1)

THE SHI'URIM OF RE'IYAH AND CHAGIGAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 4b)

א''ר יוחנן מעה כסף ושתי כסף דבר תורה

(a)

(R. Yochanan): [The Shi'urim of] a Ma'ah Kesef and two Kesef are mid'Oraisa.

תנא רבי יסא קומי רבי יוחנן ראייה כל שהוא חכמים הם שאמרו מעה כסף ושתי כסף

(b)

(R. Yosi - Beraisa, in front of R. Yochanan): [Mid'Oraisa, the Re'iyah is any amount. Chachamim said a Ma'ah Kesef and two Kesef.

א''ל ויש כן זו

1.

Question (R. Yochanan): Do we find like this [that the Torah did not give a Shi'ur, and Chachamim fixed a Shi'ur]?!

א''ר יונה וכל השיעורין לא חכמים הם שנתנו כזית מן המת כזית מן הנבילה וכעדשה מן השרץ

2.

Objection (R. Yonah): Did not Chachamim give all Shi'urim - k'Zayis of a Mes, k'Zayis of a Neveilah, and k'Adashah of a Sheretz?!

לא אתא מישאול אלא כיי דתני רבי הושעיה

(c)

Correction: Rather, R. Yochanan challenged R. Hoshayah's teaching (R. SHLOMO SIRILIYO, Pe'ah 1:1);

דתני רבי הושעיה [שם כג טו] לא יראו פני ריקם אפי' כל שהוא חכמים הם שאמרו מעה כסף ושתי כסף.

1.

(R. Hoshayah - Beraisa): "[V']Lo Yir'u Panai Reikam'' - any amount. Chachamim said a Ma'ah Kesef and two Kesef.

וקשיא מן דו סמך לה לדבר תורה הוא אמר חכמים הם שאמרו מעה כסף ושתי כסף

2.

Question (R. Yochanan): He brings support from the verse [that any amount] is Torah law [the Torah did not leave the Shi'ur for Chachamim to fix. If so, how could] Chachamim say a Ma'ah Kesef and two Kesef?! (GRA Pe'ah 1:1, Kesav Yad 2.)

א''ר יוסי בי רבי בון רבי יוחנן כדעתיה ורבי הושעיה כדעתיה

(d)

(R. Yosi bei R. Bun): R. Yochanan says like he taught elsewhere, and R. Hoshayah says like he taught elsewhere;

רבי יוחנן כדעתיה דרבי יוחנן דו אמר כל השיעורין הלכה למשה מסיני הוי

1.

R. Yochanan says like he taught elsewhere, that all Shi'urim are a tradition from Moshe from Sinai;

דו אמר מעה כסף ושתי כסף דבר תורה

i.

[And here] he said that Ma'ah Kesef and two Kesef are mid'Oraisa.

רבי הושעיה כדעתיה רבי הושעיה דו אמר האוכל איסור בזמן הזה צריך לשנות לפניו את השיעורין שמא יעמוד ב''ד אחר וישנה עליו את השיעורין ויהא יודע מאי זו שיעור אכל

2.

R. Hoshayah says like he taught elsewhere. R. Hoshayah said that one who eats an Isur [Kares] nowadays [after the Churban] must record the amount he ate, lest another Beis Din will change the Shi'urim, and he will know what Shi'ur he ate. (If he merely records "I am liable for eating Chelev'', he may bring a Korban later, even if they increased the Shi'ur, and really, he is exempt!)

הוי דו אמר ראייה כל שהיא חכמים הם שאמרו מעה כסף ושתי כסף

i.

[And here] he said that [mid'Oraisa,] Re'iyah is any amount. Chachamim said a Ma'ah Kesef and two Kesef.

אמרין חזר ביה ר' יוחנן מן הדא

(e)

R. Yochanan retracted from this [and accepted R. Hoshayah's opinion].

רבי יונה ורבי יונתן תריהון אמרין לא חזר ביה (ועוד - גר''א פאה א:א מוחקו) מן הדא

(f)

(R. Yonah and R. Yonason): He did not retract. [We know this] from the following;

1.

The Gemara does not explain how we know that he did not retract also from the latter. Perhaps we assume so because he argues with Reish Lakish, who learned with him towards the end of R. Yochanan's life.

ועוד מן הדא דא''ר לא בשם רבי אימי איתפלגון חזקיה ור''י חזקיה אמר אדם חולק חובתו לשתי בהמות רבי יוחנן אמר אין אדם חולק חובתו לשתי בהמות אלא צריך שתהא בידו שתי כסף לכל א' וא'

2.

(R. La citing R. Imi): Chizkiyah and R. Yochanan argued. Chizkiyah said that one may divide his obligation (the two Kesef that he must spend for Chagigah) onto two animals. R. Yochanan said that one may not divide his obligation onto two animals. Rather, he must have in his hand two Kesef for each one. (Since R. Yochanan holds that the Shi'ur is mid'Oraisa, it must be fulfilled through one animal.)

רבי שמעון בן לקיש בשם חזקיה אדם טופל בהמות לבהמה ואין אדם טופל מעות למעה

(g)

(Reish Lakish citing Chizkiyah): One may be Tofel animals to an animal (he brings one Chagigah from Chulin, and additional Chagigos from Kesef Ma'aser), but one may not be Tofel Ma'os to a Ma'ah (buy one animal with the required Shi'ur from Chulin coins, and the rest of the price from Kesef Ma'aser);

רבי יוחנן אמר אדם טופל מעות למעה ואין אדם טופל בהמות לבהמה

(h)

(R. Yochanan): One may be Tofel Ma'os to a Ma'ah, but one may not be Tofel animals to an animal.

היך עבידה [דף ה עמוד א] היו לפניו עשר בהמות הקריב חמש ביום טוב הראשון והמותר מהו שידחו את י''ט האחרון

(i)

Question: What is the law if there were 10 animals in front of him, and he offered five of them on Yom Tov Rishon. Do the rest override Yom Tov Acharon [are they considered Chagigah, which overrides Yom Tov]?

רבי קריספי אמר איתפלגון רבי יוחנן ורשב''ל חד אמר דוחה וחורנה אמר אינו דוחה ולא ידעין מאן אמר דא ומאן אמר דא

(j)

Answer (R. Krispi): R. Yochanan and Reish Lakish argue about this. One of them said that they override, and the other said that they do not override, and we do not know who said who said this.

א''ר זעירה נפרש מיליהון דרבנן מן מיליהון דרבי יוחנן דו אמר אדם טופל מעות למעה אין אדם טופל בהמות לבהמה הוא דו אמר דוחה רבי שמעון בן לקיש דו אמר אדם טופל בהמות לבהמה אין אדם טופל מעות למעה הוא דו אמר אינו דוחה

(k)

Clarification (R. Ze'irah): We can explain [who said what] from their words [above]. R. Yochanan said that one may be Tofel Ma'os to a Ma'ah, but one may be Tofel animals to an animal. He said that [all have Kedushas Chagigah, so] the last five] override. Reish Lakish said that one may be Tofel animals to an animal, but one may be Tofel Ma'os to a Ma'ah. He said that [the others are like Nedarim and Nedavos, so] they do not override.

שמעון בר בא בשם רבי יוחנן לעולם הוא מוסיף והולך ודוחה את י''ט עד שיאמר עוד אין בדעתי להוסיף:

(l)

(Shimon bar Ba citing R. Yochanan): One may always add and they override Yom Tov, until he says "I do not want to add.'' (If he adds afterwards, it is like Nedarim and Nedavos, which do not override.)

2)

USING MA'ASER FOR CHAGIGAH AND SHELAMIM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 3 Daf 5a)

מתני' עולות במועד באות מן החולין ושלמים מן המעשר

(a)

(Mishnah): Olos during the Mo'ed come from Chulin, and Shelamim [may come even] from Ma'aser;

בי''ט ראשון של חג ב''ש אומרים מן החולין וב''ה אומרים מן המעשר:

(b)

On the first Yom Tov of the Chag, Beis Shamai say that [Shelamim] come from Chulin, and Beis Hillel say, from Ma'aser.

גמ' ר' תנחום בר עילאי בשם ר' יוסי בי ר' חנינה כך משיבין ב''ש לבית הלל דבר שהוא בא חובה בא מן המעשר

(c)

(Gemara - R. Tanchum bar Ilai citing R. Yosi bei R. Chaninah): So Beis Shamai answer Beis Hillel - something that is obligatory to bring it, does it come from Ma'aser?!

אמרו להן אילו בחול שמא אינו מביא אחת מן החולין וטופל למעשר וכא מביא אחת מן החולין וטופל למעשר

1.

Beis Hillel: During Chol [ha'Mo'ed], does he not bring one of Chulin, and he is Tofel (joins it) to Ma'aser? Here (the first day) he brings one of Chulin, and he is Tofel to Ma'aser!

ומניין שהוא טופל למעשר

(d)

Question: What is the source that he is Tofel to Ma'aser?

א''ר יוסי בן חנינה נאמר כאן [דברים טז י] מסת ונאמר להלן [שם יד כד] כי לא תוכל שאתו מה שאתו האמור להלן מעשר אף כאן מעשר

(e)

Answer #1 (R. Yosi ben Chaninah): It says here [regarding Shavu'os] "Misas'', and it says there "Ki Lo Suchal Seiso.'' Just like Seiso there is Ma'aser, also here it is Ma'aser.

א''ר לעזר נאמר כאן שמחה ונאמר להלן שמחה מה שמחה האמורה להלן מעשר אף כאן מעשר

(f)

Answer #2 (R. Lazar): It says here [about Yom Tov] Simchah, and it says there (about Ma'aser Sheni) Simchah. Just like Simchah there is Ma'aser, also here it is Ma'aser.

ויביא כולם מן המעשר

(g)

Question: [If so] he should [be able to] bring all of them from Ma'aser!

עולא בר ישמעאל אמר נאמר כאן מסת ונאמר להלן [בראשית מג לד] ותרב משאת בנימן מה משאת שנאמר להלן אחת עיקר והשאר טפילה אף מסת שנאמר כאן אחת עיקר והשאר טפילה

(h)

Answer (Ula bar Yishmael): It says here [regarding Shavu'os] "Misas'', and it says there "va'Terev Mas'as Binyamin.'' Just like Mas'as there, one is primary and the rest is secondary, also Mas'as here, one is primary and the rest is secondary.

א''ר יוסי בי ר' בון והלא שלמי נדבה כשלמי חגיגה הן ולמה הוא טופל לון לאילין קרייא

(i)

Question (R. Yosi bei R. Bun): Shelamim of Nedavah are like Shelamim of Chagigah. [According to Reish Lakish, who says that one may be Tofel animals, but not coins], why do we need verses? (The extra Chagigos are like Shelamim, which may come from Ma'aser! We explained this like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

ללמדך שדוחין עליהן יום טוב:

(j)

Answer: [The verses] teach that [they are called Chagigos,] which override (may be offered) on Yom Tov.