DO THE SEVEN SPECIES HAVE PRECEDENCE FOR BRACHAH? (Yerushalmi Perek 6 Halachah 4 Daf 46b)
מתני' היו לפניו מינין הרבה רי"א אם יש ביניהן ממין שבעה עליו הוא מברך
(Mishnah - R. Yehudah): If there are many species in front of him, if one is from the seven species, he blesses on it;
וחכמים אומרים על אי זה מהן שירצה:
Chachamim say, he blesses on whichever he wants.
[דף מז עמוד א] גמ' רבי יהושע בן לוי אמר מה פליגן ר' יודה ורבנן כשהיה בדעתו לאכול פת אבל אין בדעתו לאכול פת כל עמא מודיי שאם יש ביניהן ממין שבעה עליו הוא מברך.
(Gemara - R. Yehoshua ben Levi): In what case do R. Yudah and Rabanan argue? It is when he wants to eat bread [afterwards, so he does not say a Brachah Acharonah on them, for Birkas ha'Mazon exempts them], but if he does not want to eat bread, all agree that if one is from the seven species, he blesses on it [for he must say a Brachah Acharonah on it. At the time of the Mishnah, they said Brachah Acharonah only on the seven species. Below (Mishnah 8), R. Tarfon says to bless Borei Nefashos Rabos v'Chesronan on water, i.e. beforehand].
א"ר אבא צריך לברך בסוף
(R. Aba): He must bless afterwards (even if he will eat bread).
א"ר יוסי הדא דר' בא פליגא על דרבי יהושע בן לוי דר' יהושע בן לוי אמר מה פליגין ר' יודה ורבנן בשהיה בדעתו לאכול פת אבל אם אין בדעתו לאכול פת כל עמא מודיי שאם יש ביניהן ממין שבעה עליו הוא מברך
(R. Yosi): R. Aba's teaching argues with R. Yehoshua ben Levi's, for R. Yehoshua ben Levi said, when do R. Yudah and Rabanan argue? It is when he wants to eat bread, but if he does not want to eat bread, all agree that if one is from the seven species, he blesses on it. (According to R. Aba, there is no difference whether or not he will eat bread, for in any case he blesses afterwards.)
(ומר ר' בא וצריך לברך בסוף לא בירך) [צ"ל הדא גריזמתה ר' ירמיה בשם ר' אמי מברך על תורמוסה ואידך [דף סו עמוד א (עוז והדר)] נעשה טפילה דתנינן תמן כל שהוא עיקר ועמו טפילה מברך על העיקר ופוטר את הטפילה - הגר"א]
This Grizasah (a food made from lupines and other species) - R. Yirmeyah citing R. Ami says, he blesses on the lupines, and the rest is Tefel, for a Mishnah teaches 'whenever there is Ikar and Tefel with it, he blesses on the Ikar and exempts the Tefel. (We explained this like HAGAHOS HA'GRA.)
(הדא גריזמתה ר' ירמיה בשם ר' אמי מברך על תורמוסה - הגר"א מוחקו מכאן וגורסו לעיל) א"ר לוי על שם [משלי כב כב] אל תגזול דל כי דל הוא
(R. Levi): This is based on "Al Tigzol Dal Ki Dal Hu." (We do not remove the Brachah from it, even though the other species are more important.)
עד כדון בשיש בדעתו לאכול פת לא היה בדעתו לאכול פת לא בדה.
Limitation: This is when he intends to eat bread. If he did not intend to eat bread, we did not discuss this. (Then he must say me'Ein Shalosh afterwards due to the grain in it, therefore he blesses Borei Minei Mezonos beforehand - SEFER NIR.)
רבן גמליאל זוגה סלק גבי אילין דבית ר' ינאי חמתהון נתבין זיתא ומברכין לפניו ולאחריו [דף מז עמוד ב] אמר לון ועבדין כדין.
R. Gamliel Zuga went to these people of Beis R. Yanai. They saw them take an olive and bless before and after [eating] it. He said to them, do we do so?!
ר' זעירא שלח שאל לר' שמואל בר נחמן (ר' כהנא בשם ר' אבינא כל עמא מודיי שאם יש ביניהן ממין שבעה עליו הוא מברך - ספר משביח מוחקו מכאן וגורסו לקמן) אמר ר' זעירא ויאות. מן מאן דאנן חמיין רבנן סלקון לריש ירחא ואכלין ענבין ולא מברכין בסופה.
R. Ze'ira sent to ask [the following to] R. Shmuel bar Nachman. R. Ze'ira asked, is it proper what we see that Rabanan go to [the meal of Kidush] Rosh Chodesh and eat grapes and do not bless afterwards?
לא בשיש בדעתו לאכול פת.
Answer: That is not [difficult]. That is when he intends to eat afterwards (Birkas ha'Mazon exempts the grapes.)
[צ"ל ר' כהנא בשם ר' אבינא כל עמא מודיי שאם יש ביניהן ממין שבעה עליו הוא מברך - ספר משביח]
(Rav Kahana citing R. Avina): All agree that if one is from the seven species, he blesses on it. (We explained this like HA'MASHBI'ACH.)
[דף סו עמוד ב (עוז והדר)] היו לפניו מינין שבעה על איזה מהן הוא מברך
Question: If there were from the seven species in front of him, on which does he bless?
תמן אמרין כל הקודם למקרא קודם לברכה וכל הסמוך לארץ קודם (לכל - הגר"א מוחקו)
Answer: There (in Bavel) they say, whichever is earlier in the verse has precedence.