1)

LAWS SPECIAL TO THE FIVE GRAINS (Yerushalmi Chalah Perek 1 Halachah 2 Daf 5a)

מתני' האוכל מהן כזית מצה בפסח יצא ידי חובתו. כזית חמץ חייב בהיכרת.

(a)

(Mishnah): One who eats a k'Zayis of Matzah [of these five grains] was Yotzei the Mitzvah. [One who eats from them] a k'Zayis of Chametz is Chayav Kares.

נתערב אחד מהן בכל המינין הרי זה עובר בפסח

(b)

If one of [these grains] became mixed with any species, [one who eats it] transgresses [a Lav] during Pesach.

הנודר מן הפת ומן התבואה אסור בהן דברי ר"מ

(c)

If one vowed from bread and from grain, he is forbidden them. R. Meir says so;

וחכמים אומרים הנודר מן הדגן אינו אסור אלא מהן

(d)

Chachamim say, one who vowed from Degen is forbidden only them. (R. Meir forbids anything that is piled up in the field.)

וחייבים בחלה ובמעשרות:

(e)

[These five grains] are obligated in Chalah and in Ma'aseros.

גמ' אמר רבי יעקב בר זבדי זאת אומרת שלוקין על חלתן דבר תורה.

(f)

(Gemara - R. Yakov bar Zavdi) Inference: (Our Mishnah discusses even a mixture of the grains; one is Yotzei or liable for a k'Zayis, for each species is not Batel in the others.) This teaches that one is lashed mid'Oraisa for their Chalah (of a mixture of them, unlike Reish Lakish said in Halachah 1)!

[דף ח עמוד ב (עוז והדר)] רבי ירמיה בשם רבי חייא בר ווא תיפתר שאכל כזית מזה וכזית מזה.

(g)

Rebuttal #1 (R. Yirmeyah citing R. Chiya bar Bari): The case is, he ate a k'Zayis of this species and a k'Zayis of this. (Neither is the majority, so there is no Bitul. Likewise, Chalah applies to equal amounts of two grains mixed together. This is how MASHBI'ACH explains Rebuttal #3.)

אמר רבי יוסי אפי' תימר כזית מכולהן. שנייא היא שכולהן לשם חמץ.

(h)

Rebuttal #2 (R. Yosi): You can even say that he ate a k'Zayis of all of them (mixed together. Chametz) is different, for all of them are [forbidden] due to Chametz (they are like one species).

מחלפא שיטתי' דרבי יוסי. תמן הוא אומר שני דברים רבין על א' ומבטלין אותו וכא הוא אמר הכין.

(i)

Question: R. Yosi contradicts himself! There (in Halachah 1), he said that [even R. Yochanan can agree that] two matters [of Heter] are the majority over one, and they are Mevatel it, and here he says so?!

א"ר יוסי ב"ר בון כיני מתניתא (אי [דף ה עמוד ב] כזית מזה וכזית) [צ"ל או כזית מזה או כזית מזה - מהרי"ט אלגאזי הלכות חלה (יח)].

(j)

Rebuttal #3 (R. Yosi bei R. Bun): In our Mishnah, he ate a k'Zayis of this or a k'Zayis of this (R. YOM TOV ALGAZI. Perhaps he rejects Rebuttal #1, for he holds that Iy Efshar Letzamtzem. - PF)

הא הנודר מן הפת ומן התבואה אסור בכל כרבנן.

(k)

Question: (R. Meir said that if one vowed from bread and from grain, he is forbidden the five grains; Chachamim say, one who vowed from Degen is forbidden only them.) If one vowed from bread and from grain, is he forbidden everything, according to Rabanan?!

רבי חייא בשם רבי יוחנן כיני מתניתא הנודר מן הדגן אינו אסור אלא מהם

(l)

Answer (R. Chiya citing R. Yochanan): [Chachamim argue only about the inference from R. Meir, that only one who vowed from bread and from grain is forbidden only the five grains. They add that also] one who vowed from Degen is forbidden only them.

מה נן קיימין

(m)

Question: What is the case?

אם באומר פת תורה

1.

Suggestion: He said 'bread of the Torah.'

מעתה אף האומר תבואה תורה יהא אסור בכל דכתיב [דברים כב ט] ותבואת הכרם.

2.

Rejection: If so, even one who says 'grain of the Torah' should be forbidden everything, for it says "u'Sevu'as ha'Karem"! (

אי באומר פת סתם

3.

Suggestion: He said 'bread' Stam (without specifying).

אין לך קרוי פת סתם אלא חיטין ושעורין בלבד.

4.

Rejection: The only thing called 'bread' Stam is wheat and barley!

[דף ט עמוד א (עוז והדר)] אמר רבי יוסה קיימתיה במקום שאוכלין פת כל [צ"ל דבר - רא"ש נדרים ז:ג] אין לך קרוי פת סתם אלא חמשת המינים בלבד:

(n)

Answer (R. Yosah): I established this in a place where they eat bread of everything (ROSH). The only thing called 'bread' Stam is [from] the five grains.