THE MINIMUM GIVEN TO THE POOR (Yerushalmi Peah Perek 8 Halachah 6 Daf 36b)
[דף עא עמוד א (עוז והדר)] משנה אין פוחתין לעני העובר ממקום למקום מככר בפונדיון מארבע סאין בסלע
(Mishnah): They may not give a wandering poor man less than a loaf (of bread) worth a pundion, when the price of wheat is four Se'ah for a Sela.
לן נותנין לו פרנסת לינה שבת נותנין לו מזון שלש סעודות
If he slept the night, they must sustain him for the night (giving him a bed, pillow etc.) If he stayed for Shabbos, they must give him food for the three meals.
מי שיש לו מזון שתי סעודות לא יטול מן התמחוי
A poor person who has enough food for two meals may not take from the Tamchui (daily charity fund).
מזון ארבע עשרה סעודות לא יטול מן הקופה והקופה ניגבת בשנים ומתחלקת בשלשה:
If he has enough food for fourteen meals, he may not take from the Kupah (weekly charity fund). The Kupah is collected by two people and distributed by three.
גמרא תמחוי בכל יום קופה מערב שבת לערב שבת תמחוי לכל אדם קופה אינה אלא לאנשי אותה העיר בלבד
(Gemara): The Tamchui is distributed daily; the Kupah is distributed every Erev Shabbos. The Tamchui is given to people of any city; the Kupah is only given to the poor of that city.
רבי חונה אמר תמחוי בשלשה שהוא על אתר
(Rav Chuna): Donations for the Tamchui are collected by three, since they are distributed immediately (and require three to do so).
רבי חלבו בשם רבי בא בר זבדי אין מעמידין פרנסין פחות מג' אנא חמי דיני ממונות בג' דיני נפשות לא כ''ש
(R. Chelbo citing R. Ba bar Zavdi): They may not assign less than three appointees (Gabbaim) to distribute funds for the poor - I saw that monetary cases require three judges and I said that certainly cases of life and death should require three!
ויהיו עשרים ושלשה
Question: If so, there should be 23 (like actual cases of life and death)?
עד דהוא מצמית להון הוא מסכן
Answer: By the time that 23 are found, it could endanger the life of the poor.
רבי יוסי בשם רבי יוחנן אין מעמידין שני אחין פרנסים רבי יוסי עבד חד מן תרין אחין עאל ואמר קומיהון לא נמצא לאיש פלוני דבר עבירה אלא שאין מעמידין שני אחין פרנסין
(R. Yosi citing R. Yochanan): One may not assign two brothers as Gabbaim (over the charity fund, lest they act in cahoots and take money meant for the poor). R. Yosi only took one of two brothers who were Gabbaim. He went to them and said, "It's not because Ploni sinned; it's because one may not assign two brothers''.
רבי יוסי עאל לכפרה בעי מוקמה לון פרנסין ולא קבלון עליהון עאל ואמר קומיהון בן בבי על הפקיע ומה אם זה שנתמנה על הפתילה זכה להימנות עם גדולי הדור אתם שאתם נתמנין על חיי נפשות לא כ''ש
R. Yosi went to the villages. He wanted to appoint Gabbaim for them, but the Gabbaim didn't want to accept the task. He told them, "(It is taught in a Mishnah in Maseches Shekalim) Ben Bavei was appointed over the wicks (of the Menorah and other candles lit in the Temple). If the one appointed over the wicks merited to be listed together with the greatest Rabbis of the generation; then if you are appointed over a matter of life and death, certainly you will merit this!
[דף עא עמוד ב (עוז והדר)] רבי חגיי כד הוה מקים פרנסין הוה מטעין לון אורייתא לומר שכל שררה שניתנה בתורה ניתנה (משלי ח) בי מלכים ימלוכו בי שרים ישורו
When R. Chaggai would appoint Gabbaim, he would observe them to see if they were Torah scholars - as all authority given by the Torah was to Torah scholars, as the pasuk states (Mishlei 8:15,16), "Through me kings reign...Through me princes govern (and nobles are all the judges of righteousness).''
רבי חייא בר בא מקיים ארכוניי רבי אלעזר הוה פרנס חד זמן נחית לבייתיה א''ל מאי עבדיתון א''ל אתא חד סיעא ואכלון ושתון וצלו עלך אמר לון ליכא אגר טב נחת זמן תנינן אמר לון מאי עבדיתון א''ל אתא חד סיעא חורי ואכלון ושתון ואקלונך אמר לון כדון איכא אגר טב
R. Chiya bar Ba was appointed to assign Gabbaim. R. Elazar was a Gabbai. Once, R. Chiya bar Ba went to R. Elazar's house and asked him what had happened. R. Elazar said that a caravan of poor people had passed and that they had eaten and drank and prayed for R. Chiya bar Ba. R. Chiya bar Ba said, "I have no greater reward than this''. He returned on another occasion and asked R. Elazar what had happened. R. Elazar said that a caravan of poor people had passed by and had eaten and drank and cursed R. Chiya. R. Chiya said, "Now I have (the greatest) reward!''
ר''ע בעין ממניתיה פרנס א''ל נמלך גו בייתא הלכון בתריה שמעון קליה דימור על מנת מקל על מנת מבזייא
They wanted to appoint R. Akiva as the Gabbai. He said, "I will ask my wife''. They followed him there and they heard him asking his wife if she agrees to it, "even though they will curse and disgrace me?''
רבי בא בר זבדי אמר איתפלגין רב ורבי יוחנן חד אמר מדקדקים בחיי נפשות וחרנא אמר אף בכסות אין מדקדקין מפני בריתו של אברהם אבינו
(R. Ba bar Zavdi): Rav and R. Yochanan disagreed - one said that even if a poor person asks to receive from the Tamchui, they check to see if he is authentic. The other said that even for clothing they do not investigate, as it is dishonorable for a descendent of Avraham Avinu to be without clothes.
מתני' פליגי על מ''ד אף בכסות אין מדקדקי' פתר ליה לפי כבודו
There is a Baraisa unlike the opinion that we do not investigate for clothing. However, it is explained to refer to one who asks for extras in addition to his basic needs...
ותני כן בד''א בזמן שאין מכירין אותו אבל בזמן שמכירין אותו אף מכסין אותו והכל לפי כבודו
Baraisa: When do they give the minimum quantities listed? When they do not recognize him; but if they do, they also give him extra according to his honor.
והתני למזונות שלשים יום לכסות ששה חדשים
Question (Baraisa): To sustain a poor man of the city, he needs to have lived there for 30 days. To give him clothing, he needs to have lived there for 6 months. (This indicates that they must recognize him in order to give him anything?)
פתר לה ליתן
Answer: These time periods refer to the donor (in order to obligate him in these charities).
והתני למזונות שלשים יום [דף עב עמוד א (עוז והדר)] לפסין ולצדקות י''ב חודש הא קדמייתא ליטול
Question: But a Baraisa taught that in order to obligate a donor to sustain the poor, the donor needs to have been there for 30 days; and for other taxes and charities (such as clothing) he needs to have been there for 12 months. This shows that the first Baraisa was referring to the poor people who can accept donations?!
עוד הוא ליתן מהו לפסין ולצדקות י''ב חודש בשכר סופרים ומשנים:
Answer: That Baraisa is also referring to giving, but it is not referring to clothing; rather, it teaches that one who was there for 12 months must pay towards the wages of the schoolteachers.