hebrew
1)

What is the significance of the words, "Behold I am (prepared) to bring the Flood... (va'Ani Hineni Mevi Es ha'Mabul)"?

1.

Rashi: HaSh-m was saying that He was ready to concede 1 to the angels, who had queried the creation of Adam at its inception (saying, "Mah Enosh Ki Sizkerenu?" (Tehilim 8:5)). 2

2.

Seforno: "You construct the Ark," HaSh-m was telling Noach, "and the moment you finish, I will bring the Flood, as I said I would."


1

Gur Aryeh: The word "Hineni" implies, "I am ready to fulfill your request." See Bereishis 22: 1,7.

2

See Ramban, who queries Rashi, and presents an esoteric answer of his own.

2)

Why was the generation of the Flood punished specifically with water?

1.

Maharal (Chidushei Agados Vol. 2 p. 131, to Kidushin 13a): Immorality is the epitome of deviating or straying far from the correct path. In parallel, during Creation, HaSh-m distanced the water of the oceans far from the inhabited areas of the earth.

2.

Maharal (ibid.): Immorality is a material, corporeal sin, and water is corporeal, without specific form (Tzurah). 1 Man is characterized by a higher level, intelligence (Sechel), and his habitation is supposed to be on dry land. If he ruins this higher level that he has been endowed with, he reverts to the domain of water.

3.

Maharal (Chidushei Agados Vol. 2 p. 107, to Gitin 56b): HaSh-m generally punishes the wicked through water. HaSh-m created man with form (Tzurah), and a property of water is that it melts and dissolves any form. (Fire, by contrast, destroys the base material, making form irrelevant.) 2


1

"Tzurah" in the writings of the Maharal means purpose-specific form, and the actualization of that purpose. "Chomer" means raw-material or potential. To illustrate these terms, the iron from which a knife is made is its Chomer, and the sharp edge is its Tzurah. Also refer to 2:23:1.1:1 2

.

3

See Maharal, Gevuros Hashem (Ch. 14, p. 70, DH uvi'Bereishis).

3)

What is the root of the word "Mabul (

1.

Rashi #1: 'she'Balah (


1

Gur Aryeh: If only one explanation was correct, the Flood should have been called

4)

רש"י: הנני מסכים וכו': מנין לפרש כך?

1.

גור אריה: 'הנני' משמעו שהוא מזומן לעשות את רצון המבקש.

5)

רש"י: שבלה את הכל, שבלבל את הכל, שהוביל את הכל: למה כתב רש"י שלושה פרושים?

1.

גור אריה: אם רק כפירוש הראשון היה צריך להיקרא 'בלה', ואם כפירוש השני היה צריך להיקרא 'בלבל', ואם כפירוש השלישי היה צריך להיקרא 'יובל', ולכן פירש שהכתוב בא לרמוז לשלושתם. 1


1

ע"ע ברא"ם ובגור אריה כאן שנחלקו בדקדוק המילה 'מבול', ועי' בספר באר בשדה שהקשה על הרא"ם.

6)

למה נידונו דוקא במים?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' קלא, תחילת קידושין): הזנות היא סטיה- הסרה מדרך היושר, והמים מוּסרים מהישוב שהוא אמצע העולם. 1

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' קלא, תחילת קידושין): הזנות היא חומרית והמים חומריים [שהרי למים אין צורה מסויימת, עיי"ש], ולכן הם ראויים להיות מוסרים מהישוב המיועד לאדם השכלי. עיי"ש.

3.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' קז ד"ה אין גבורתו, גיטין דף נו:): דרכו של הקב"ה לדון את הרשעים במים כי הקב"ה נתן לאדם צורה והמים מוחים ומבטלים את הצורה שהיא עיקר יצירת האדם (בשונה מהאש ששורפת את החומר וממילא אין מקום לצורה לחול). עיי"ש. 2


1

מקום הישוב באמצע העולם כי הוא המרכז, והמים מוּסרים מהמרכז כי אינם ראויים לישוב האדם, וכך גם הסוטה מדרך הישר.

2

ע"ע בגבורות ה' פרק יד עמ' ע ד"ה ובבראשית.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars