USES OF DEMAI (Yerushalmi Demai Perek 1 Halachah 4 Daf 5b)
[דף ה עמוד ב] משנה הדמאי מערבין בו ומשתתפי' בו מברכין עליו ומזמנים עליו ומפרישין אותו ערום [דף יא עמוד ב (עוז והדר)] ובין השמשות ואם הקדים מעשר שני לראשון אין בכך כלום
(Mishnah): One can use Demai to contribute towards an Eiruv Chatzeiros or a Shitufei Mavuos; one makes upon it Birkas HaMazon and one who ate it may join a Zimun (even though he was not permitted to eat it); he may tithe it when naked and he may tithe it in Bein Hashmamos (the twilight time at the onset of Shabbos); if he separated Maaser Sheni from it before Maaser Rishon, it is fine.
שמן שהגרדי סך באצבעותיו חייב בדמאי ושהסורק נותן בצמר פטור מן הדמאי:
The oil that a weaver rubs between his fingers is obligated in Demai; but the oil that the comber adds to his wool is exempt from Demai.
גמרא מפרישין אותו ערום שאינו טעון ברכה:
(Gemara): He may tithe it when naked since a blessing is not made when tithing it.
ובין השמשות הדא דתנינן ספק חשיכה ספק לא חשיכה:
He may tithe it in Bein Hashmamos - this is like the Mishnah (in Maseches Shabbos) that discusses that time period when it is doubtful whether it is after nightfall, that permits tithing Demai.
תני רבי חלפתא בן שאול מחללין דמאי במרחץ שאינו טעון ברכה
Baraisa (R. Chalafta ben Shaul): One may redeem Demai in the bathhouse, since a blessing is not made.
הא ודאי טעון ברכה.
But for definite Tevel, a blessing is required.
רבי מנא בעי קומי רבי יודן. כיצד הוא מברך אם היו פירות על פדיון מעשר שני אם היו מעות על חילול מ''ש. אם הקדים שני לראשון אין בכך כלום בשעבר הא בתחילה לא.
R. Mana to R. Yudan: How does he make the blessing? If he is redeeming Maaser Sheni produce, he says, "about the redemption of Maaser Sheni''; if he has brought Maaser Sheni money to Yerushalayim and he wishes to transfer the sanctity onto food (as required), he says, "about the exchange of Maaser Sheni''. If he separated Maaser Sheni before Maaser Rishon, it is valid. That's only post facto, but ideally, it may not be done.
רבי בא בריה דרבי חייא בר ווא רבי חייא בשם רבי יוחנן מותר להקדים שני לראשון בדמאי
(R. Ba son of R. Chiya bar Vava/ R. Chiya citing R. Yochanan): For Demai, it is permitted to separate Maaser Sheni before Maaser Rishon.
רבי יעקב בר אחא בר אידי בשם רבי יהושע בן לוי לא יעשה ואם עשה מה שעשה עשוי
(R. Yaakov bar Acha bar Idi citing R. Yehoshua ben Levi): He should not do this, but if he did, it is valid.
מהו ליקבע שני במקום ראשון
Question: Could he fix (declare) the Maaser Sheni (without actually separating it) before he fixes the Maaser Rishon? (Should we be concerned that he will also declare the Maaser Rishon in the same place as the Sheni? Is it permitted to separate Maaser Rishon from the place that he fixed to be Maaser Sheni?)
[דף יב עמוד א (עוז והדר)] רבי יוסי בן שאול אייתי ליה אריסי' פירי א''ל צא וקבע שני וחזר ואמר ליה צא וקבע ראשון וחש לומר שמא קבע שני במקום ראשון הדא אמרה שמותר לקבע שני במקום ראשון.
Answer: R. Yosi ben Shaul was brought fruit by his sharecropper. R. Yosi told him to first go and fix the place of the Maaser Sheni (Demai) and then he told him to fix the place of the Maaser Rishon. Why wasn't he concerned that he would fix both in the same place? This shows that it is permited to fix the Sheni in the place of the Rishon.