שסופר לטומאתו יכול להתחיל את הנזירות, וכיון שכן אם נטמא שוב ביום השביעי - חשוב טומאה חדשה. אולם אינו צריך להביא עליה קרבן בפני עצמו, דכיון שלא יצא לשעה אחת שראוי להביא קרבן - דאין הבאת קרבן אלא בשמיני, לכן אינו מביא אלא על האחרונה ועולה לו לכולם.
[16] פי', כל העריות כתוב עליהם בפרשת אחרי מות ונכרתו כל הנפשות, ובאחותו חזר לכתוב בה עוד פעם כרת בפרשת קדושים (ויקרא כ:יז) וְאִישׁ אֲשֶׁר יִקַּח אֶת אֲחֹתוֹ (אחותו דרישא) וְנִכְרְתוּ לְעֵינֵי בְּנֵי עַמָּם עֶרְוַת אֲחֹתוֹ (אחותו דסיפא) גִּלָּה עֲוֹנוֹ יִשָּׂא:
[17] אכן למסקנא (לקמן דף ג.) מבואר שלא צריך לזה לימוד מיוחד, אלא ילפינן ממה דאמר ר' הושעיא כל מקום שיש לך ב' לאוים וכרת אחד - יש חילוק חטאות ביניהם. וא"כ ברשיעא בר רשיעא - שבא על אחותו שהיא אחות אביו ואחות אמו דיש בו ג' לאוים וכרת אחד, אין אנו צריכים לדרשא מיוחדת ללמוד שחייב שלש.