ERCHIN 28 (11 Tamuz) - in honor of the birthday of Yakira Linzer.
1)

DOUGHS THAT DO NOT BECOME BREAD (Yerushalmi Chalah Perek 1 Halachah 3 Daf 7a)

הסופגנין טריקט'. הדובשנין מלי גאלה. והאיסקריטין חליטין דשוק [דף יב עמוד א (עוז והדר)] וחלת מסרת חליטין דמיי.

(a)

Sufganim (in our Mishnah) are Triktim (a soft dough), Duvshanim are filled with Devash (honey). Iskritin is scalded dough made to sell in the market, and Chalas ha'Meshares is dough scalded in water.

רבי יוחנן אמר טריקטא חייבת בחלה ואומר עליו המוציא לחם מן הארץ. ואדם יוצא בה ידי חובתו בפסח.

(b)

(R. Yochanan): Trikta is obligated in Chalah, and one says on it ha'Motzi Lechem Min ha'Aretz, and one is Yotzei [Matzah] through it on Pesach. (Below, we challenge him from our Mishnah.)

ר"ש בן לקיש אמר טריקטא אינה חייבת בחלה ואין אומרין עליו המוציא לחם מן הארץ ואין אדם יוצא בו ידי חובתו בפסח.

(c)

(Reish Lakish): Trikta is not obligated in Chalah, and one does not say on it ha'Motzi Lechem Min ha'Aretz, and one is not Yotzei through it on Pesach.

רבי יוסי אמר תרתיי ר' יוחנן אמר טריקטא חייבת בחלה ואומר עליה המוציא לחם מן הארץ ואדם יוצא בה ידי חובתו בפסח ר"ש בן לקיש אמר טריקטא אינה חייבת בחלה ואינו אומר עליה המוציא לחם מן הארץ ואין אדם יוצא בה ידי חובתו בפסח.

(d)

(R. Yosi): There are two [arguments in which R. Yochanan considers something bread in three ways, and Reish Lakish totally disagrees]. R. Yochanan says that Trikta is obligated in Chalah, and one says on it ha'Motzi Lechem Min ha'Aretz, and one is Yotzei through it on Pesach. Reish Lakish says that Trikta is not obligated in Chalah, and one does not say on it ha'Motzi Lechem Min ha'Aretz, and one is not Yotzei through it on Pesach;

רבי יוסי אמר חורי (רבי יוסי אמר) רבי יוחנן [אמר] כל שהאור מהלך תחתיו חייב בחלה ואומר עליו המוציא לחם מן הארץ ויוצא בו ידי חובתו בפסח רבי שמעון [בן לקיש] אמר כל שהאור מהלך תחתיו אינו חייב בחל' ואין אומרין עליו המוציא לחם מן הארץ ואין אדם יוצא בו י"ח בפסח.

(e)

(R. Yosi): The other is, R. Yochanan says, any [dough that would be obligated in Chalah if baked normally,] if fire goes under it, it is obligated in Chalah, and one says on it ha'Motzi Lechem Min ha'Aretz, and one is Yotzei through it on Pesach. Reish Lakish says, anything that fire goes under it, it is not obligated in Chalah, and one does not say on it ha'Motzi Lechem Min ha'Aretz, and one is not Yotzei through it on Pesach;

א"ל ר' יוחנן ובלבד ע"י משקה.

(f)

R. Yochanan (to Reish Lakish): [Your teaching applies] only [if it was fried] in a liquid.

מתני' פליגי על ר' יוחנן הסופגנין והדובשנין והאיסקריטין וחלת [דף ז עמוד ב] המשרת והמדומע פטורה מן החלה.

(g)

Question (against R. Yochanan - Mishnah): Sufganim, Duvshanim, Iskritin, Chalas ha'Meshares and Meduma are exempt from Chalah.

פתר לה בסופגנין שנעשו [צ"ל בחמה - ר"ש סיריליו]

(h)

Answer: He explains that it refers to Sufganim made in the sun;

[צ"ל דתניא יוצאין בסופגנין שנעשו - ר"ש סיריליו] באור. ואין יוצאין בסופגנין שנעשו בחמה. (יוצאין בסופגנין שנעשו באור - ר"ש סיריליו מוחקו)

1.

(Beraisa): One is Yotzei [on Pesach] with Sufganim made through fire, but not with Sufganim made in the sun.

ולית הדא פליגא על ר"ש בן לקיש.

2.

Question: Does this not argue with Reish Lakish [who says that one is not Yotzei]?!

פתר לה כשהיה האור מהלך מן הצד.

3.

Answer: He explains that it when the fire is from the side (this is like baking. When the fire is under, it is not bread.)