1)

DO NOCHRIM IN A CHATZER FORBID? (Yerushalmi Perek 6 Halachah 2 Daf 38a)

גמ' ר' אחא ר' חיננא בשם כהנא אין הלכה כר' יהודה.

(a)

(Gemara - R. Acha citing R. Chinena citing Kahana): The Halachah does not follow R. Yehudah.

דלא כן מה אנן אמרין ר' יודא וחכמים תהא הלכה כר' יודא.

(b)

Question: Had he not taught this, what would we say? R. Yehudah and Chachamim argue. Should the Halachah follow R. Yehudah?!

אלא בגין דמר ר' יעקב בר אידי בשם ר' יהושע בן לוי הלכה כדברי מי שהוא מיקל בהלכות עירובין ומדר' יצחק בר נחמן בשם ר''י בן לוי הלכה כר' יוחנן בן נורי.

(c)

Answer: Because R. Yakov bar Idi said in the name of R. Yehoshua ben Levi that the Halachah follows the lenient opinion in Eruv, and R. Yitzchak bar Nachman said in the name of R. Yehoshua ben Levi that the Halachah follows R. Yochanan ben Nuri...

[דף לח עמוד ב] וקשיינן עלה לא כן אמר רבי יעקב בר אידי אמר רבי יהושע בן לוי הלכה כדברי מי שמיקל בהלכות עירובין ולא כן אמר רבי יצחק בר נחמן בשם ר' יהושע בן לוי הלכה כר' יוחנן בן נורי

1.

Question: And we questioned this - didn't R. Yakov bar Idi say in the name of R. Yehoshua ben Levi that the Halachah follows the lenient opinion in Eruv, and didn't R. Yitzchak bar Nachman say in the name of R. Yehoshua ben Levi that the Halachah follows R. Yochanan ben Nuri? (Why did he need to say this?)

(וקשיינן) [צ''ל ומתרצינן - קרבן העדה] עלה סברין מימר ביחיד אצל יחיד אבל יחיד אצל חכמים לא. אתא (ר' יעקב בר אחא ר' יעקב בר אידי) [צ''ל רבי יצחק בר נחמן - קרבן העדה] בשם ר' יהושע בן לוי הלכה כרבי יוחנן בן נורי ואפילו חכמים חלוקין עליו

2.

And we answered, one might have thought that this is when an individual argues with an individual, but when an individual argues with Chachamim, no. R. Yitzchak bar Nachman in the name of R. Yehoshua ben Levi comes to teach that the Halachah follows R. Yochanan ben Nuri, even though Chachamim argue with him.

וכא תהא הלכה כרבי יודה אפילו חכמים חולקין עליו.

3.

Here [if not for R. Acha citing R. Chinena,] we would say that the Halachah follows R. Yehudah, even though Chachamim argue with him.