כריתות דף ב. א

אלו הן חייבי כרת המנויים במשנתנו, והיכן כתוב הלאו והיכן הכרת?

שם האיסור לאו כרת
1 הבא על אמו (ויקרא יח:ז) וְעֶרְוַת אִמְּךָ לֹא תְגַלֵּה

בסיום פרשת עריות כתוב (ויקרא יח:כט) כִּי כָּל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה מִכֹּל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה וְנִכְרְתוּ הַנְּפָשׁוֹת הָעֹשׂת מִקֶּרֶב עַמָּם

2 על אשת אביו (שם ח) עֶרְוַת אֵשֶׁת אָבִיךָ לֹא תְגַלֵּה
3 על כלתו (שם טו) עֶרְוַת כַּלָּתְךָ לֹא תְגַלֵּה
4 על הזכור [1] (שם כב) וְאֶת זָכָר לֹא תִשְׁכַּב
5 על הבהמה (שם כג) וּבְכָל בְּהֵמָה לֹא תִתֵּן שְׁכָבְתְּךָ
6 [2] אשה המביאה בהמה עליה (שם כג) וְאִשָּׁה לֹא תַעֲמֹד לִפְנֵי בְהֵמָה לְרִבְעָהּ
7 [3] הבא על אשה ובתה [4] (שם יז) עֶרְוַת אִשָּׁה וּבִתָּהּ לֹא תְגַלֵּה
8 [5] הבא על אשת איש (שם כ) וְאֶל אֵשֶׁת עֲמִיתְךָ לֹא תִתֵּן שְׁכָבְתְּךָ
9 הבא על אחותו (שם ט) עֶרְוַת אֲחוֹתְךָ לֹא תְגַלֶּה
10 על אחות אביו (שם יב) עֶרְוַת אֲחוֹת אָבִיךָ לֹא תְגַלֵּה
11 על אחות אמו (שם יג) עֶרְוַת אֲחוֹת אִמְּךָ לֹא תְגַלֵּה
12 על אחות אשתו (שם יח) וְאִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ לֹא תִקָּח
13 על אשת אחיו (שם טז) עֶרְוַת אֵשֶׁת אָחִיךָ לֹא תְגַלֵּה
14 על אשת אחי אביו [6] (שם יד) עֶרְוַת אֲחִי אָבִיךָ לֹא תְגַלֵּה
15 [7] הבא על הנדה (שם יט) וְאֶל אִשָּׁה בְּנִדַּת טֻמְאָתָהּ לֹא תִקְרַב
16 המגדף (שמות כב:כז) אֱלֹהִים לֹא תְקַלֵּל (במדבר טו:ל) אֶת ה' הוּא מְגַדֵּף וְנִכְרְתָה
17 העובד ע"ז (שמות לד:יד) לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לְאֵל אַחֵר (במדבר טו:לא) כִּי דְבַר ה' בָּזָה וְאֶת מִצְוָתוֹ הֵפַר הִכָּרֵת תִּכָּרֵת
18 הנותן מזרעו למולך (שם כא) וּמִזַּרְעֲךָ לֹא תִתֵּן לְהַעֲבִיר לַמֹּלֶךְ [8] (ויקרא כ:ב-ג) אֲשֶׁר יִתֵּן מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ
19 בעל אוב [9] (ויקרא יט:לא) אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֹבֹת (ויקרא כ:ו) וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תִּפְנֶה אֶל הָאֹבֹת וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ
20 [10] מחלל שבת [11] (שמות כ:י) וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה (שמות לא:יד) כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה
21 טמא שאכל את הקדש (ויקרא כב:ד) לֹא יֹאכַל עַד אֲשֶׁר יִטְהָר (ויקרא כב:ג) וְטֻמְאָתוֹ עָלָיו וְנִכְרְתָה
22 הבא אל המקדש טמא (ויקרא יב:ד) וְאֶל הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבֹא (במדבר יט:יג) אֶת מִשְׁכַּן ה' טִמֵּא וְנִכְרְתָה
23 האוכל חלב (ויקרא ג:יז) כָּל חֵלֶב וְכָל דָּם לֹא תֹאכֵלוּ (ויקרא ז:כה) אֹכֵל חֵלֶב וְנִכְרְתָה
24 האוכל דם (ויקרא יז:יד) כָּל אֹכְלָיו יִכָּרֵת
25 האוכל נותר (שמות כט:לד) וְשָׂרַפְתָּ אֶת הַנּוֹתָר בָּאֵשׁ לֹא יֵאָכֵל (ויקרא יט:ח) וְאֹכְלָיו עֲוֹנוֹ יִשָּׂא וְנִכְרְתָה
26 האוכל פיגול (שמות כט:לד) לֹא יֵאָכֵל כִּי קֹדֶשׁ הוּא יליף גז"ש "עון" "עון" מנותר
27 השוחט קדשים בחוץ יליף או בהיקש או בגז"ש מהמעלה (ויקרא יז:ד) וְאֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא הֱבִיאוֹ וְנִכְרַת
28 המעלה קדשים בחוץ (דברים יב:יג) הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תַּעֲלֶה עֹלֹתֶיךָ בְּכָל מָקוֹם (ויקרא יז:ח-ט) אֲשֶׁר יַעֲלֶה, וְאֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא יְבִיאֶנּוּ וְנִכְרַת
29 האוכל חמץ בפסח (שמות יב: כ) כָּל מַחְמֶצֶת לֹא תֹאכֵלוּ (שמות יב:טו) כָּל אֹכֵל חָמֵץ וְנִכְרְתָה
30 האוכל ביוה"כ (ויקרא כג:כט) כִּי כָל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא תְעֻנֶּה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה וְנִכְרְתָה
31 העושה מלאכה ביוה"כ (ויקרא כג:כח) וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה (ויקרא כג:ל) אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה כָּל מְלָאכָה וְהַאֲבַדְתִּי אֶת הַנֶּפֶשׁ
32 המפטם את שמן המשחה במדותיו (שמות ל:לב) וּבְמַתְכֻּנְתּוֹ לֹא תַעֲשׂוּ כָּמֹהוּ (שמות ל:לג) אֲשֶׁר יִרְקַח כָּמֹהוּ וְנִכְרַת
33 המפטם את הקטורת במדותיה (שמות ל:לז) בְּמַתְכֻּנְתָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם (שמות ל:לח) אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה כָמוֹהָ לְהָרִיחַ בָּהּ וְנִכְרַת
34 [12] הסך משמן המשחה של משה (שמות ל:לב) עַל בְּשַׂר אָדָם לֹא יִיסָךְ (שמות ל:לג) וַאֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ עַל זָר וְנִכְרַת
35 הפסח עשה (דברים טז:ב) וְזָבַחְתָּ פֶּסַח (במדבר ט:יג) וְחָדַל לַעֲשׂוֹת הַפֶּסַח וְנִכְרְתָה
36 [13] מילה עשה (ויקרא יב: ג) וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל (בראשית יז:יד) וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא יִמּוֹל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתוֹ וְנִכְרְתָה

כריתות דף ב: א

נזיר שנטמא טומאות הרבה מה דינו?

נטמא, וחזר ונטמא ביום השביעי,
וחזר ונטמא ביום השביעי
נטמא, וחזר ונטמא ביום השמיני, וחזר ונטמא ביום השמיני
לרבי מביא קרבן אחד על טומאה אחת [14] מביא קרבן על כל טומאה וטומאה
לר' יוסי ב"י מביא קרבן אחד על טומאות הרבה [15] מביא קרבן על כל טומאה וטומאה

מה דין הנשיא בעבירות דלהלן? [רש"י ד"ה משום].

בטומאת מקדש וקדשיו בשבועת העדות, ביטוי שפתים, קרבן יולדת, מצורע
לר' אליעזר מביא חטאת קבועה - שעיר ----
לר' יוסי הגלילי פטור לגמרי
לר' עקיבא ור"ש מביא עולה ויורד

מה ילפינן ממה שיצאה כרת באחותו מן הכלל פעמים (אחותו דרישא ואחותו דסיפא [16])?

אחותו דרישא אחותו דסיפא
לר' יצחק דחייבי כריתות שלקו לא נפטרו מידי הכרת לחייב ג' על אחותו שהיא אחות אביו ואחות אמו [17]
לרבנן לחייב ג' על אחותו שהיא אחות אביו ואחות אמו4 לאחותו מאביו ואמו - ללמד שאין עונשים מן הדין

-------------------------------------------------

[1] וכן המביא את הזכור עליו, וע' לקמן (דף ג.) שנחלקו תנאים בעשה לשניהם האם חייב שתים, לר' ישמעאל חייב שתים ולר"ע רק אחד.

[2] כל שש אלה דינם במזיד והתראה בסקילה.

[3] במזיד והתראה דינו בשריפה, וכן כל אלה הנכללים בכרת זה דינם בשריפה.

[4] ונכלל בזה, הבא על אשה ועל בת בתה, והבא על בתו מאנוסתו, והבא על בת בתו, או בת בנו, או על חמותו, או על אם חמותו, או על אם חמיו.

[5] כאן יש ב' סוגי מיתות במזיד והתראה, אם מאורסת בסקילה, ואם היא נשואה בחנק.

[6] ונכלל בזה אשת אחי אמו.

[7] על שבע כריתות אלו (9-15) אין בהם מיתת ב"ד כלל.

[8] עוד נאמר בו (דברים יח:י) "לֹא יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ".

[9] וה"ה ידעוני ג"כ בכרת, וע' לקמן (דף ג:) שנחלקו ר' יוחנן ור"ל למה לא מנו אותו במשנה.

[10] ובמזיד והתראה דינו בסקילה.

[11] וכולל כל הל"ט מלאכות, שיש בכל אחד במזיד כרת, וע' לקמן (דף ג.) למה לא מנו אותם במשנה ויהיה ע"ד כריתות.

[12] כל י"ד כריתות אלו (21-34) אין בהם מיתת ב"ד.

[13] שני אלו הם מצות עשה, ואין בהם חטאת.

[14] ס"ל דהכל הוא טומאה אחת אריכתא, דלא בא לטהרה, דאין יכול נזיר למנות לנזירות טהרה אלא ביום השמיני.

[15] ר' יוסי בר' יהודה סובר שכבר ביום שביעי שסופר לטומאתו יכול להתחיל את הנזירות, וכיון שכן אם נטמא שוב ביום השביעי - חשוב טומאה חדשה. אולם אינו צריך להביא עליה קרבן בפני עצמו, דכיון שלא יצא לשעה אחת שראוי להביא קרבן - דאין הבאת קרבן אלא בשמיני, לכן אינו מביא אלא על האחרונה ועולה לו לכולם.

[16] פי', כל העריות כתוב עליהם בפרשת אחרי מות ונכרתו כל הנפשות, ובאחותו חזר לכתוב בה עוד פעם כרת בפרשת קדושים (ויקרא כ:יז) וְאִישׁ אֲשֶׁר יִקַּח אֶת אֲחֹתוֹ (אחותו דרישא) וְנִכְרְתוּ לְעֵינֵי בְּנֵי עַמָּם עֶרְוַת אֲחֹתוֹ (אחותו דסיפא) גִּלָּה עֲוֹנוֹ יִשָּׂא:

[17] אכן למסקנא (לקמן דף ג.) מבואר שלא צריך לזה לימוד מיוחד, אלא ילפינן ממה דאמר ר' הושעיא כל מקום שיש לך ב' לאוים וכרת אחד - יש חילוק חטאות ביניהם. וא"כ ברשיעא בר רשיעא - שבא על אחותו שהיא אחות אביו ואחות אמו דיש בו ג' לאוים וכרת אחד, אין אנו צריכים לדרשא מיוחדת ללמוד שחייב שלש.

עוד חומר לימוד על הדף