hebrew
1)

How did Moshe escape the death-penalty?

1.

Rashi: When the executioner struck him, the sword could do him no harm. 1

2.

Da'as Zekenim (1): Gavriel made the officer's face look like Moshe. They killed him, and thought that they had killed Moshe.

3.

Da'as Zekenim (2): Hashem made Pharaoh mute, the deputies deaf, the executioner blind, and Moshe fled. Hashem alluded to this (4:11) - "who made man's mouth, or makes mute, or deaf, or clever (to escape) or blind?"


1

As Moshe attested in Yisro, Shemos 18:4. See also Rashi later, Shemos 4:11. Da'as Zekenim, Riva - his neck turned into stone.

2)

Why did Moshe initially stop by a well?

1.

Rashi: He took his cue from Ya'akov, who met his Barshert by a well.

2.

Rashbam: Because after fleeing Egypt, that was a good place to rest before finding a place to settle.

3.

Seforno: That's where he happened to land up. 1


1

Like Ya'akov Avinu (See Vayeitzei, Bereishis 28:11 [Seforno]).

3)

רש"י: הם הלשינו עליו: מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: אם אחרים הלשינו, למה עשו זאת רק עכשיו ולא ביום המעשה?!

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ו ד"ה וישמע): בודאי דתן ואבירם הלשינו כי הם המתנגדים תמיד למשה ואהרון, ואין לומר שאחרים עשו זאת במקרה, כי לא יתכן שסדר גאולתם של ישראל יהיה במקרה.

4)

רש"י: ולא שלטה בו החרב: במדרש כתוב שהייתה זו חרב שאין כמותה וכרכוהו על צואר משה 10 פעמים, וצריך ביאור מה זה בא ללמדינו?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ו ד"ה ומה שאמרו): למלך יש כח ומזל גדול 1 והוא כרך אותו על משה 10 פעמים כי 10 הוא מספר כללי 2 , והדברים העלונים הם כלליים. 3


1

משמע שזה ענין החרב שאין כמותה.

2

כלומר- המספרים עד 9 הם אחדות- פרטים, וב-10 נעשים האחדות לכלל אחד.

3

והכוונה כאן שפרעה ניסה לפגוע במשה על ידי כח מלכותו שהוא מן העליונים.

5)

רש"י: ולא שלטה בו החרב: במדרש כתוב שנעשה צוארו כשיש, וצריך ביאור מה משמעות הדבר?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ו ד"ה ומה שאמרו): ה' החזיק את צוארו של משה כדי שכחו ומזלו של פרעה לא יוכל לפעול בו.

6)

רש"י: ולא שלטה בו החרב: אם כך, למה נזקק משה לברוח למדין?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ו ד"ה ומה שאמרו): פרעה ניסה לפעול במשה על ידי מזלו שהוא מלך, וה' עשה צואר משה כשיש שמזלו של פרעה לא יוכל לפעול בו, ולכן יכל משה להמלט. 1


1

כי ה' מנע מפרעה מלפגוע במשה במזלו הגדול שהוא מלך, אבל אלמלא שנמלט היה פרעה יכול לפגוע בו בדרך הטבע ולכן הוא ברח למדין.

7)

רש"י: למד מיעקב וכו': משמע שיש ענין מיוחד בזיווג על הבאר, וצריך ביאור מה הוא?

1.

גור אריה: האשה דומה לבאר- "ברכות תהום רובצת תחת", ולכן אמרו חז"ל שהבאר הייתה בזכות מרים. 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ו ד"ה וישב): [כל שפע בא מלמעלה למטה, ורק] הבאר נובעת מלמטה למעלה, וזה בדוגמת האשה שמתעלה על ידי תשוקתה לבעלה. 2


1

ע"ע במהר"ל בנצח ישראל (פנ"ד עמ' ר"א) בעניין זה.

2

ועיי"ש שהמקום גורם, ולכן מצא את זיווגו על הבאר כי האשה היא בדוגמת הבאר.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars