hebrew
1)

What does the Pasuk mean when it writes that "he turned this way and that"?

1.

Rashi #1: It means simply that he looked in all directions to make sure that there was nobody in the vicinity. 1

2.

Rashi #2: He saw what he did to him in the house and what he did to him in the field.

3.

Targum Yonasan: In his profound wisdom, he searched all his future generations. 2


1

Moshav Zekenim: If so, how did the matter become known? He saw that there was no Ish (adult), but there was a minor.

2

Refer to 2:12:2:1.

2)

What does it mean "and he saw that there no man"?

1.

Rashi and Targum Yonasan: It means that he looked to ascertain that none of the Egyptian's offspring would convert. 1

2.

Refer to 2:12:151:1.


1

Or do Teshuvah (Targum Yonasan). See Sifsei Chachamim.

3)

Rashi writes that Moshe looked in all directions to ensure that noone was around. If so, how did the matter become known?

1.

Moshav Zekenim: He saw that there was no Ish (adult), but there was a minor.

4)

Rashi writes that Moshe looked to ascertain that none of the Egyptian's offspring would convert. In Vayikra (24:10), he writes that the Mekalel was the son of the Mitzri that Moshe killed!

1.

Chizkuni: When Moshe killed him, Shelumis was already pregnant from him. Moshe saw that no future descendants would convert.

5)

רש"י: ראה מה עשה לו בבית ומה...בשדה: למה לא פירש כפשוטו שהוא הסתכל לכל צד?

1.

גור אריה: כבר כתוב "וירא כי אין איש"? [אלא הוא התבונן במה שעשה לו בבית ובשדה].

6)

רש"י: ולפי פשוטו כמשמעו: אם כן זה מיותר כי כבר כתוב "וירא כי אין איש"?

1.

גור אריה: התורה מספרת את אורחא דמילתא- שהרגילות לפנות כה וכה לראות שאין איש.

7)

רש"י: אין איש - עתיד לצאת ממנו שיתגייר: והרי יצא ממנו המקלל?

1.

גור אריה: שלומית כבר נתעברה ממנו [ומכאן ואילך לא יתגייר ממנו איש].

2.

גור אריה: הכוונה שלא יצא ממנו איש כשר, ואילו הבן של שלומית היה ממזר.

3.

גור אריה: הכוונה לזרע טוב, ואילו הבן של שלומית היה רשע.

8)

רש"י: אין איש - עתיד לצאת ממנו שיתגייר: גם אם עתיד מי מזרעו להתגייר, יש להמיתו אם הוא חייב על פי דין?

1.

גור אריה: כשבית דין מחייבים הם עושים זאת על סמך עדות ולא מסתכלים על הנולדות, אבל כאן משה ידע ברוח הקודש שבא על שלומית, ולכן יש להצילו על סמך אותה נבואה אם יהיה ממנו זרע הגון.

9)

במדרש נחלקו האם הרגו באגרוף או במגרפה או בשם המפורש, וצריך ביאור במה נחלקו?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ח עמ' פ"ד ד"ה בשמות): באגרוף הרגו- משה התעורר נגד הרשע לעשות בו דין בעצמו. במגרפה- לגודל ההתעוררות [והכעס] של משה הוא הרגו במכה אחת. בשם המפורש- לגודל ההתעורות [והכעס] שלו הוא הרגו במהירות וביותר כח.

10)

במדרש כתוב שטמן אותו בחול כי החול אין קולו נשמע כשניטל ממקום למקום, וכך לא ישמע מישראל על הריגת המצרי, וצריך ביאור מה הדמיון בין ישראל לחול?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ח עמ' פ"ד ד"ה ויטמנהו): קולו של החול לא נשמע מחמת דקותו, וזה מורה על מיעוט הגשמיות כי גדר הגשם הוא התפשטות 1 , וזו מעלתם של ישראל שהם בלתי גשמיים והם לא יגלו את הסוד.


1

נראה לפרש שהנקודה אין לה התפשטות, הקו יש לו אורך והשטח יש לו אורך ורוחב, ואילו הגשם- החומר, יש לו 3 מימדים- אורך רוחב וגובה, וזהו התפשטות של החומר. עי' בעניין זה במהר"ל בגבורות ה' (פ"ע).

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars