1)

WHICH SPECIES ARE OBLIGATED IN CHALAH? (Yerushalmi Chalah Perek 1 Halachah 3 Daf 7b)

(מיליהון דרבנין פליגין - הגר"א מוחקו) כהנא שאל לשמואל לא מסתברא בההן מדומע. דתנינן הכא שרובה תרומה (תרומה - ר"ש סיריליו מוחקו)

(a)

Question (Kahana, to Shmuel): Is it not reasonable that the Meduma taught in our Mishnah [that is exempt from Chalah] is when the majority is Terumah?

[דף יב עמוד ב (עוז והדר)] א"ל אוף אנא סבר כן. אלא כד תיסוק לארעא דישראל את שאל לה.

(b)

Answer (Shmuel): Also I hold like this. However, when you ascend to Eretz Yisrael, ask this!

כד סלק להכא שמע רבי יסא בשם רבי יוחנן אפילו סאה אחת שנפלה (על) [צ"ל לתוך - אור זרוע ריז] תשעים ותשע חולין.

1.

When [Kahana] ascended to Eretz Yisrael, he heard R. Yosa say in the name of R. Yochanan 'even one Se'ah [of Terumah] that fell into 99 of Chulin.' (Even though mid'Oraisa, the Terumah is Batel, mid'Rabanan it is Meduma. It can exempt from Chalah nowadays, after the Churban, which is mid'Rabanan.)

א"ר אבהו כד משיב רבי שמעון בן לקיש לרבי יוחנן הסאה פוטרת את הכל.

2.

Question (R. Avahu): Reish Lakish asked R. Yochanan, does one Se'ah exempt everything?! (Reish Lakish holds like Shmuel, that only a majority of Terumah exempts.)

אמר ליה וכי עיגול בעיגולין דבר ברי שהתרומה עולה בידו ואת אמרת דבר קל הוא

3.

Answer (R. Yochanan): When a ring [of Terumah figs fell] into rings [of Chulin figs, we remove one and give it to a Kohen, and the rest are permitted to Zarim]. Is it clear that the Terumah came to his hand (that we permit the rest), and you said that this is a leniency (because nowadays, Terumah is mid'Rabanan);

אף הכא קל הוא

i.

Also here, this is a leniency [of Chalah nowadays, which is mid'Rabanan! We explained this like MAHARA FULDA.]

(ויתביניה שנייא הא בעיגולין שכבר בטלו - הגר"א מוחקו) רבי יונה ורבי יוסי תריהון בשם רבי זעירא אפילו חיטין בחיטין טוחן ומתיר:

(c)

(R. Yonah and R. Yosi, both citing R. Ze'ira): Even if [Terumah] wheat [became mixed with Chulin] wheat, he grinds [it all] and permits. (This shows that the Heter is due to Bitul, and not because we assume that the Terumah came to his hand - RIDVAZ.)

ופחות מחמשת רבעים בתבואה.

(d)

(Mishnah): And less than five Reva'im of grain [are exempt from Chalah].

א"ר (אבינא) [אבונא] הדא אמרה כשהיו פחות מחמשת רבעים. אבל אם היו חמשת רבעים מצומצמין לא בדא.

(e)

Inference (R. Avuna): This teaches that less than five Reva'im [are exempt], but if they were exactly five Reva'im, no (they are not exempt).

[דף יג עמוד א (עוז והדר)] ר' יוסי בי ר' בון בשם ר' אבונא לא על הדא אתאמרת. אלא על הדא דאמר ר' יוחנן מדומע פטור מן החלה. ספק מדומע (והנאכל) [צ"ל הנאכל - מהר"א פולדא, הגר"א] משום דימוע חייב בחלה

(f)

(R. Yosi bei R. Bun citing R. Avuna): This was not said about this, rather, about R. Yochanan's teaching 'Meduma is exempt from Chalah. Safek Meduma, which is eaten in spite of Dimu'a (even Zarim are permitted), is obligated in Chalah;

עליה ר' יוסי בי רבי בון בשם רבי אבונא הדא דאיתמר כשהיו יותר מחמשת רבעים אבל אם היו חמשת רבעים מצומצמין פטורה מן החלה:

1.

About this, R. Yosi bei R. Bun citing R. Avuna said 'this was said when there are more than five Reva'im (and there are five Reva'im without the Terumah), but if they were exactly five Reva'im, it is exempt from Chalah. (We explained this like MAHARA FULDA, GRA.)