hebrew
1)

Who were the two men who were fighting?

1.

Rashi: They were Dasan and Aviram. 1


1

Which we know from a Gezeirah-Shavah "Anashim" "Anashim" from the episode with Korach (16:26), where they are mentioned by name. And by the same token, the men who left over from the Manna until the morning (whom the Torah addresses as "Anashim") were also Dasan and Aviram (See Rashi, Beshalach, Shemos 16:20, and Sifsei Chachamim there).

2)

Why did Moshe Say "Lamah Sakeh" (in the future) and not "Lamah Hikisa" (in the past)?

1.

Rashi: Because he only saw Dasan raise his hand to strike Aviram (which already rendered him a Rasha).

3)

Why did he refer to Aviram as Dasan's colleague ("Re'echa")?

1.

Rashi: Because he considered him a Rasha as well. 1


1

Though it is unclear why.

4)

Why did he not interfere, like he did on the previous day?

1.

Seforno: Because, unlike the episode on the previous day, where he saved his 'brother' from his Egyptian tormentor, here they were both his 'brothers'.

5)

Why is salt mentioned three times?

1.

Moshav Zekenim citing the Rosh: Salt is put in three places - in the chamber of salt, on the ramp and on the Mizbe'ach.

6)

Which salt is used?

1.

Moshav Zekenim citing R. Yehudah ha'Chasid: It is Sedom salt. Yisrael accepted that if they transgress the Bris, they will be burned like Sedom - "Gafris va'Melach Serefah


1

Moshav Zekenim: This was said only shortly before Moshe died! We can say that then, Yisrael accepted this Bris (and it is written here).

7)

רש"י: שני אנשים...דתן ואבירם: קשה ש'אנשים' במקרא הוא לשון חשיבות?

1.

גור אריה: 'איש' מורה על שהוא בעל דבר וזה לשון חשיבות, אבל זה יכול להורות גם על בעל דבר לרעה. 1


1

עיי"ש עוד מתי 'אנשים' איננו לשון חשיבות.

8)

רש"י: שני אנשים...דתן ואבירם: וכי עשו כאן רעה כל כך גדולה שמשום כך יש לכנותם 'אנשים לרעה'- לשון חשיבות של רוע?

1.

גור אריה: במעשה זה לא הייתה רעה מופלגת שמשום כך יש לומר עליהם שהם 'אנשים לרעה', אלא שהם 'אנשים לרעה' כי כל מעשיהם בתכלית הרוע. 1


1

והם 'אנשים לרעה' לא בגלל מעשה זה כשלעצמו, אלא שמעשה זה נעשה מתוך הרוע הכללי שלהם.

9)

רש"י: שני אנשים...דתן ואבירם: מנין שהיו אלה דתן ואבירם?

1.

גור אריה: דתן ואבירם מכונים כאן 'אנשים' לומר שהם 'אנשים לרעה' [-יוצאים דופן ברוע שלהם], אך במעשה זה לא הייתה רעה מופלגת, ולכן דרשו שאלו דתן ואבירם שהם 'אנשים לרעה' כי כל מעשיהם בתכלית הרוע.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ה ד"ה ויצא): ממעשה זה התגלגלה הגאולה ולא יתכן שתבא הגאולה במקרה, ולכן בהכרח שהאנשים האלה לא הרשיעו במקרה, אלא הם דתן ואבירם שהיו רצועת מרדות למשה ולישראל. 1


1

עיי"ש שתמיד היו דתן ואבירם עומדים כנגד משה ואהרון, וע"ע במהר"ל באור חדש (עמ' ע"ב ד"ה הוא אחשורוש).

10)

רש"י: שני אנשים...דתן ואבירם: מה ענינם של דתן ואבירם שהיו מתנגדים תמיד למשה?

1.

גור אריה: הם היו מופלגים ברעה- 'בעלי דבר' ברע.

2.

מהר"ל, אור חדש (עמ' ע"ב, ד"ה הוא אחשורוש, אסתר א,א): כתוב "הוא משה ואהרון" כי הם היו מצוינים לטובה, וכתוב "הוא דתן ואבירם" כי היו מצוינים לרעה, כי ידיעת ההפכים אחד 1 ולכן כנגד המצוינים לטובה יש מצוינים לרעה.

3.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ה, ד"ה ויצא): הרע עומד תמיד לעומת הטוב 2 , ולכן כשזכו למשה ואהרון שהם נבדלים מכל ישראל במעלתם, כנגדם היה בישראל שנים שהם נבדלים ברשעותם- דתן כנגד משה ואבירם כנגד אהרון.

4.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ג עמ' רס"ה, ד"ה ודתן, סנהדרין דף קט ב): הם היו עזי פנים ובעלי מחלוקת 3 , ולכן דרשו שנקרא 'דתן' מפני שעבר על דת, כי לשון דת פרושו סדר, והם יצאו מהסדר בעזותם, וכן 'אבירם' שאיבר עצמו מלעשות תשובה, כי עז פנים מקשה את לבו.


1

כלומר- כדי לתפוס נכון את מעלת הטוב, צריך להכיר גם את גנות הרע.

2

זה לעומת זה עשה ה' ויש איזון בעולם בין הטוב לרע, ולכן צריך שיהיו רשעים שיעמדו כנגד משה ואהרון.

3

ועיי"ש עוד (עמ' רס"ו ד"ה קרח) שהם נקראים בעלי מחלוקת כי הם לא ביקשו לעצמם כהונה כקורח, אלא רצו רק לחלוק על משה.

11)

רש"י: אף על פי שלא הכהו: מנין שלא הכהו?

1.

גור אריה: משה לא אמר 'למה הכית' אלא "למה תכה".

12)

רש"י: אף על פי שלא הכהו: למה מחמת הרמת היד לבדה הוא נקרא רשע? וכי ההולך להכות כבר נקרא רשע?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ה ד"ה ויאמר): בהליכה איננו רשע כי דרך האדם ללכת ממקום למקום וההליכה לא מוכיחה על ההכאה, אבל בהרמת יד נקרא רשע כי הוא כבר יוצא להרשיע.

13)

ביום השני: למה השמיעה התורה שזה היה ביום השני?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ח עמ' פ"ד ד"ה בשמות): התורה באה ללמד שמשה לא התיירא וכבר למחרת שהרג את המצרי הוא הוכיח את העברי שהכה את רעהו.

14)

ביום השני: למה לא נמנע משה מלהוכיח את הרשע?

1.

מהר"ל תפארת ישראל (עמ' ל"ז ד"ה ודבר): דבר זה מראה את יושרו של משה, ומחמת כך ניתנה תורה על ידו. 1


1

עי' לעיל שמות 2:11:2:1.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars