VARYING PURPOSES WHEN PLANTING (Yerushalmi Ma'asros Perek 4 Halachah 4 Daf 20a)
משנה כוסבר שזרעה לזרע ירקה פטור. זרעה לירק מתעשר זרע וירק.
(Mishnah): If coriander was sown for its seed, its leaves are exempt. If sown for its leaves, its seed and leaves are tithed.
רבי ליעזר אומר השבת מתעשר זרע וירק וזירים
(R. Eliezer): The seeds, leaves and stems of dill must be tithed.
וחכמים אומרים אינו מתעשר זרע וירק אלא השחליים והגרגר בלבד.
(Chachamim): (Disagree) Only in the case of cress and rocket are the seed and leaves tithed.
[דף לו עמוד ב (עוז והדר)] ר''ג אומר תמרות של תלתן ושל חרדל ושל פול הלבן חייבות במעשר.
(Rabban Gamliel): Buds of fenugreek, mustard and white beans are obligated in Maaser.
רבי ליעזר אומר הצלף מתעשר תמרות [ואביונות] וקפרס
(R. Eliezer): The buds, the berries and the husks of the caper-bush must be tithed.
רבי עקיבה אומר אינו מתעשר אלא אביונות מפני שהן פרי:
(R. Akiva): Only the berries must be tithed, as they are the main fruit.
גמרא חזקיה אמר כיון שלקט ממנה שתים ושלש מורויות באה במחשבת ירק.
(Gemara) (Chizkiyah): Even if he planted coriander for its seeds, once he has picked the leaves (that grow at the initial stages) two or three times, he has shown his interest in the leaves (not just the seed).
אף לענין הזרע כן כיון שמנע ממנה שתים ושלש מוריות באה למחשבת זרע.
The same is true for the seed - if he originally planted it for the plant itself but he then refrained two or three times from picking the leaves, he has shown his interest in the seeds (and it's as if he planted it specifically for the seeds).
זרעה לזרע מתעשרת לשעבר
If he planted it for its seeds, we follow when it reaches a third grown. (So if it grew a third in the second year of the Shemittah cycle and the third year came, it is tithed according to the second year - meaning that Ma'aser Sheni is separated and not Maaser Ani.)
זרעה לירק מתעשרת לבא.
If he planted it for its leaves, it is tithed according to the following year (and in the previous example, it will be obligated in Maaser Ani rather than Ma'aser Sheni).
זרעה לזרע ולירק או שזרעה לזרע ואח''כ חישב עליה לירק מעשר מזרעה על ירקה ומירקה על זרעה.
If he planted it both for the seeds and the leaves or he first planted for the seeds and then decided to use its leaves, he may tithe from the seeds for the leaves and vice-versa.
ושלקט ממנה לפני ראש השנה אבל אם ליקט ממנה לאחר ראש השנה זרעה מתעשר לשעבר וירקה מתעשר בשעת לקיטתו עישורו.
This applies when he picked from it before Rosh Hashanah, but if it was after Rosh Hashanah, so that the years of seeds and the leaves are not the same, the seeds are tithed according to the previous year and the leaves for the current year, when it was picked.
[דף לז עמוד א (עוז והדר)] וכשהביא שליש לפני ראש השנה אבל אם הביא שליש לאחר ראש השנה בין ירקה בין זרעה מתעשר לבא.
And it applies when it grew a third before Rosh Hashana, but if it afterwards, both its leaves and its seeds are tithed according to the current year.
תני שבת שזרעה לזרע מתעשרת זרע ואינה מתעשרת ירק זרעה לירק מתעשרת זרע וירק ואינה מתעשרת זירין זרעה לזירין מתעשרת זרע וירק וזירין
(Tosefta): If dill was planted for its seeds, its seeds are tithed but not its leaves. If planted for its leaves, both its seeds and leaves are tithed, but not its stems. If planted for its stems; its seeds, its leaves and its stems are tithed.
ותנינן אין לך מתעשר זרע וירק אלא השחליים והגרגר בלבד.
Question (our Mishnah): Only in the case of cress and rocket are the seed and leaves tithed. (Doesn't this show that dill leaves are never tithed..?)
כיני מתניתא אין לך דבר שזרעו לזרע מתעשר זרע וירק אלא השחליים והגרגר בלבד.
Answer: This is the Mishnah's meaning - Only in the case of cress and rocket do the leaves also need tithing when they are planted for their seeds.
[דף כ עמוד ב] מה פליגין כשזרעו לזרע אבל אם זרעו לירק אף רבנן מודיי
(In the Mishnah, Rabban Gamliel said that shoots of fenugreek, mustard and white beans are obligated in Maaser.) When do the Chachamim disagree with Rabban Gamliel? When it was planted for its seeds; but if for its leaves, even the Rabbanan agree.
ותני כן נהגין בבת ניין בירקו בהיתר דברי רבי ליעזר.
Support (Tosefta): (If mustard was planted for its leaves and he then planned to use it for its seeds, it's tithed for both.) In Bas Nain, they were accustomed to permit the leaves (without tithing) - these are the words of R. Eliezer.
לא אמר אלא דברי רבי ליעזר הא דברי הכל חייב.
The Tosefta only said 'these are the words of R. Eliezer', which implies that (when it was planted for its leaves), everyone else obligates.
תני הפול והשעורין והתלתן שזרען לירק בטלה דעתו זרען חייב וירקן פטור.
Question (Baraisa): If a person planted beans, barley or fenugreek for their leaves, his intention is nullified (since others don't plant them for their leaves). If he planted them for their seeds, their seeds are obligated and their leaves are exempt?
[דף לז עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי ירמיה עוד היא דרבי ליעזר.
Answer (R. Yirmiyah): That was also said by R. Eliezer.
שמואל אמר קפרס אסור משום קליפין.
(Shmuel): (R. Eliezer taught in the Mishnah that the buds, the berries and the husks of the caper-bush must be tithed.) The husk is prohibited as Orlah because it is a protective shell.
ותני כן (ויקרא יט) וערלתם ערלתו את פריו דבר שהוא עורל את פריו.
Support (Baraisa): The pasuk states (Vayikra 19:23), "you shall surely block its fruit (from use)'' to include that which blocks (protects) its fruit (i.e. its shell in the prohibition of Orlah).
רב מפקד לאילין דבי רב אתי רב הונא המנונא מפקד לחברייא תיהוון מפקדין לנשיכון כד הינון כבשין הדא קפרס דיהוון מרימין אילין ביטיתא.
Rav ordered the people of his Beis Midrash and Rav Huna reported that Rav Hamnuna had similarly ordered the Chevraya that they should tell their wives that when they pickle the husks of the caper-bush (Kafrisin), they should remove the small berries, which are considered to be the fruit, rather than the husk.
אמר רבי בא אסברי רבי זעירא כל הקליפין גדילות עם הפרי וזה פרי מלמעלן וקליפין מלמטן.
(R. Ba): R. Zeira explained (those that disagree with Shmuel) that the Torah only prohibited peels (husks) that grew together with the fruits, but here, the fruit is above and the peel below.
הקפרס והתמרות מין אחד הן. מעשר מקפרס על התמרות ומן התמרות על הקפרס אבל לא מהן על האביונות ומן האביונות עליהן. אביונות נותנין עליהן חומרי אילן וחומרי זרעין.
(According to R. Eliezer in our Mishnah, that all three parts of the caper are tithed), he reasons that the husks and the buds are one type. One may tithe from the husks for the buds and vice-versa, but not from them for the berries or vice-versa. We give the stringencies of both trees and seeds to the berries.
וליידה מילה שאם היתה שנייה נכנסת לשלישי שהוא מפריש ופודהו ונותנו לעני.
In what way? If it's the end of the second year entering into the third year of the Shemittah cycle; (since it's unclear whether we follow its budding, like a tree, or its picking, like a seed), he separates (Ma'aser Sheni), redeems it (as if its 2nd year produce) and gives it to the poor (as Maaser Ani, as if its 3rd year produce).
הצלף בית שמאי אומרים כלאים בכרם (ואינו כלאים בזרעים) ובית הלל אומרים אינו כלאים (לא) בכרם (ולא בזרעים). [הכל מודים שהוא חייב בערלה]
(Tosefta): Beis Shammai say that caper is prohibited as a mixed produce in a vineyard. Beis Hillel permit it. All agree that it has a prohibition of Orlah.
[דף לח עמוד א (עוז והדר)] תני רבי חיננא בר פפא את שהוא עולה מגזעו מין אילן משרשיו מין ירק.
Baraisa (R. Chinana bar Papa): That which grows from its stem is a fruit; that which grows from its roots is a vegetable.
התיבון הרי הכרוב עולה מגזעו.
Question: Cabbage grows from its stem (even though it's not a fruit)?
כאן בודאי כאן בספק:
Answer: Those indications are only used when there is a doubt, but cabbage is certainly a vegetable.