hebrew
1)

Who is the refugee mentioned here?

1.

Rashi #1: It is Og, who escaped from the battle in Aht'ros Karnayim (mentioned in Pasuk 5) 1

2.

Rashi #2 and Targum Yonasan: It is Og. Aside from No'ach and his family, he was the only living survivor of the Great Flood. 2

3.

Da'as Zekenim and Ba'al ha'Turim, from Pirkei d'R. Eliezer (27): It is Micha'el. 3 When Hashem cast down the Satan, he tried to take with him, and Hashem saved Micha'el.


2

Refer to 7:23:3:4. See also Targum Yonasan here. See also Ba'al ha'Turim.

3

Micha'el is "ha'Palit" in Yechezkel 33:21.

2)

What did Og hope to gain by informing Avraham that Lot had been captured?

1.

Knowing that Avraham would chase after the four kings, Og anticipated that he would be no match for them. Consequently, he would fall in battle, at which point he would take Sarah. 1


1

In spite of Og's evil intentions, Moshe Rabeinu was afraid of him, because he supplied Avraham with the news that resulted in Avraham's rescue of Lot (Rashi Devarim, 3:2).

3)

Why was Avraham called 'Avraham ha'Ivri'?

1.

Rashi: Because he came from Aram Naharayim, which was on the other side of the River Pras.

2.

Seforno: It refers to the refugee (who is not named), who did not know that Lot was related to Avraham, but who did know that Lot shared with him the beliefs of Ever, the grandson of Shem.

4)

What is the significance of Avraham's three friends here, and why are they referred to as "Ba'alei-Bris"?

1.

Seforno: It was due to the fact that Avraham was currently living in Mamrei's territory (Elonei Mamrei) that Mamrei and his two friends Aner and Eshkol went to war with him (as we see later (in Pasuk 24). 1

2.

Rashi: 'Ba'alei Bris' hints at the fact that they advised him with regard to the Bris Milah. 2


1

Perhaps that is also what Rashi means when he says that they had entered into a covenant with him)

2

At the beginning of Vayeira, Rashi explains that it was Mamrei (alone) who advised him (Refer to 18:1:3:1).

5)

רש"י: שפלט מן המלחמה: מנין שפלט ממלחמה זו?

1.

גור אריה: כתוב "הפליט" בה' הידיעה, ועל עוג כתוב (דברים ג,יא) שהוא נשאר מיתר הרפאים, כלומר שלא הרגו אמרפל.

6)

רש"י: עוג שפלט מדור המבול: למה לא דרשו כפשוטו שפלט מהרפאים שהרג אמרפל?

1.

גור אריה: "הפליט" בה' הידיעה משמע שכבר פלט פעם אחרת, ולכן צ"ל שפלט מהרפאים שקודם המבול.

7)

רש"י: עוג שפלט מדור המבול: לפי דרשה זו יוצא שעוג חי שנים רבות, וכיצד יחיה הרשע כל כך?

1.

גור אריה: החומר נטפל אל הצורה והנפש, ונגזר על החומר כפי מה שראוי לנפש. לפיכך לפני המבול האריכו ימים כי ההתחלה מציאותה איתנה יותר שהרי הסוף תלוי בהתחלה ולא להפך, ודבר זה לא מעיד על עילויי נפשם אלא על קדימתם. עיי"ש.

2.

גור אריה: אפשר לומר שלא מדובר על אדם אחד, אלא האב נקרא עוג והוא פלט מהמבול ובנו ובן בנו נקראו בשמו.

8)

רש"י: עוג שפלט מדור המבול: קשה שלעיל (ז,כ) כתוב "וישאר אך נח"?

1.

גור אריה: עוג היה בתוך התיבה. 1


1

כלומר- הוא בכלל "וישאר...ואשר אתו בתיבה".

9)

רש"י: עוג שפלט מדור המבול: קשה למה התורה לא מונה את עוג שניצל מהמבול?

1.

גור אריה: כיון שעוג וזרעו אבדו, לא מנתה אותם התורה.

10)

רש"י: עוג שפלט מדור המבול: למה זכה עוג הרשע להנצל מהמבול?

1.

גור אריה: ה' השאיר אותו כדי שיבא משה ויהרוג אותו ויראה בזה חסדי ה'.

2.

גור אריה: עוג היה מבני שמחזאי [-המלאך שירד לעולם לפני המבול, עי' נדה דף סא.] והיה בו ענין אלוקי, והיה ראוי שיהרג ע"י משה איש האלוקים ולא ע"י המים שהם פחותי המדריגה. 1


1

שהרי המים הם חומר ללא צורה ואילו משה נמשה מהמים, כלומר- יש לו צורה נבדלת מהחומר, כפי שביאר המהר"ל בגבורות ה' פי"ח עמ' פב ד"ה ותקרא.

11)

רש"י: ומתכוין שיהרג אברהם וישא את שרה: מנין שזאת הייתה כוונתו?

1.

גור אריה: אם בא רק לספר חדשות, צריך היה לכתוב 'ויבא...ויגד כי נשבה', ומדכתיב "ויגד לאברהם כי נשבה", משמע שהיה חפץ שאברהם ילחם, ואם כוונתו הייתה שלוט ינצל קשה מה בא הכתוב ללמדינו? אלא ברשעו דיבר הכתוב כפי שדרשו חז"ל שמשה התיירא שתעמוד לו זכות אברהם ואמר לו הקב"ה "אל תירא" כי התכוון לרעה, וללמדנו שלבסוף נטל את עונשו כשנהרג ע"י משה.

12)

רש"י: ומתכוין שיהרג אברהם וישא את שרה: אם התכוון לרעה למה התיירא משה שתעמוד לו זכות אברהם?

1.

גור אריה: משה היה מסופק שמא כוונתו הייתה להציל את לוט ואמר לו הקב"ה שרצה שאברהם יהרג.

13)

רש"י: ומתכוין שיהרג אברהם וישא את שרה: אם חשב משה שזכות אברהם תעמוד לעוג, ק"ו שזכותו תעמוד לזרעו, ולמה חשש ממנו?

1.

גור אריה (במדבר כא,לה, עמ' לט ד"ה כדאיתא בברכות): אברהם נקרא האדם הגדול בענקים, ועוג היה מהענקים, ומכיוון שעוג סייע לאברהם, חשב משה שכחו של עוג בא ממידת הגדולה של אברהם ויש בו קדושה. אבל האמת היא שגדולת אברהם היא ממידת הגדולה של הקב"ה ואילו גדלותו של עוג הייתה גשמית ע"י המזל. עיי"ש. 1


1

וע"ע במהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' קנה ד"ה קובר מתים, נדה כד:) שאברהם ועוג שייכים למידת הגדולה, אבל כחו של אברהם היה בידיים ושל עוג בשוקיים, והשוקיים רחוקים ממדריגת האדם, עיי"ש.

14)

רש"י: העברי- שבא מעבר הנהר: אולי נקרא כך מפני שהיה מבני עבר?

1.

גור אריה: א"כ קשה למה מייחסים אותו לעבר ולא לשֵם?!

15)

רש"י: שכרתו עמו ברית: אולי היו בעלי ברית בלא שכרתו עמו ברית?

1.

גור אריה: ברית אינה נעשית מאיליה אלא ע"י מעשה, כמו שבועה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars