1)

CAN OTHERS BRING ONE'S KORBAN FOR HIM? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 3a)

ר' יוחנן בשם ר' ינאי ב''ש וב''ה מקרא א' הן דורשין

(a)

(R. Yochanan citing R. Yanai): Beis Shamai and Beis Hillel expound the same verse;

בש''א כתוב א' אומר זכורך וכתוב אחר אומר רגלים טול בינתים את שהוא יכול לרכוב על כתיפו של אביו

1.

Beis Shamai say, one verse says "Zechurcha'' (which connotes even children), and one verse says "Regalim'' (which connotes only one who can walk). Mediate between them - one who can ride on his father's shoulder [is obligated].

ואפי' קטן יכול הוא לרכוב

i.

Question: Even [an infant] child can ride!

(יצא - קרבן העדה מוחקו) אלא את שהוא רואה כתיפו של אביו ומפסיע

ii.

Answer: Rather, it is one who sees his father's shoulder and steps [towards him so his father will carry him - HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA].

ב''ה דורשין כתוב אחד אומר זכורך וכתוב א' אומרים רגלים טול בינתים את שהוא יכול לאחוז בידו של אביו

2.

Beis Hillel expound, one verse says "Zechurcha'', and one verse says "Regalim''. Mediate between them - one who can hold his father's hand [and ascend, is obligated].

ולענין טהרות את אמר את שהוא תפוס ביד אביו ספיקו כפיקח אביו תופש בידו ספיקו כחרש

3.

And regarding Taharos, you say that one who can hold his father's hand [and walk], regarding a Safek, he is like a sane person (we are stringent about Safek Tum'ah in Reshus ha'Yachid when Yesh Bo Da'as Lish'ol, i.e. a person with understanding was present). If [he can walk only when] his father holds his hand, regarding a Safek, he is like a Cheresh (if no one of this maturity was there, the Safek is Tahor).

ברם הכא בין כך ובין כך חייב

4.

However, here, in both cases (even when he can walk only when his father holds his hand), he is obligated.

ר' בון בר חייה בעא קומי רבי זעירה איכן היו מראים פנים בהר הבית או (בעזרות) [צ''ל בעזרה - שדה יהושע]

(b)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Ze'irah): Where was Re'iyas Panim - in Har ha'Bayis, or in the Azarah?

א''ל נישמעינה מן הדא הטמא פטור מן הראייה דכתיב [שם יב ה ו] ובאת שמה והבאתם שמה ואין טמא מת נכנס להר הבית הדא אמרה בעזרה היו מראים פנים

(c)

Answer (R. Ze'irah): We learn from the following. A Tamei [Mes] is exempt from Re'iyah, for it says "u'Vasa Shamah v'Haveisem Shamah.'' Is a Tamei Mes forbidden to enter Har ha'Bayis?! Rather, this shows that Re'iyas Panim is in the Azarah.

[דף ג עמוד ב] מאיכן את מודד מן החומה או מן הבתים

(d)

Question: (The child must be able to ride on his father's shoulder, or hold his father's hand and walk, from Yerushalayim to Har ha'Bayis.) From where do you measure - from the wall [of Yerushalayim], or from the houses [outside the wall - SEDEI YEHOSHUA]?

תני שמואל מן השילוח ושילוח היה באמצע המדינה

(e)

Answer (Shmuel - Beraisa): [It is not like either of these, rather,] from the Shilu'ach [river]. The Shilu'ach was in the middle of Yerushalayim.

ר' בון בר חייה בעא קומי ר' זעירה מהו לשלח חגיגתו ביד אחר

(f)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Ze'irah): [One who did not yet enter the Azarah,] can he send his Chagigah with someone else?

אמר ליה נישמעינה מן הדא מוכי שחין ופולפסין פטורין מן הראיה דכתיב ובאת שמה והבאתם שמה הטמא פטור מן הראיה דכתיב [דברים לא יא] בבוא כל ישראל לראות וגו' הראוי לבוא עם כל ישראל מביא ושאינו ראוי לבוא עם כל ישראל אינו מביא

(g)

Answer (R. Ze'irah - Beraisa): We learn from the following [Beraisa]. Lepers and people with mouth odor are exempt from Re'iyah, for it says "u'Vasa Shamah v'Haveisem Shamah'' (it is not honorable that they enter the Mikdash). A Tamei is exempt from Re'iyah, for it says "b'Vo Kol Yisrael Lir'os...'' - one who is proper to come to with all Yisrael, he brings [a Korban]. One who is not proper to come with all Yisrael [lest he be Metamei them], he does not bring.

וישלח חגיגתו ביד אחר

1.

Question: [Granted, the verses exempt from Re'iyah, but] he should send his Chagigah with someone else!

א''ר יוסי זאת אומרת שאינו משלח חגיגתו ביד אחר

2.

Answer (R. Yosi): This shows that he does not send his Chagigah with someone else. (We explained this based on RAMBAN Sukah 48a DH v'Inyan.)

ר' שמי בעי או חילוף מוכי שחין ופולפסין פטורין מן הראיה דכתיב בבא כל ישראל לראות הטמא פטור מן הראיה דכתיב ובאת שמה והבאתם שמה

(h)

Objection (R. Shamai): [The Beraisa] should say oppositely! Lepers and people with mouth odor are exempt from Re'iyah, for it says "b'Vo Kol Yisrael Lir'os.'' (They are not proper to come with all Yisrael, lest they infect them, or because others cannot bear the odor.) A Tamei is exempt from Re'iyah, for it says "u'Vasa Shamah v'Haveisem Shamah'' (and he may not enter the Mikdash).

חזר ר' שמי ומר מוכי שחין ופולפסין אעפ''י שאינן ראויין לבוא עם כל ישראל ראויין הן לבוא בפני עצמן הטמא [צ''ל אינו - רידב''ז] ראוי לא בפני עצמו ולא עם כל ישראל

(i)

Retraction (R. Shamai): Lepers and people with mouth odor, even though they are not proper to come with (amidst) all Yisrael, they are proper to come by themselves. (We can exclude them only from b'Vo Kol Yisrael.) A Tamei is not proper to come by himself, and not with all Yisrael. (We can exclude him from either verse. We explained this like RIDVAZ.)

הפריש חגיגתו ומת היורשים מהו שיביאו אותה

(j)

Question: If one separated his Chagigah [or Olas Re'iyah - MEICHAL HA'MAYIM] and died, do his heirs bring it?

ר' אילא אמר יראה ייראה הראוי לבוא מביא ושאינו ראוי לבוא אינו מביא

(k)

Answer #1 (R. Ila): [We learn from] "Yir'eh-Yera'eh'' - one who is proper to come [and be seen], he brings [a Korban]. One who is not proper to come, does not bring.

א''ר זעירה כהיא דר' יוחנן ור' יונתן תרויהון אמרין [שמות לד כ] כל בכור בניך תפדה אפי' לאחר מיתה והכא לא יראו פני ריקם אפילו לאחר מיתה

(l)

Answer #2 (R. Ze'irah): We learn from R. Yochanan and R. Yonason. Both of them say "Kol Bechor Banecha Sifdeh'' - [if a Bechor lived 30 days,] even after death [his father must redeem him. Also] here, "[v']Lo Yir'u Panai Reikam''- even after death. (These are in the same verse, so we equate them.)

אמר רבי בא בר ממל מחלוקת שמואל ורבי יוחנן

(m)

(R. Ba bar Mamal): Shmuel and R. Yochanan argue [about a case in which one did not separate - MEICHAL HA'MAYIM];

דתנינן תמן האשה שהביאה חטאתה ומתה יביאו היורשין עולתה עולתה ומתה לא יביאו היורשין חטאתה

1.

(Mishnah): If a woman brought her Chatas [Yoledes] and died, her heirs bring her Olah. If she brought her Olah and died, her heirs do not bring her Chatas.

שמואל אמר [דף ד עמוד א] במופרשת

i.

(Shmuel): This is if she separated [her Olah before she died, then they offer it].

רבי יוחנן אמר אפילו אינה מופרשת

ii.

(R. Yochanan): It is even if she did not separate.

מה אנן קיימין

2.

Question: What is the case?

אם בשירשו קרקע בהדא אמר שמואל במופרשת

i.

If [her heirs] inherited land, would Shmuel say that it is [only] if she separated?!

אם בשירשו מיטלטלין בהדא רבי יוחנן אמר אפי' אינה מופרשת

ii.

If [her heirs] inherited [only] Metaltelim, would R. Yochanan say even if she did not separate?!

מה נפק מן ביניהון ירשו קרקע על דעתיה דשמואל לתבע (אין - קרבן העדה מוחקו) תובעין ולמשכן אין ממשכנין על דעתיה דרבי יוחנן אף למשכן ממשכנין

3.

Answer: When do they argue? (The case is, she did not separate.) If they inherited land, Shmuel holds that we demand [that they bring her Olah], but we do not take a security [for it]. R. Yochanan holds that we even take a security.

ירשו מטלטלין על דעתיה דרבי יוחנן לתבוע תובעין ולמשכן אין ממשכנין על דעתיה דשמואל אף לתבוע אין תובעין:

i.

If they inherited Metaltelim, R. Yochanan holds that we demand, but we do not take a security. Shmuel holds that we do not even demand.

2)

DIFFERENCES BETWEEN OLAS RE'IYAH AND CHAGIGAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 4a)

מתני' ב''ש אומרים הראייה שתי כסף והחגיגה מעה כסף

(a)

(Mishnah): Beis Shamai say, the [Olas] Re'iyah must be worth [at least] two [Ma'os] Kesef, and the Chagigah must be worth [at least] a Ma'ah of Kesef (a sixth of a Dinar);

וב''ה אומרים הראייה מעה כסף והחגיגה שתי כסף:

(b)

Beis Hillel say, the Re'iyah must be worth a Ma'ah Kesef, and the Chagigah two Kesef.

גמ' ראייה עולות וחגיגה שלמים ב''ש אומרים מרבין בעולות וממעטין בשלמים בית הלל אומרים ממעטין בעולות ומרבין בשלמים

(c)

(Gemara): Re'iyah is Olos, and Chagigah is Shelamim. Beis Shamai say, we increase (spend more for) Olos and decrease Shelamim. Beis Hillel say, we decrease Olos and increase Shelamim.

רבי תנחום בר עילאי בשם רבי יוסי בן חנינה ב''ש ילפין לה מקרבנות העצרת ב''ה ילפין לה מקרבנות הנשיאים

(d)

(R. Tanchum bar Ilai citing R. Yosi ben Chaninah): Beis Shamai learn from the Korbanos of Shavu'os (the Tzibur brings 10 Olos with Shtei ha'Lechem, and only two Shelamim), and Beis Hillel learn from the Korbanos of the Nesi'im (there were 36 Olos, and 204 Shelamim).

אמרו ב''ה לב''ש לא מוטב ללמד קרבן יחיד מקרבן יחיד ולא ללמד קרבן יחיד מקרבן ציבור

1.

Beis Hillel (to Beis Shamai): Is it not better to learn a Korban Yachid (Re'iyah and Chagigah) from a Korban Yachid (the Nesi'im), and not learn a Korban Yachid from a Korban Tzibur (Shavu'os)?!

אמרו להם ב''ש מוטב ללמד דבר שהוא נוהג לדורות מדבר שהוא נוהג לדורות ואל תבא לי קרבן נשיאים שאינו נוהג לדורות

2.

Beis Shamai: Is it not better to learn something that applies for all Doros (Re'iyah and Chagigah) from something that applies for all Doros (Shavu'os), and not learn a Korban that applies for all Doros from Korban Nesi'im, which does not apply for all Doros?!

תני יש בראייה מה שאין בחגיגה ובחגיגה מה שאין בראייה

(e)

(Beraisa): There is an aspect of Re'iyah that does not apply to Chagigah, and an aspect of Chagigah that does not apply to Re'iyah;

שהראייה כולה לגבוה מה שאין כן בחגיגה חגיגה נוהגת לפני הדיבור ולאחר הדיבור מה שאין כן בראייה

1.

Re'iyah is totally [burned] to Hash-m. This does not apply to Chagigah. Chagigah applied before Matan Torah and after. This does not apply to Re'iyah.

חגיגה נוהגת לפני הדיבור

(f)

Question: Did Chagigah apply before Matan Torah?

לשון חגיגה נוהגת [דף ד עמוד ב] לפני הדיבור [שמות ה א] שלח את עמי ויחוגו לי במדבר

(g)

Answer: The expression Chagigah applied before Matan Torah - "Shelach Es Ami v'Yachogu Li Bamidbar.''

ובשמחה מה שאין כן בשניהן שהשמחה נוהגת בין בדבר שהוא משלו בין בדבר שהוא משל אחרים בין בדבר שדרכו לכן ובין בדבר שאין דרכו לכן

(h)

(Beraisa): There is an aspect of [Shalmei] Simchah that does not apply to both [Re'iyah and Chagigah] - Simchah applies both to [a Korban] of his and others' Korban (one may fulfill Simchah through eating another's Korban), both with something that is Darko for this (Shechitah was l'Shem Simchah) and something that is not Darko for this;

ואלו אין נוהגין אלא משלו ובלבד מדבר שדרכו לכן

1.

And these (Re'iyah and Chagigah) apply to only to his [Korban], and only if Darko for this (Shechitah was l'Shem Re'iyah or Chagigah. We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL, ALEI TAMAR.)

רבי יוסי בעי ולמה לינן אמרין כל שהוא חייב בראייה חייב בשמחה ויש שהוא חייב בשמחה ואינו חייב בראייה נשים חייבות בשמחה ואינן חייבות בראייה

(i)

Question (R. Yosi): Why don't we say that anyone obligated in Re'iyah is obligated in Simchah, but there are people obligated in Simchah who are not obligated in Re'iyah? I.e. women are obligated in Simchah, are not obligated in Re'iyah! (The Yerushalmi does not answer this. In the Bavli (Rosh Hashanah 6b), Abaye says that a man is commanded to be Mesame'ach his wife. She is not commanded. It seems that the Yerushalmi holds like R. Ze'irah, who disagrees.)

רבי יהושע בן לוי אמר ושמחת אפילו ממקילון

(j)

(R. Yehoshua ben Levi): "V'Samachta'' - [one who cannot eat Kodshim, e.g. nowadays, or a Tamei or one who did not come to Yerushalayim, fulfills Simchah] even through meat bought in the market (even though Shechitah was not l'Shem Simchah).

א''ר לעזר נאמר כאן שמחה ונאמר להלן שמחה מה שמחה האמורה להלן שלמים אף כאן שלמים

(k)

(R. Lazar): It says here Simchah ("v'Samachta b'Chagecha''), and it says below Simchah ("v'Zavachta Shelamim v'Achalta Sham v'Samachta''). Just like the Simchah said there is Shelamim, also here it is Shelamim. (ALEI TAMAR - he holds that if one cannot eat Shelamim, there is no Torah Mitzvah of Simchah. R. Yehoshua ben Levi holds that the primary Mitzvah is Shelamim, when it is possible.)

רב חונה אכל פשוט כל שבעה

(l)

R. Chunah ate [meat worth] a Pashut (a small coin) all seven days [of the festival, like R. Yehoshua ben Levi. Chachamim did not fix a Shi'ur for Simchah.]