hebrew
1)

Why did Dasan use the word "Ish" here?

1.

Rashi: He was accusing Moshe of throwing his weight around, when he was still only a youth.

2)

What is the significance in the phrase "Ha'Lehargeini Atah Omer?", as if Moshe was threatening to kill him with words?

1.

Rashi: With reference to the incident that occurred the previous day, when Moshe had killed the Egyptian with the Name of Hashem, 1 he asked him whether he planned to kill him too, with the Name of Hashem.

2.

Ramban #1 (citing the Ibn Ezra and the Radak): He meant to ask whether Moshe intended to kill him ... 2

3.

Ramban #2: With reference to the beginning of his statement, he added "is it because you want to kill me that you rebuke me and say 'Why do you strike your colleague'?


1

Which we actually learn from here (Rashi). See Ramban.

2

See for example Koheles, 2:1 (Ramban).

3)

What did Moshe mean when he declared that the matter is now known? What was he afraid of?

1.

Rashi #1, Rashbam, Seforno, Targum Onkelos and Targum Yonasan: He meant now that his killing of the Egyptian was known, it would reach the ears of Pharaoh, 1 and he feared for his life, because he thought that nobody had witnessed what he did.

2.

Rashi #2: Moshe wondered what Yisrael had done wrong to suffer subjugation more than any other nation. 2 Now that he saw that there were slanderers in Yisrael, he knew why. 3


1

Because Dasan spoke in front of many people, publicizing what he had done (Seforno).

2

See Sifsei Chachamim.

3

And he was afraid that they were not worthy of redemption (Rashi).

4)

What does Kaluy ba'Eish mean? Why was it done?

1.

Rashi: It means that the barley was roasted on a fire in a pipe for roasting kernels, to dry them before they are ground.

5)

What is the meaning of "Geres Carmel"?

1.

Rashi #1: "Geres 1 Carmel" means 'ground (broken) up whilst it is still fresh (and moist).

2.

Rashi #2: It implies that the barley is to be ground in a grits-grinders mill ('Rechayim shel G'rusos') which grinds grain coarsely - into two or four.

3.

Rashi #3 (Sotah, 14a): "Geres" means choice quality barley, that has been sifted in thirteen sieves. 2


1

This also hints (Rashi).

2

Like the fine flour of wheat (Rashi).

6)

What is the exact meaning of "Carmel"?

1.

Rashi: It is the acronym of "Car Malei" - meaning that the barley is still moist and full inside its husk.

7)

Rashi writes that Moshe killed the Mitzri with Hashem's name. Why didn't he kill him normally?

1.

Moshav Zekenim (verse 12) (1): Perhaps the Mitzri would kill Moshe first.

2.

Moshav Zekenim (verse 12) (2 answer): Had he killed him physically, it would be more evident and prone to become known.

8)

Rashi writes that Moshe killed the Mitzri with Hashem's name. We find that R. Yehoshua ben Levi thought to kill a heretic bi'Ydei Shamayim, and he concluded that it is improper to do so (Avodah Zarah 4b)!

1.

Moshav Zekenim: The Mitzri was Chayav Misah for adultery.

9)

רש"י: שהרגו בשם המפורש: מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: לא כתוב 'הלהרגני אתה מבקש' אלא "אתה אומר".

10)

רש"י: שהרגו בשם המפורש: רמב"ן: אם כן, מנין ידע שמשה הרגו ולא אדם אחר?

1.

רמב"ן: משה סמך ידיו עליו וקללו, או שהוא הבין זאת ממה שמשה קבר את המצרי.

2.

גור אריה: למרות שהרגו בשם הוא גם היכה אותו מעט, כי השם פועל רק אם עושים פעולה מלמטה.

11)

רש"י: שהרגו בשם המפורש: לכאורה אין ללמוד מכאן שמשה הרג את המצרי בשם אלא רק שכך הוא רצה להרוג את העברי המכה- "הלהרגני אתה אומר"?

1.

גור אריה: אלמלא שהרג משה את המצרי בשם לא היה עולה על דעת הרשע שיזכיר את השם עליו.

2.

גור אריה: משה הוכיח את הרשע בפיו, ועל כך הוא ענה "הלהרגני אתה אומר", וקשה מנין שמחמת האמירה יעשה משה מעשה? אלא שגם את המצרי הוא הרג בפיו ולכן חשש הרשע שהתוכחה הזו היא כדי להמיתו.

12)

רש"י: שהרגו בשם המפורש: במדרש נחלקו האם הרגו באגרוף או במגריפה או בשם המפורש, וצריך ביאור מה שורש מחלוקתם?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ח עמ' פ"ד ד"ה בשמות): באגרוף הרגו- משה התעורר נגד הרשע לעשות בו דין בעצמו. במגריפה- לגודל ההתעוררות [והכעס] של משה הוא הרגו במכה אחת. בשם המפורש- לגודל ההתעורות [והכעס] שלו הוא הרגו במהירות וביותר כח.

13)

הלהרגני את אומר: רא"ם: למה משה לא הרג את העברי בשם המפורש?

1.

גור אריה: לא היה למשה להרוג את הרשע כי אולי הוא לא ילשין עליו, ואולי זה כבר נודע גם לאחרים ולא תהיה תועלת בהריגתו.

14)

הלהרגני אתה אומר: רא"ם: משמע שמשה הזכיר את השם כלפי העברי הרשע, וא"כ איך ניצל ולא מת?

1.

גור אריה: לא כתוב שמשה הזכיר את השם עליו אלא שהרשע אמר בדרך תמיה- שמא אתה מזכיר עלי את השם כמו שעשית למצרי.

15)

רש"י: שראה בישראל רשעים דלטורין: למה זה סיבה לשיעבוד?

1.

גור אריה: הגאולה נמשכת ממדרגה פנימית עליונה שאיננה בגלוי, ולכן מי שדבק במדרגה התחתונה שהיא גלויה, ראוי לו השיעבוד. 1

2.

מהר"ל גבורות ה' (פי"ט עמ' פ"ה ד"ה ויאמר משה): הגשם [-החומר] הוא הראוי לקבל התפעלות ושיעבוד, ולא הצורה 2 , וגילוי הסוד הוא ענין גשמי ולכן הוא לא ראוי לישראל.


1

ועיי"ש שמדריגתם של ישראל היא פנימית ואילו הגויים חיצוניים, ולכן אמרו שסתם גוי מרבה דברים. עיי"ש.

2

החומר הגולמי יש בו פוטנציאל שיוצא אל הפועל על ידי הצורה שחלה בו, והצורה מביאה את החומר לתכליתו, ולכן החומר משועבד לצורה. לכן האומות חומריים ולישראל מעלת הצורה והם המביאים את העולם לתכליתו. על זה אמר משה שגילוי הסוד זהו דבר חיצוני-ממידות החומר, וזה גורם לשיעבוד.

16)

רש"י: ומדרשו נודע לי הדבר וכו': מנין דרשו זאת?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ה ד"ה ויאמר משה): לכאורה היה צריך לומר 'הגידו הדבר' שהרי "נודע" משמעו שנודע מעצמו? [ולכן דרשו שנודע למשה מה סיבת השיעבוד].

17)

רש"י: מה חטאו ישראל מכל שבעים אומות: אם זו הסיבה לשעבודם של ישראל, כל שכן שראוי השיעבוד לשאר האומות?

1.

גור אריה: האומות שפלים ופחותים, והם במדרגה גלויה בעצמם ולכן הם לא מוציאים החוצה דברים פנימיים. לעומתם, ישראל מדרגתם פנימית, ולכן בדלטוריא ובגילוי הסוד שלהם, הם יוצאים ממדרגתם העליונה ודבקים במדרגה התחתונה. 1


1

ע"ע במהר"ל בדרוש על המצוות (עמ' ס' ואילך) על כך שאומות העולם מדרגתם הגילוי ואילו ישראל מדרגתם ההסתר.

18)

רש"י: רואה אני שהם ראויים לכך: לפי"ז מה פרוש "אכן נודע הדבר"?

1.

גור אריה: 'כן' בגמטריא 70- כמספר האומות, וישראל הם האל"ף שב'אכן' כי הם אומה יחידה, ולכן הם נעלמים כמו האל"ף שהיא אות נחה 1 , ועל זה אמר משה- נודע לי שישראל משועבדים כי "אכן" זו מדריגתם של ישראל, ועתה שהם דלטורין ומגלי סוד- הם גרועים מהאומות.


1

ועיי"ש שלכן אל"ף מלשון פלא- כיסוי והעלמה. וע"ע במהר"ל בגבורות ה' (פי"ט עמ' פ"ו ד"ה ויאמר משה) שמילת 'כן' פרושה 'כך הדבר' וזה מורה על דבר ידוע ומשוער, וזו מעלת האומות [שהם גלויים כמו שנתבאר לעיל], אבל ישראל כנגד האל"ף שהיא אות נעלמת. ע"ע במהר"ל באור חדש (עמ' קלח, אסתר 3:8 "ישנו עם אחד"). וע"ע באריכות במהר"ל בדרוש על המצוות (עמ' נט ואילך) למה ישראל כנגד אל"ף והאומות כנגד עי"ן, ולמה יש הכרח שלא יהיה חיבור ביניהם.

19)

רש"י: רואה אני שהם ראויים לכך: וכי בגלל אחד שהלשין ראויים כולם לשיעבוד?

1.

מהר"ל, אור חדש (עמ' קלח, אסתר 3:8- "ישנו עם אחד"): צריך שתהיה הפרדה גמורה בין ישראל לאומות, ולכן אם אחד מישראל מתחבר אל האומות- כבר התאחדו עם האומות.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars