1)

WHY MAY WE BUY KORBANOS FROM NOCHRIM?

(דף כג,א) רבינא אמר לא קשיא הא לכתחלה הא דיעבד
(a)

Answer #2 (to Contradiction 3:d, 22b - Ravina): We are concerned for bestiality l'Chatchilah (therefore, we do not leave animals with Nochrim), but not b'Di'eved (therefore, we may buy Korbanos from them).

ומנא תימרא דשאני בין לכתחלה בין לדיעבד
1.

Question: What is the source that we distinguish between l'Chatchilah and b'Di'eved?

דתנן לא תתייחד אשה עמהם מפני שחשודין על העריות
2.

Answer (Mishnah): A woman may not be secluded with Nochrim, for they are suspected of illicit relations;

ורמינהו האשה שנחבשה בידי <עובדי כוכבים> {גוים} ע"י ממון מותרת לבעלה ע"י נפשות אסורה לבעלה
i.

Contradiction (Mishnah): If a woman was taken captive by Nochrim, if this was due to money owed to her captor, she is permitted to her husband. If she was sentenced to die, she is forbidden to her husband.

אלא לאו ש"מ שאני לן בין לכתחלה לדיעבד
ii.

Resolution (Ravina): L'Chatchilah she may not be secluded with Nochrim, but b'Di'eved we are not concerned.

ממאי דלמא לעולם אימא לך אפילו דיעבד נמי לא
(b)

Rejection: Perhaps (normally) we are concerned even b'Di'eved;

והכא היינו טעמא דמתיירא משום הפסד ממונו
1.

Here is different, for her captor fears that if he has relations with her, her husband will not pay her debt to redeem her.

תדע דקתני סיפא ע"י נפשות אסורה לבעלה ותו לא מידי
2.

Support (Seifa): If she was sentenced to die, she is forbidden to her husband (because her captors have nothing to lose).

רבי פדת אמר לא קשיא הא רבי אליעזר הא רבנן
(c)

Answer #3 (R. Pedas): Our Mishnah is R. Eliezer. The Beraisa that permits buying Korbanos from Nochrim is Chachamim.

דתנן גבי פרת חטאת ר' אליעזר אומר אינה נקחת מן <העובדי כוכבים> {הגוים}
1.

(Mishnah - R. Eliezer): We may not buy a cow (to use for the red heifer) from Nochrim. (The red heifer is not really a Korban, but many of its laws are like those of Korbanos);

וחכמים מתירין
2.

Chachamim permit.

מאי לאו בהא קמיפלגי דר"א סבר חיישינן לרביעה ורבנן סברי לא חיישינן לרביעה
3.

R. Eliezer forbids because we are concerned lest the Nochri had relations with it. Chachamim are not concerned for this.

2)

THE ARGUMENT OF R. ELIEZER AND CHACHAMIM

ממאי דלמא דכ"ע לא חיישינן לרביעה והכא היינו טעמא דרבי אליעזר כדרב יהודה אמר רב
(a)

Objection #1: Perhaps neither is concerned for this. Rather, R. Eliezer forbids due to Rav Yehudah's law.

דאמר רב יהודה אמר רב הניח עליהן עודה של שקין פסלה
1.

(Rav Yehudah): Even if one left a bundle of sacks on a red heifer (this is considered work), it is disqualified;

ובעגלה עד שתמשוך בה
i.

A calf is disqualified from being an Eglah Arufah (to atone when a murdered corpse is found) only if it pulled (a yoke or burden).

מר סבר חיישינן ומר סבר לא חיישינן
2.

R. Eliezer is concerned lest the heifer was used for work. Chachamim are not concerned for this.

לא ס"ד משום ניחא פורתא לא מפסיד טובא
(b)

Rejection (of Objection #1): No one would be concerned. The Nochri expects to receive a fortune for the cow, so he will not risk this for a minor convenience (resting his sack on it)!

ה"נ לימא משום הנאה פורתא לא מפסיד טובא
(c)

Objection #2: Likewise, no one would be concerned lest the Nochri will risk losing a fortune by having relations with it!

התם יצרו תוקפו
(d)

Rejection: R. Eliezer is concerned, for his evil inclination (for bestiality) tempts him greatly!

ודלמא דכולי עלמא לא חיישינן לרביעה והכא היינו טעמא דר"א כדתני שילא
(e)

Objection #3: Perhaps no one is concerned for bestiality. Shila explained why R. Eliezer forbids;

דתני שילא מ"ט דר' אליעזר (במדבר יט) דבר אל בני ישראל ויקחו אליך בני ישראל יקחו ואין <העובדי כוכבים> {הגוים} יקחו
1.

(Shila): R. Eliezer expounds "... Bnei Yisrael v'Yikchu Elecha" - Bnei Yisrael must provide it (we read it 'Yakichu').

לא סלקא דעתך
(f)

Rejection: This cannot be his reason!

דקתני סיפא וכן היה רבי אליעזר פוסל בכל הקרבנות כולן
1.

(End of the above Mishnah): Similarly, R. Eliezer forbids buying all Korbanos from Nochrim.

ואי סלקא דעתך כדתני שילא בשלמא פרה כתיב בה קיחה אלא כולהו קרבנות קיחה כתיב בהו
i.

The above verse applies only to the red heifer!

ודלמא עד כאן לא פליגי רבנן עליה דרבי אליעזר (דף כג,ב) אלא בפרה דדמיה יקרין אבל בשאר קרבנות מודו ליה
(g)

Objection #4: Perhaps Chachamim permit only the red heifer, for the Nochri hopes to get much money for it, but they agree that we may not buy Korbanos from Nochrim!

23b----------------------------------------23b
ואלא הא דתניא
(h)

Rejection #1: If so, the following Beraisa is not like Chachamim or R. Eliezer!

לוקחין מהן בהמה לקרבן מני לא ר' אליעזר ולא רבנן
1.

(Beraisa): We may buy Korbanos from Nochrim.

ועוד תניא בהדיא מאי אותיבו ליה חברוהי לר' אליעזר
(i)

Rejection #2: From Chachamim's response we see that they argue about Korbanos!

(ישעיהו ס) כל צאן קדר יקבצו לך יעלו <לרצון על> [על רצון] מזבחי
1.

(Beraisa): Chachamim challenged R. Eliezer from "Kol Tzon Kedar (of Yishmael)... Al Ratzon Mizbechi."

(j)

(Conclusion: All questions against R. Pedas were answered.)

3)

THE STATUS OF THE RED HEIFER

ע"כ לא פליגי אלא בחששא אבל היכא דודאי רבעה פסלה
(a)

Inference: Chachamim and R. Eliezer argue only about whether we are concerned lest perhaps he had relations with it. If we know that he did, all agree that it is disqualified;

ש"מ דפרה קדשי מזבח היא
1.

We conclude that the red heifer has the law of Kodshei Mizbe'ach (Kodshim brought on the Altar);

דאי קדשי בדק הבית מי מיפסלא בה רביעה
2.

If it were only like Kodshim of Bedek ha'Bayis, bestiality would not disqualify it!

שאני פרה דחטאת קרייה רחמנא
(b)

Rejection #1: In most respects, it is like Kodshim of Bedek ha'Bayis. Bestiality disqualifies it because the Torah calls it 'Chatas.'

אלא מעתה תיפסל ביוצא דופן
(c)

Objection: If so, a Yotzei Dofen (it was born through Caesarian section) should be disqualified (according to everyone! Rashi - even though it is like Bedek ha'Bayis, it is called 'Chatas'; Tosfos - whether bestiality disqualifies for it is Kodshei Mizbe'ach, or because it is called 'Chatas'.)

וכי תימא ה"נ
1.

Suggestion: Perhaps it is!

אלמה תניא הקדישה ביוצא דופן פסולה
2.

Rejection (Beraisa): A Yotzei Dofen is invalid for the red heifer;

ור"ש מכשיר
i.

R. Shimon says, it is valid.

וכי תימא ר"ש לטעמיה דאמר יוצא דופן ולד מעליא הוא
ii.

Suggestion: R. Shimon allows it because he holds that a Yotzei Dofen has the same law like one born normally. (R. Shimon says that the Tum'ah of a woman who gave birth is the same whether it was a normal birth or a Yotzei Dofen.)

והא"ר יוחנן מודה היה ר"ש לענין קדשים שאינו קדוש
iii.

Rejection: R. Yochanan taught that R. Shimon admits that a Yotzei Dofen is invalid for a Korban.

אלא שאני פרה
(d)

Version #1 - Rashi - Retraction: Indeed, Chachamim say that it is Kodshei Mizbe'ach;

הואיל ומום פוסל בה דבר ערוה וע"ז נמי פוסל בה
1.

R. Shimon says that it is Hekdesh Bedek ha'Bayis. Bestiality and idolatry (designation for idolatry or being worshipped) disqualify it, just like a blemish disqualifies it.

(e)

Version #2 - Tosfos - Answer: Bestiality (or being designated for idolatry or worshipped) disqualifies it, just like a blemish disqualifies it (but not because it is Kodshei Mizbe'ach or because it is called 'Chatas'). (End of Version #2)

דכתיב (ויקרא כב) כי משחתם בהם מום בם
1.

"Ki Mashchasam Bahem Mum Bam";

ותנא דבי ר' ישמעאל כל מקום שנא' השחתה אינו אלא דבר ערוה וע"ז
2.

(Tana d'Vei R. Yishmael): 'Mashchasam' always refers to sexual immorality and idolatry.

דבר ערוה דכתיב (בראשית ו) כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ
i.

Sexual immorality - "Hishchis Kol Basar Es Darko";

וע"ז דכתיב (דברים ד) פן תשחיתון ועשיתם לכם פסל
ii.

Idolatry - "Pen Tashchisun va'Asisem Lachem Pesel."

והא פרה נמי הואיל ומום פוסל בה דבר ערוה <ועבודת כוכבים> {ועבודה זרה} פסלי בה
iii.

This red heifer too is disqualified by bestiality and idolatry, just like a blemish disqualifies it.

4)

BUYING KORBANOS FROM NOCHRIM

גופא תני שילא מ"ט דרבי אליעזר דכתיב (במדבר יט) דבר אל בני ישראל ויקחו בני ישראל יקחו ואין <העובדי כוכבים> {הגוים} יקחו
(a)

(Shila - Beraisa): R. Eliezer expounds "... Bnei Yisrael v'Yikchu Elecha" - Bnei Yisrael must provide it.

אלא מעתה (שמות כה) דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה ה"נ דבני ישראל יקחו ואין <העובדי כוכבים> {הגוים} יקחו
(b)

Question: If so, we should say that only Bnei Yisrael can provide needs of the Mikdash - "Bnei Yisrael v'Yikchu Li Terumah"!

וכי תימא ה"נ
1.

Suggestion: Perhaps this is true!

והאמר רב יהודה אמר שמואל שאלו את ר"א עד היכן כיבוד אב ואם אמר להם צאו וראו מה עשה <עובד כוכבים> {גוי} אחד לאביו באשקלון ודמא בן נתינה שמו
2.

Rejection (Rav Yehudah): R. Eliezer taught that one must honor his parents as much as Dama ben Nesinah (who was a Nochri);

פעם אחת בקשו ממנו אבנים לאפוד (דף כד,א) בששים רבוא שכר
i.

Once Chachamim needed a stone for (Tosfos - the Choshen, which is attached to) the Efod. They were willing to pay 600,000 Dinars above its value.

רב כהנא מתני בשמונים רבוא
ii.

(Rav Kahane): It was 800,000 Dinars above its value.

והיו מפתחות מונחות תחת מראשותיו של אביו ולא צערו
ii.

Dama had the stone, but it was locked in a chest. The key was under the pillow on which his father was sleeping. Dama did not wake his father, and he lost the deal.