PEREK HORU BEIS DIN
1)

THE HORA'AH OF BEIS DIN

(דף ב,א משנה) הורו בית דין לעבור על אחת מכל מצות האמורות בתורה
(a)

(Mishnah): If the Great Sanhedrin (which is simply called Beis Din in this Masechta) (mistakenly) gave a Hora'ah (a ruling) to transgress a Mitzvah (punishable by Kares for one who was Mezid):

והלך היחיד ועשה שוגג על פיהם בין שעשו ועשה עמהן בין שעשו ועשה אחריהן בין שלא עשו ועשה פטור מפני שתלה בב"ד
1.

If an individual relied on Beis Din and transgressed (b'Shogeg), whether he transgressed with them, or after them, or even if Beis Din themselves did not transgress, he is exempt, because he relied on Beis Din.

הורו ב"ד וידע אחד מהן שטעו או תלמיד והוא ראוי להוראה והלך ועשה על פיהן בין שעשו ועשה עמהן בין שעשו ועשה אחריהן בין שלא עשו ועשה הרי זה חייב מפני שלא תלה בב"ד
2.

If a member of the Beis Din or a Chacham qualified to give Hora'ah knew that Beis Din erred, and transgressed, whether he transgressed with them, after them, or without them, he is liable (brings a Korban), because he did not rely on Beis Din.

זה הכלל התולה בעצמו חייב והתולה בב"ד פטור:
3.

The general rule is, one who relies on himself is liable. One who relies on Beis Din is exempt.

אמר שמואל לעולם אין ב"ד חייבין עד שיאמרו להם מותרין אתם
(b)

Version #1 (Gemara - Shmuel): Beis Din brings Par He'elam Davar (a bull to atone for a mistaken Hora'ah that caused the majority of Yisrael to transgress) only if Beis Din said 'you are permitted.' (NOTE: Tana'im argue (4b-5a) about whether (also or only) the Shevatim (tribes) bring bulls. In general, we will say 'Beis Din brings a Par', without concern for the different opinions.)

רב דימי מנהרדעא אמר עד שיאמרו להם מותרין אתם לעשות
(c)

(Rav Dimi of Neharde'a): Beis Din is liable only if they said 'you are permitted La'asos (to do)';

מ"ט לפי שלא נגמרה הוראה
1.

If they did not say this, the Hora'ah was not final.

אמר אביי אף אנן נמי תנינא חזר לעירו שנה ולימד כדרך שלימד פטור
(d)

Support #1 (for Rav Dimi - Abaye - Mishnah): If a Zaken Mamrei (a Chacham who ruled unlike the Sanhedrin) returned to his city, learned and taught like before, he is exempt;

הורה לעשות חייב
1.

If he ruled La'asos, he is killed.

א"ר אבא אף אנן נמי תנינא הורו לה ב"ד להנשא והלכה וקלקלה חייבת בקרבן שלא התירו לה אלא להנשא
(e)

Support #2 (R. Aba - Mishnah): (One witness testified that Leah's husband died. Beis Din told her that she may remarry.) If Leah was Mezanah (had relations without marriage), and her husband returned, she brings a Korban, for Beis Din allowed her only to remarry. (Rashi - they did not say 'you are permitted', therefore it is not considered Hora'ah. Ramah (in Tosfos ha'Rosh) - even though permission to remarry shows that she is (according to Beis Din) single and exempt for Zenus, still she is liable. This shows that Hora'ah is limited to the action that Beis Din permitted.)

אמר רבינא אף אנן נמי תנינא הורו ב"ד לעבור על אחת מכל מצות האמורות בתורה
(f)

Support #3 (Ravina - Mishnah): If Beis Din gave a Hora'ah to transgress...

תו לא מידי
1.

One cannot refute this support.

איכא דאמרי אמר שמואל אין ב"ד חייבין עד שיאמרו להם מותרים אתם לעשות
(g)

Version #2 (Shmuel): Beis Din is liable only if they said 'you are permitted La'asos';

רב דימי מנהרדעא אמר אפילו מותרים אתם נגמרה הוראה
(h)

(Rav Dimi of Neharde'a): Even 'you are permitted' is a final Hora'ah.

אמר אביי והא לא תנן הכי חזר לעירו ושנה או לימד כדרך שלימד פטור
(i)

Question #1 (against Rav Dimi - Abaye - Mishnah): If the Chacham returned to his city, learned and taught like before, he is exempt;

הורה לעשות חייב
1.

If he ruled La'asos, he is killed.

אמר רבי אבא והא לא תנן הכי הורו לה ב"ד להנשא והלכה וקלקלה חייבת בקרבן שלא התירו לה אלא להנשא
(j)

Question #2 (R. Aba - Mishnah): If Beis Din permitted Leah to remarry; she was Mezanah, and her husband returned, she brings a Korban, for Beis Din permitted only her to remarry.

אמר רבינא והא לא תנן הכי הורו ב"ד לעבור על אחת מכל מצות האמורות בתורה
(k)

Question #3 (Ravina - Mishnah): If Beis Din gave a Hora'ah to transgress...

תו לא מידי:
1.

One cannot answer this question.

2)

RELYING ON BEIS DIN

והלך היחיד ועשה שוגג על פיהם:
(a)

(Mishnah): If an individual transgressed b'Shogeg according to Beis Din...

וניתני ועשה על פיהם שוגג למה לי
(b)

Question: The Mishnah should say 'if an individual transgressed according to Beis Din.' Why must it say 'b'Shogeg'?

אמר רבא שוגג לאתויי הורו ב"ד שחלב מותר ונתחלף לו חלב בשומן ואכלו פטור
(c)

Version #1 - Answer #1 (Rava): 'B'Shogeg' is when Beis Din permitted Chelev (forbidden fats), and an individual (wanted to eat other meat and) mistakenly ate Chelev;

על פיהם על פיהם ממש
1.

'According to Beis Din' is simply relying on Beis Din (he knowingly ate Chelev).

ואיכא דאמרי אמר רבא שוגג על פיהם הוא דפטור
(d)

Version #2 - Answer #1 (Rava): He is exempt only if his mistake was relying on Beis Din (he knowingly ate Chelev);

אבל נתחלף לו חלב בשומן ואכלו חייב
1.

If he mistakenly ate Chelev, he is liable. (end of Version #2)

מילתא דפשיטא ליה לרבא קמיבעיא ליה לרמי בר חמא
(e)

Rami bar Chama was unsure of this law.

דבעי רמי בר חמא הורו ב"ד שחלב מותר ונתחלף לו בשומן ואכלו מהו
1.

Question (Rami bar Chama): If Beis Din permitted Chelev, and an individual mistakenly ate Chelev, what is the law?

אמר רבא תא שמע הלך יחיד ועשה שוגג על פיהם כו' שוגג על פיהם למה לי
2.

Version #1 - Answer (Rava): We learn from extra words in the Mishnah. It says 'if an individual transgressed b'Shogeg, according to Beis Din';

לאו לאתויי הורו ב"ד שחלב מותר ונתחלף לו חלב בשומן ואכלו פטור
i.

This includes this case (he is exempt).

דלמא שוגג על פיהם הוא דפטור אבל נתחלף לו חלב בשומן ואכלו חייב
3.

Rejection: Perhaps this teaches that he is exempt only when his mistake was relying on Beis Din (he knowingly ate Chelev), but if he mistakenly ate Chelev, he is liable!

איכא דאמרי אמר רבא ת"ש הלך יחיד ועשה שוגג על פיהם
4.

Version #2 - Answer (Rava): We learn from extra words in the Mishnah. It says 'if an individual transgressed b'Shogeg, according to Beis Din';

מאי לאו שוגג על פיהם הוא דפטור אבל נתחלף לו חלב בשומן ואכלו חייב
i.

This teaches that he is exempt only when his mistake was relying on Beis Din (he knowingly ate Chelev), but if he mistakenly ate Chelev, he is liable!

דלמא או שוגג או על פיהם
5.

Rejection: Perhaps it teaches that he is exempt in either case, whether he mistakenly ate or relied on Beis Din. (end of Version #2)

בפלוגתא
(f)

Other Amora'im argued according to the two versions of Rava.

הורו ב"ד שחלב מותר ונתחלף לו חלב בשומן ואכלו רב אמר פטור
1.

(Rav): If Beis Din permitted Chelev, and Reuven mistakenly ate Chelev, he is exempt;

ור' יוחנן אמר חייב
2.

(R. Yochanan): He is liable.

מיתיבי (ויקרא ד) מעם הארץ בעשותה פרט למומר
(g)

Question (against R. Yochanan - Beraisa): "From the common people" excludes a Mumar;

רבי שמעון בן יוסי אומר משום ר"ש <אינו צריך> הרי הוא אומר (ויקרא ד) אשר לא תעשינה בשגגה ואשם או הודע השב מידיעתו מביא קרבן על שגגתו לא שב מידיעתו אינו מביא קרבן על שגגתו
1.

R. Shimon ben Yosi expounds "(if the Nasi... transgresses one of the Mitzvos... ) that one may not do, b'Shogeg, and is guilty. Or if he finds out" - one who would not have sinned knowingly brings a Korban. One who would have sinned knowingly does not bring a Korban;

ואם איתא הא לא שב מידיעתו הוא
2.

No other verse is needed to exclude a Mumar! (This refutes R. Yochanan. Since Beis Din permitted it, Reuven would have eaten it even had he known that it is Chelev!)

אמר ר"פ קסבר ר' יוחנן כיון דכי מתידע להו לבי דינא הדרי בהו והוא נמי הדר ביה שב מידיעתו קרינן ביה וחייב
(h)

Answer (Rav Papa): Since Beis Din would have retracted had they realized their mistake (and then Reuven would not have eaten knowingly), this is considered that he would not have eaten it knowingly.

אמר רבא מודה רב שאינו משלים לרוב צבור
(i)

(Rava): Rav admits that Reuven is not counted towards a majority (of Yisrael) who transgressed according to Beis Din.

מ"ט
(j)

Question: What is the reason?

אמר קרא בשגגה עד שיהו כולן בשגגה אחת:
(k)

Answer: "Bi'Shgagah" - (the full majority) must all commit the same mistake (relying on Beis Din).

בין שעשו ועשה עמהן כו':
(l)

(Mishnah): Whether he transgressed with Beis Din...

למה ליה למיתנא כל הני
(m)

Question: Why must the Mishnah teach three cases (transgressing with Beis Din, after Beis Din, and without Beis Din)?

בשלמא רישא לא זו אף זו קתני
1.

Granted, in the Reisha (first clause, in which he is exempt), each case is a bigger Chidush than the previous case.

אלא סיפא דלחיובא איפכא מיבעי ליה
2.

However, in the Seifa, when he is liable, each case is a smaller Chidush than the previous one. They should have been taught in the reverse order!

2b----------------------------------------2b
(דף ב,ב) זו ואין צריך לומר זו קתני:
(n)

Answer: Indeed, the Mishnah teaches the biggest Chidush, and then the smaller Chidushim!

3)

A CHACHAM WHO RELIED ON BEIS DIN

וידע אחד מהן שטעו או תלמיד וראוי להוראה:
(a)

(Mishnah): If a member of the Beis Din or a Chacham qualified to give Hora'ah...

תרתי למה לי
(b)

Question: Why must it teach both of these?

אמר רבא איצטריך סלקא דעתך אמינא הני מילי גמיר וסביר אבל גמיר ולא סביר לא
(c)

Answer (Rava): One might have thought that he is liable (if he knew that Beis Din erred, and he transgressed) only if he is Gamir (learned; Rashi- learned the matter) and Savir (he can learn one matter from another through analysis), but Gamir or Savir is not enough. The Mishnah teaches that this is not so.

אמר ליה אביי להוראה גמיר וסביר משמע
(d)

Question (Abaye): A Chacham qualified to give Hora'ah must be Gamir and Savir!

אמר ליה אנא הכי קאמינא אי מההיא הוה אמינא ה"מ גמיר וסביר אבל גמיר ולא סביר לא תנא ראוי להוראה ממשנה יתירה אפי' גמיר ולא סביר סביר ולא גמיר:
(e)

Answer (Rava): True! The Mishnah taught an extra clause to teach that he is liable even if he is only Gamir or Savir.

ראוי להוראה וכו':
(f)

(Mishnah): If he is qualified to give Hora'ah...

כגון מאן
(g)

Question: What is an example of someone qualified to give Hora'ah?

אמר רבא כגון שמעון בן עזאי ושמעון בן זומא
(h)

Answer (Rava): Shimon ben Azai and Shimon ben Zoma are qualified.

א"ל אביי כי האי גוונא מזיד הוא
(i)

Question (Abaye): Surely, either of them would know the law. If he transgressed he would be Mezid. He would not bring a Korban!

ולטעמיך הא דתניא (ויקרא ד) בעשותה אחת יחיד העושה מפי עצמו חייב בהוראת ב"ד פטור
1.

Counter-question (Rava - Beraisa): "Ba'Asosah Achas (in transgressing one Mitzvah)" - an individual who relies on himself is liable, one who relies on Beis Din is exempt;

כיצד הורו ב"ד שחלב מותר ונודע לאחד מהן שטעו או תלמיד יושב לפניהן וראוי להוראה כגון שמעון בן עזאי יכול יהא פטור
i.

Suggestion: If Beis Din permitted Chelev, and one of them, or a Talmid who sits in front of them and is qualified to give Hora'ah, such as Ben Azai or Ben Zoma, knew that this is a mistake, perhaps he is exempt if he follows the Hora'ah of Beis Din!

ת"ל בעשותה אחת יחיד העושה על פי עצמו חייב בהוראת ב"ד פטור
ii.

"Ba'Asosah Achas" teaches that this is not so.

אלא היכי משכחת לה כגון דידע דאסור וקא טעי במצוה לשמוע דברי חכמי'
2.

Answer (Rava (Tosfos; Rashi - Abaye): (Surely, Ben Azai knows the law.) We must say that he mistakenly thought that it is a Mitzvah to follow the Hora'ah of the Beis Din, even if it is wrong.

לדידי נמי דטעו במצוה לשמוע דברי חכמי':
(j)

Answer (Rava): Likewise, the Mishnah discusses a Chacham like Ben Azai. He brings a Korban if he mistakenly thought that it is a Mitzvah to follow a mistaken Hora'ah of Beis Din!

זה הכלל התולה בעצמו חייב:
(k)

(Mishnah): The general rule is, one who relies on himself (is liable)...

לאיתויי מאי
(l)

Question: What does this come to include?

לאיתויי מבעט בהוראה
(m)

Answer: It includes one who (normally) rejects the Hora'ah of Beis Din.

תולה בב"ד
(n)

(Mishnah): One who relies on Beis Din is exempt.

לאיתויי
(o)

Question: What does this come to include?

הורו ב"ד וידעו שטעו וחזרו בהן
(p)

Answer: It includes if Beis Din gave a Hora'ah and later retracted (and Reuven did not hear the retraction, and acted according to the Hora'ah).

הא בהדיא קתני לה
(q)

Objection: The continuation of our Mishnah (3b) explicitly teaches that!

תני והדר מפרש
(r)

Answer: Yes, it explains what was hinted at in our Mishnah.

4)

LIKE WHOM IS THE MISHNAH?

אמר רב יהודה אמר שמואל זו דברי ר' יהודה אבל חכמים אומרים יחיד שעשה בהוראת ב"ד חייב
(a)

(Rav Yehudah citing Shmuel): Our Mishnah is like R. Yehudah, but Chachamim obligate an individual who relies on Beis Din.

מאי ר' יהודה
(b)

Question: What is the source that R. Yehudah exempts?

דתניא אם נפש אחת תחטא בשגגה בעשותה הרי אלו ג' מעוטין העושה מפי עצמו חייב בהוראת ב"ד פטור
(c)

Answer (Beraisa #1): "If one soul will sin b'Shogeg in doing" - these are 3 exclusions (exemptions from bringing a Korban, for one who did half the sin, one who had a partner in the act, and) one who relied on Beis Din. (We will explain later how we know that this is like R. Yehudah.)

מאי רבנן
(d)

Question: What is the source that Chachamim obligate?

דתניא עדיין אני אומר מיעוט קהל שחטאו חייבין שאין ב"ד מביאין על ידיהן פר רוב קהל שחטאו יהו פטורין שהרי בית דין מביאין על ידיהם פר
(e)

Answer (Beraisa #2) Suggestion: Perhaps if the minority of Yisrael sinned, they are liable, for Beis Din does not bring Par He'elem Davar for them, but if the majority sinned, they are exempt, for Beis Din brings a Par for them;

ת"ל מעם הארץ אפי' רובה ואפילו כולה
1.

Rejection: "From the common people" - even the majority, and even all of them (are liable).

במאי
2.

Question: What is the case?

אילימא בשגגת מעשה [ב"ד שלא בהוראה]
i.

Suggestion: They transgressed b'Shogeg (not due to a Hora'ah).

ב"ד מאי עבידתייהו שלא בהוראת בית דין ב"ד מי מייתו שלא בהוראה
ii.

Rejection: If so, Beis Din does not bring a Par!

אלא בהוראה
3.

Answer #1: Rather, they relied on a Hora'ah of Beis Din.

והא כי כתיב מעם הארץ בשגגת מעשה הוא דכתיב
4.

Rejection: "From the common people" discusses transgressing b'Shogeg!

אלא לאו הכי קאמר מיעוט קהל שחטאו בשגגת מעשה חייבין שאין ב"ד מביאין על ידיהן פר בהוראה הא הן חייבין
5.

Answer #2: Rather, the Beraisa means as follows. If the minority of Yisrael sinned b'Shogeg, they bring Chata'os (sin-offerings), for Beis Din (when they give a mistaken Hora'ah) do not bring a Par for them (a minority who sinned due to the Hora'ah);

יכול רוב צבור שעשו בשגגת מעשה יהו פטורין שהרי ב"ד מביאין עליהם פר [בהוראה]
i.

Suggestion: If the majority sinned b'Shogeg, perhaps they are exempt, for Beis Din brings a Par for them (when their mistaken Hora'ah caused the majority to sin)!

ת"ל מעם הארץ אפילו רובו
ii.

Rejection: "From the common people" teaches that even if the majority or all of Yisrael sin, they bring Chata'os.

אמר ר"פ ממאי דלמא לא הן ולא ב"ד
(f)

Question (Rav Papa): We need not explain that way. We can say that when the minority sinned due to a mistaken Hora'ah of Beis Din, neither they nor Beis Din bring a Korban!

אי הכי מאי איריא דקמהדר על רובא לחיובא לאו מכלל דמיעוט בהוראה קיימא ליה דמיחייבו בהוראה ונהדר ברישא על מיעוט' דמיחייב בשגגת מעשה ולבסוף ניהדר על רובא לחיובא בשגגת מעשה
(g)

Rejection: If so, why does the Tana use the verse to teach that the majority brings when they sin? He should first prove that the minority brings!

אלא לאו מדלא מהדר על מיעוט דמיחייבין בשגגת מעשה ובסוף מהדר על רובא לחיובא בשגגת מעשה ש"מ מיעוט בהוראה חייבין הן כשבה ושעירה ושלא בהוראה בשגגת מעשה חייבין
1.

Rather, when the minority sin due to a Hora'ah, each brings a Kisvah or Se'irah (female lamb or goat). We already know that they bring the same for transgressing b'Shogeg;

2.

Therefore, the verse teaches about the majority.

מכדי תרוייהו סתמי תנן ממאי דקמייתא ר' יהודה ובתרייתא רבנן אימא איפכא
(h)

Question: Both Beraisos are anonymous. How did Shmuel know that Beraisa #1 is like R. Yehudah, and Beraisa #2 is like Chachamim? Perhaps they are just the opposite!

מאן שמעת ליה דדריש מיעוטי כי האי גוונא רבי יהודה היא
(i)

Answer #1: R. Yehudah often expounds multiple exclusions from one verse.

דתניא רבי יהודה אומר (דף ג,א) (ויקרא ו) זאת תורת העולה היא הרי אלו שלשה מיעוטין
1.

(Beraisa - R. Yehudah): "This is the law of the Olah (burnt offering), it is" are three exclusions.