1)

LEAVING NEZAKAV IN THE RESHUS HA'RABIM (Yerushalmi Perek 3 Halachah 3 Daf 13b)

מתני' השופך מים בר''ה והוזק בהן אחר חייב בנזקו

(a)

(Mishnah): If one poured water in the Reshus ha'Rabim, and another was damaged by it, he is liable for the damage;

המצניע את הקוץ ואת הזכוכית והגודר גדירו בקוצי' וגדר שנפל לרשות הרבים והוזק בהן אחר חייב בנזקו:

(b)

If one hid a thorn or glass, or made a fence of thorns, or his wall fell in the Reshus ha'Rabim, and people were damaged by it, he is liable for its damage.

גמ' רב הונא אמר בשנחבט בקרקעו [צ''ל פטור - שדה יהושע] אבל אם נתלכלכו כליו חייב

(c)

(Gemara - Rav Huna): If [the victim] hit the ground, he is exempt (for the water merely caused that Hefker ground damaged him), but if his clothes became dirty, he is liable. (We explained this like SADEH YEHOSHUA.)

רב אמר אפי' נתלכלכו כליו פטור.

(d)

(Rav): Even if his clothes became dirty, he is exempt.

מילתיה דרב אמר הבור של נזקין פטור על הכלים.

(e)

Inference: Rav's words teach that a pit of Nezek is exempt for Kelim.

המצניע את הקוץ ואת הזכוכית לתוך כותלו של חבירו ובא בעל הכותל וסתרו והוזק בהן אחר חייב.

(f)

If one hides a thorn or glass inside another's wall, and the wall's owner came and destroyed the wall, and someone else was damaged, he is liable.

חסידים הראשונים היו מצניעין אותן לתוך שדה עצמן ומעמיקין להן שלשה טפחים כדי שלא תעלם המחרישה:

(g)

Early Chasidim used to hide [thorns and glass] in the field itself, and went three Tefachim deep, so the plow would not bring them up.

פיסק'. והגודר גדירו בקוצים.

(h)

(Mishnah): If one made a fence of thorns...

אר''י תיפתר דברי הכל במפריח.

(i)

(R. Yochanan): It is according to everyone, when he made the wall jut out [to Reshus ha'Rabim].

רבי בון בר חייה בעא קומי ר' זעירא ולמה לינן פתרין לה כר' יוסי בי ר' יודה דאמר [דף יד עמוד א] שלשה שהן סמוכין לרשות כרשות.

(j)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Ze'ira): Why do we not establish it [even if it does not jut out], like R. Yosi b'Ribi Yehudah, who says that three [Tefachim] next to a Reshus are like the Reshus?

א''ל ומה ביש לך דאיכא ר' יוחנן מימר לך תיפתר דברי הכל במפריח:

(k)

Answer (R. Ze'ira): Why is it bad to you [like we established it]? R. Yochanan said that it is according to everyone, when he made it jut out! (This is better than establishing it like an individual!)

וגדר שנפל לרשות הרבים.

(l)

(Mishnah): Or a wall fell to Reshus ha'Rabim.

ר' אבהו בשם ריש לקיש אמר דר' מאיר היא [דף יא עמוד א (עוז והדר)] דרבי מאיר אמר כל המזיק שלא על ידי מעשה חייב

(m)

(R. Avahu citing Reish Lakish): This is like R. Meir, for R. Meir says that anyone who damages [even] not through an action is liable.

והדא אמרה

(n)

Question: Where did he say so?

דא נתנו לו זמן לקוץ את האילן ולסתור את הכותל ונפלו לתוך הזמן פטור לאחר הזמן חייב.

(o)

Answer: It was about the following law. If [Beis Din] gave one time to cut [his] tree or destroy [his] wall, and it fell within the time, he is exempt. After the time, he is liable.

וכמה הוא הזמן

(p)

Question: How much time [do they give to him]?

תני ר' הושעיה שלשים יום:

(q)

Answer (R. Hoshayah): It is 30 days.

2)

ONE WHO LEFT OUT FERTILIZER (Yerushalmi Perek 3 Halachah 4 Daf 14a)

מתני' המוציא את תבנו ואת גפתו לר''ה לזבלים והוזק בהן אחר חייב בנזקו

(a)

(Mishnah): If one took out his straw and Gefes (the remains of olives after extracting the oil) to Reshus ha'Rabim to make fertilizer, and another was damaged by it, he is liable.

וכל הקודם בהן זכה

(b)

Anyone who wants may acquire the straw and Gefes;

ההופך את הגלל ברשות הרבים והוזק בהן אחר חייב בנזקו:

(c)

If Reuven turned over dung in the Reshus ha'Rabim, and Shimon was injured by it, Reuven is liable.

גמ' במה זכן

(d)

(Gemara) Question: For what can one acquire [the straw and Gefes]?

דבית רבי ינאי אמרי בשבחן

(e)

Answer #1 (d'Veis R. Yanai): One may acquire them for their Shevach (increased value);

שמואל אמר בגופן

(f)

Answer #2 (Shmuel): One may acquire them themselves.

חזקיה אמר והוא שהפכה על פניה לזכות בה.

(g)

Opinion #1 (Chizkiyah): [Reuven become liable through turning over dung] only if he turned it over to acquire it.

מילתיה דחזקיה אמר המטלטלין נקנין בהפיכה.

(h)

Inference: We learn from Chizkiyah that Metaltelim are acquired through turning them over.

אלא המטלטלין מהו שיקנו בגרירה.

1.

Question: Are Metaltelim acquired through dragging them?

אמר רבי בון בר חייה נראין דברים בעמודין ובעורות קשין אבל בעורות רכין לא קנה עד שיגביה.

2.

Answer #1 (R. Bun bar Chiyah): It is reasonable that pillars and hard hides [are acquired through dragging, for they are heavy, and it is not normal to lift them], but one does not acquire soft hides until he lifts them.

אמר רבי אחא ליידא פשטה על שיטתהון דרבנן.

(i)

Opinion #2 (R. Acha): Laida (a Chacham) explained [the Seifa] like Rabanan's opinion. (He need not intend to acquire it, for Rabanan obligate a pit in Reshus ha'Rabim, even though one does not own it - Bavli 49b. Chizkiyah explained like R. Akiva, that one is liable only for a pit that he owns. We explained this like MAHARA FULDA.)

[דף יד עמוד ב] בן סורר ומורה מהו שיהא חייב בתשלומי כפל בגניבה הראשונה

(j)

Question: Is a Ben Sorer u'Moreh obligated to pay Kefel (double) for his first theft?

או מאחר שהוא בהתריות מיתה יהא פטור

1.

Or, perhaps since there is a warning for death [due to two thefts], he is exempt!

נישמעינה מן הדא הגונב כיס חבירו והוציאו בשבת חייב שכבר נתחייב בגניבת כיס עד שלא קדשה עליו השבת.

(k)

Answer: We learn from the following [Beraisa]. One who steals another's wallet and took it outside on Shabbos, he is liable, for he already became liable for stealing the wallet before he is Chayav Misah for Shabbos.

[דף יא עמוד ב (עוז והדר)] ולא בהתריית מיתה הוא ותימר חייב. וכא אף על פי שהוא בהתריית מיתה יהא חייב.

1.

Is there not a warning for death, and you say that he is liable? Also here, even though there is a warning for death, he should be liable!

אמר רבי ינאי בר ישמעאל ר' הושעיה תניתה כדעתיה

(l)

(R. Yanai bar Yishmael): R. Hoshayah taught [the above Beraisa] according to his opinion;

דתני המוציא אף על פי שלא הניח חייב

1.

(Beraisa): If one was Motzi [to Reshus ha'Rabim on Shabbos], even if he did not do Hanachah, he is liable. (When one walks, every step is considered Hanachah);

ודכוותה המוציא אף על פי שלא נטל להוציא חייב שאין התרייתו אלא בשעת הוצאתו

2.

Similarly, if one was Motzi, even if he did not take [the item with intent to be Motzi], he is liable (for the last step in Reshus ha'Yachid was Hanachah, and then there is Akirah with intent to be Motzi.) His warning [to be Chayav for Chilul Shabbos] is only at the time of Hotza'ah (the step that leaves Reshus ha'Yachid).

תני אם היה גורר בו ויוצא פטור שחלו עליו מיתה ותשלומין כאחת.

(m)

Answer #2 (to Question h:1 - Beraisa): If he was dragging it and going out [to Reshus ha'Rabim on Shabbos], he is exempt [from payment], for Chiyuv of Misah and payment take effect at once;

הא אם לא חלו עליו שניהן כאחת חייב בתשלומין

1.

Inference: If both did not take effect at once (e.g. it was not Shabbos), he would be liable to pay! (This shows that dragging acquires even something small, like a wallet!)

א''ר יוסי בי ר' בון תיפתר כגון דהוון אילין כיסייא רברבין שדרכן ליקנות בגרירה ולית שמע מן הדא כלום.

(n)

Rebuttal (R. Yosi bei R. Bun): It discusses big wallets. (It is not normal to lift them.) They are acquired through dragging. You cannot learn anything from here.

מתיבי הא מתניתא זמנין דמותבין לה ומסייעין לר' יוחנן. זימנין דמותבין לה ומסייעין (לריש לקיש) [צ''ל ר' הושעיה - מהר''א פולדא] .

(o)

They asked from the following Mishnah. Sometimes they challenged [R. Hoshayah] and supported R. Yochanan, and sometimes they challenged [R. Yochanan] and supported R. Hoshayah;

[דף טו עמוד א] יש אוכל אכילה אחת וחייב עליה ארבע חטאות ואשם אחד טמא שאכל חלב והוא נותר מן המוקדשין ביום הכפורים.

1.

(Mishnah): One can be liable four Chata'os and one Asham for one eating, e.g. if a Tamei person ate Chelev that was Nosar of Kodshim on Yom Kipur;

ר' מאיר אומר אם היתה שבת והוציאו בשבת

2.

R. Meir: If it was Shabbos [he can be liable also for Hotza'ah], if he was Motzi it (to Reshus ha'Rabim, while eating it) on Shabbos!

אמרו לו אינו השם.

3.

Chachamim: Eino ha'Shem (he is not liable for that)!

אימת דמתיבין ומסייעין לרבי יוחנן הוציאו בשבת אין כאן הנחה ולמה אמרו אינו השם.

4.

When they challenged and supported R. Yochanan - if he was Motzi it on Shabbos, there was no Hanachah. (According to R. Hoshayah, he is liable even without Hanachah.) Why did they say Eino Min ha'Shem?!

אימת דמתיבין ומסייעין (לריש לקיש) [צ''ל ר' הושעיה - מהר''א פולדא] [דף יב עמוד א (עוז והדר)] הוציאו ביום הכפורים יהא פטור.

5.

When they challenged and supported R. Hoshayah - [according to R. Yochanan, who requires Hanachah], he should be exempt for Hotza'ah on Yom Kipur! (Eino ha'Shem connotes that he is liable, but not for this (eating).)

א''ר יוסי בי ר' בון אתייא דרבי מאיר כר' עקיבה

(p)

(R. Yosi bei R. Bun): R. Meir holds like R. Akiva. (Why did R. Meir mention Shabbos? In any case one is liable for Hotza'ah on Yom Kipur! Rather, he must hold that one is liable twice for Hotza'ah, for Shabbos and for Yom Kipur);

דתני מניין ליום הכיפורים שחל להיות בשבת ושגג ועשה מלאכה מניין שחייב על זה בעצמו ועל זה בעצמו תלמוד לומר שבת היא יום הכיפורים הוא דברי ר' עקיבה

1.

(Beraisa): If Yom Kipur fell on Shabbos, and he was Shogeg and did Melachah, what is the source that he is liable for this one by itself and for this one by itself? It says "Shabbos Hi'' and "Yom ha'Kipurim Hi.'' R. Akiva says so. (We explained this based on MAHARA FULDA);

ר' ישמעאל אומר אין חייב אלא אחת:

2.

R. Yishmael says, he is liable only once.