1)

WITH WHAT CAN ONE FULFILL SIMCHAH? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 4 Daf 5a)

מתני' ישראל יוצאין ידי חובתן בנדרים ובנדבות ובמעשר בהמה והכהנים בחטאת ובאשם ובחזה ובשוק ובבכור אבל לא בעופות ולא במנחות:

(a)

(Mishnah): Yisraelim are Yotzei [Simchah] with Nedarim and Nedavos and Ma'aser Behemah. Kohanim are Yotzei with [also] Chatas and Asham, Chazah v'Shok and Bechor, but not with birds or Menachos.

גמ' ר' זעירה עולא בר ישמעאל בשם ר' לעזר שלמי חגיגה ששוחטן מערב הרגל אינו יוצא בהן ידי חובתו ברגל

(b)

(Gemara - R. Ze'irah citing Ula bar Yishmael citing R. Lazar): If one slaughtered Shalmei Chagigah on Erev ha'Regel (Erev Yom Tov ha'Rishon), he was not Yotzei through them his obligation on the Regel [even for Simchah].

התיב ר' בא והא תני חגיגת י''ד יוצאים בה משם שמחה [דף ה עמוד ב] ואין יוצאין בה משם שלמים

(c)

Question (R. Ba - Beraisa): Chagigah of the 14th (a Shelamim brought with Pesach, in order to be satiated with Kodshim before eating Korban Pesach), one is Yotzei Simchah through it, but he is not Yotzei Shelamim (Chagigah) through it.

א''ר זעירא תפתר בששחטו ברגל

(d)

Answer (R. Ze'irah): That is when he [was Makdish it for Chagigah of the 14th, but] slaughtered it during the Regel.

א''ל ר' בא בששחטו ברגל אין זו חגיגת י''ד

(e)

Objection (R. Ba): If he slaughtered it during the Regel, it is not Chagigah of the 14th! (It is a Stam Neder or Nedavah.)

מאי כדון

(f)

Question: What was the conclusion?

א''ר זעירא עד דאנא תמן שמע תנא עולא בר ישמעאל בשם רבי לעזר כד סלקית להכא שמע תנא ר' חייה בשם ר' לעזר

(g)

Answer (R. Ze'irah): When I was there (in Bavel), I heard what Ula bar Yishmael said [above] in the name of R. Lazar. When I came to here (Eretz Yisrael), I heard R. Chiyah teach [a Beraisa] in the name of R. Lazar;

[דברים טז טו] והיית אך שמח לרבות לילי י''ט האחרון לשמחה

1.

(Beraisa): "V'Hayisa Ach Same'ach'' includes the night of Yom Tov Acharon for Simchah.

או יכול אף לילי י''ט הראשון

2.

Question: Perhaps [it includes] even the night of Yom Tov Rishon!

ת''ל אך

3.

Answer: "Ach'' (excludes, i.e. it does not include both).

או חלף

4.

Question: Perhaps it is oppositely! (We include the night of Yom Tov Rishon, and exclude the night of Yom Tov Acharon.)

ר' חייה בשם ר' לעזר ושמחת בחגך משאת מתחייב בחגיגה את מתחייב בשמחה

5.

Answer (R. Chiyah citing R. Lazar): "V'Samachta b'Chagecha'' - from when you are obligated in Chagigah, you are obligated in Simchah. (What was slaughtered Erev Regel does not help.)

התיבון והא תנינן ההלל והשמחה שמונה

(h)

Question (Mishnah - Sukah 4:1): Hallel and Simchah apply [every day of Sukos, i.e.] eight days;

הגע עצמך שחל י''ט הראשון להיות בשבת לשוחטן מערב הרגל אין את יכול דא''ר זעירה עולא בר ישמעאל בשם ר' לעזר שלמי חגיגה ששחטן מערב הרגל אינו יוצא בהן י''ח ברגל

1.

Exert yourself [and you will find the answer]! If Yom Tov Rishon was on Shabbos, [how can one fulfill Simchah then]? You cannot slaughter it Erev ha'Regel, for R. Ze'irah citing Ula bar Yishmael citing R. Lazar said that if one slaughtered Shalmei Chagigah on Erev ha'Regel, he was not Yotzei through them his obligation on the Regel;

לשוחטן ברגל אין את יכול שכבר למדנו שאין חגיגה דוחה שבת

2.

You cannot slaughter it during the Regel, for we already learned that Chagigah is not Docheh Shabbos!

אימתי אמרו ההלל והשמחה שמונה

3.

Question: When did they say that Hallel and Simchah are eight? (Do not say that it is when Yom Tov is not on Shabbos. If so, it should have taught "Simchah is seven or eight'', just like the Reisha taught that Lulav and Aravah are six or seven!)

אמר רבי יוסי קיימה רב אבודמא נחותא בכהנים ובשעיר:

(i)

Answer (R. Yosi): Rav Avodimi Nechusa answered, Kohanim [can fulfill Simchah eight days. On the first day, it is] through the goat (the Chatas Tzibur of Yom Tov. They eat it raw, for one may not cook it on Shabbos.)

אבל לא בעופות ולא במנחות:

(j)

(Mishnah): [Kohanim] are not [Yotzei] through birds or Menachos.

דכתיב זבח:

(k)

This is because it says "Zevach'' (something slaughtered).

2)

WHO MUST BRING ADDITIONAL KORBANOS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 5 Daf 5b)

מתני' מי שיש לו אוכלים מרובים ונכסים מעוטים מביא שלמים מרובין ועולות ממועטות אוכלים מעוטין ונכסים מרובין מביא עולות מרובות ושלמים ממועטין

(a)

(Mishnah): If one has many eaters (people in his household) and little property, he brings many Shelamim and few Olos. If one has few eaters and much property, he brings many Olos and few Shelamim;

זה וזה ממועטין על זה נאמר מעה כסף ושתי כסף

(b)

If both of these (eaters and property) are few, about this it was said Ma'ah Kesef and two Kesef (he brings just one Chagigah and one Olas Re'iyah, for the minimal amount).

זה וזה מרובין על זה נאמר [שם יז] איש כמתנת ידו כברכת ה' אלהיך אשר נתן לך:

(c)

If both of these are many, about this it was said "Ish k'Matnas Yado k'Virkas Hash-m Elokecha Asher Nasan Lach'' (he brings according to how much he was blessed).

גמ' עני וידו רחבה קורא אני עליו איש כמתנת ידו עשיר וידו מעוטה קורא אני עליו כברכת ה' אלהיך אשר נתן לך

(d)

(Gemara): If an Oni [normally] spends much, I apply to him "Ish k'Matnas Yado'' (he may not skimp on Shelamim). If an Ashir [normally] is frugal, I apply to him "k'Virkas Hash-m Elokecha Asher Nasan Lach'' (he must bring according his wealth).

עני וידו מעוטה על זה נאמר אין פחות משתי כסף

(e)

If an Oni is frugal, about this it was said not [to spend] less than two Kesef [and Ma'ah Kesef. We explained this like SEDEI YEHOSHUA.]

איש פרט לקטן

(f)

"Ish'' excludes a minor. (Even though a boy who can ascend with his father is obligated in Olas Re'iyah, like it says above (1a), he is exempt from Chagigah. Alternatively, he is totally exempt; his father is commanded about him - HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

ר' ירמיה בעי אמר הרי עלי חגיגה בחמש סלעים והביא בשתים יצא או כבר נקבע

(g)

Question (R. Yirmeyah): If one said "it is Alai to bring a Chagigah for five Sela'im'', was he Yotzei [Chagigah], or was it already set (that he must bring a Chagigah for five Sela'im)?

א''ל ר' יוסי ולמה לא אילו מי שאמר הרי עלי אשם בחמש סלעים שמא לא נקבע וכא נקבע:

(h)

Answer (R. Yosi): Why should he not [be Yotzei]? If someone [was obligated an Asham, and he] said "it is Alai to bring an Asham for five Sela'im'', perhaps [if he offered for two, he was not Yotzei the Korban, and] it is not set (he must fulfill his vow through another three for Mosar Asham, i.e. Nedavah?! Surely he was Yotzei and it is set!) And here [also, he is Yotzei Chagigah, and] it is set (he must bring Shelamim for another three Sela'im to fulfill his vow.)