REPLANTED PRODUCE (Yerushalmi Ma'asros Perek 5 Halachah 1 Daf 20b)
משנה העוקר שתלים מתוך שלו ונוטע לתוך שלו פטור. לקח במחובר לקרקע פטור. לקט לשלח לחבירו פטור.
(Mishnah): If one uproots saplings in his property and plants elsewhere in his property, he is exempt (since they are not complete). If he bought them whilst they were still attached, he is exempt (as a sale only obligates completed produce). If he collected them to send to a friend, he is exempt.
רבי לעזר בן עזריה אומר [דף כא עמוד א] אם יש כיוצא בהו נמכרים בשוק הרי אלו חייבין.
(R. Elazar ben Azaria): If such produce is being sold in the marketplace, he is obligated.
העוקר לפת וצנונות מתוך שלו ונוטע לתוך שלו לזרע חייב מפני שהוא גורנן.
If one uproots turnip or radish from his property and plants them in his own property - if replanted for their seeds they are obligated, since this uprooting is their completion.
בצלים שהשרישו בעליה טהרו מלטמא. נפלה עליהן מפולת והן מגולין הרי אלו כנטועין בשדה:
Onions that took root (in earth) on an upper floor, (if they had become Tamei) they become Tahor. If a building fell down on them (on the upper floor) but the leaves are uncovered, they are considered planted.
גמרא העוקר שתלים מתוך שלו כו'. רבי אבהו בשם רבי שמעון בן לקיש רבי עקיבה היא דתנינן תמן נוטל מן הגורן וזורע ופטור מן המעשרות עד שימרח דברי רבי עקיבה.
(Gemara) (R. Abahu citing R. Shimon ben Lakish): The Mishnah taught that if one uproots saplings in his property and plants elsewhere...This is the opinion of R. Akiva, as the Mishnah (in Maseches Peah 1:6) teaches - He may take from the threshing floor and use it as seed and be exempt from tithing until he smooths the pile - these are the words of Rabbi Akiva.
[דף לח עמוד ב (עוז והדר)] רבי חייא בשם רבי יוחנן דברי הכל היא. מודין חכמים לרבי עקיבה בשתלים.
(R. Chiya citing R. Yochanan): (Disagreeing) The Mishnah follows all opinions. The Chachamim agree with R. Akiva about saplings.
מה בין חיטים מה בין שתלים חיטים גמר מלאכה שתלים אינן גמר מלאכה.
What's the difference between wheat and saplings? The wheat is complete; the saplings are not complete.
מודה רבי עקיבה לחכמים בלפת וצנונות שהן פסידין.
And R. Akiva agrees with the Chachamim about (the Mishnah's case of) turnip and radish (that they are obligated) since they deteriorate when they are replanted.
וחיטין אינן פסידין
Question: Don't replanted wheat kernels deteriorate?
חיטין יש להן גורן אחרת אילין אין להן גורן אחרת.
Answer: Wheat has another threshing floor (so they have not avoided being tithed) but these do not.
לקט לשלח לחבירו פטור. רב אמר הוא אסור לוכל
(The Mishnah taught that) if he collected them to send to a friend, he is exempt. Rav said that he may not eat from them.
רבי שימי אמר קומי רבי יוסי בשם רבי אחא מה דאמר רב בשהכניסו לחצר בית שמירה כר''מ.
(R. Simi to R. Yosi, citing R. Acha): Rav was discussing when he brought it into a protected courtyard, like the opinion of R. Meir (earlier, in the 2nd Perek, that an acquisition and also a protected courtyard establish an obligation to tithe, even for produce which is not yet complete).
א''ר מנא מתניתא אמרה כן לקח במחובר לקרקע פטור הא בתלוש חייב מאן אית ליה מקח טובל בפירות שלא נגמרה מלאכתן לא ר''מ.
Support (R. Mana): (A Baraisa supports this idea that the Mishnah is like R. Meir) 'If he bought produce attached to the ground it is exempt.' However, had he bought it detached, it would become obligated (through the acquisition even though it wasn't complete). Who has this opinion? R. Meir.
[דף כא עמוד ב] [דף לט עמוד א (עוז והדר)] רבי חייה בשם רבי יוחנן דרבי יודה היא ותני כן רבי יודה אומר בשם רבי לעזר בן עזריה אף השולח לחבירו עטנין ושתילין וחבילי תלתן לא יאכל עד שיעשר שכן דרך בני אדם משלחין לחביריהן טבלים בדברים הללו.
(R. Chiya citing R. Yochanan): (The Mishnah taught from R. Elazar ben Azaria that if such produce is being sold in the marketplace, he is obligated.) This follows R. Yehuda's opinion in the (following) Tosefta (in Ma'asros 3:9) - R. Yehuda says from R. Elazar ben Azaria - even if one sends his friend olives from the Ma'atan (vat where the olives are left to soften and warm), shoots and bundles of fenugreek, the recipient shouldn't eat them until he tithes as people send Tevel of these types to their friends.
רבי שמעון בן לקיש אומר אפילו חבר ששילח לחבר צריך לעשר.
(R. Shimon ben Lakish): Even if a Chaver sent to another Chaver, he must tithe.
חברייא בעיי ניחא עם הארץ חשוד חבר חשוד.
Question (Chevraya): For an Am HaAretz it's understandable, but is a Chaver suspected?
אמר רבי יוסי וכי עם הארץ גבי תרומה לאו כחבר הוא אלא כיני נהגו בני אדם להיות משלחין לחבריהן טבלים בדברים הללו.
Answer (R. Yosi): Isn't an Am HaAretz like a Chaver concerning Terumah? Rather, (it's not about suspicion) - people send these things to one another in a state of Tevel.