1)

WHICH FIGS ARE MA'ALEH?

אמר רב פפא האי תנא תנא דליטרא קציעות הוא דאמר (דף עג,א) כל דבר שיש בו מנין אפילו בדרבנן לא בטיל וכל שכן בדאורייתא
(a)

Answer #1 (Rav Papa): (R. Yochanan explained the Tana of the Mishnah.) This Tana holds that everything that is normally counted is Mekadesh, even regarding an Isur mid'Rabanan, like the Tana of the following Beraisa:

דתניא ליטרא קציעות שדרסה על פי עיגול ואינו יודע באיזו עיגול דרסה על פי חבית ואינו יודע באיזו חבית דרסה על פי כוורת ואינו יודע באיזו כוורת דרסה ר"מ אומר
1.

(Beraisa - R. Meir): If a Litra (a measure) of (Terumah) figs was pressed onto the top of a barrel (or another Kli) and it is not known which barrel:

ר"א אומר רואין את העליונות כאילו הן פרודות והתחתונות מעלות את העליונות
i.

R. Eliezer says that (even though we know that the Terumah figs are on top), we consider all the figs to be involved in the Safek. If there are at least 101 Litros of figs in the barrels, they are Ma'aleh the Terumah (i.e. they are Mevatel it. We remove one Litra and treat it like Terumah, and the rest is permitted like Chulin. If there are not 101 Litros, all are forbidden like Dimu'a, i.e. a mixture of Terumah and Chulin);

ר' יהושע אומר אם יש מאה פומין יעלו ואם לאו הפומין אסורין והשולים מותרין
ii.

R. Yehoshua says, (since we know that the Terumah is on top) if there are at least 101 tops (i.e. of barrels where the Terumah might be), they are Ma'aleh the Terumah. If not, the tops are forbidden (like Dimu'a), and the rest is permitted.

רבי יהודה אומר ר"א אומר אם יש שם ק' פומין יעלו ואם לאו הפומין אסורין וכו'
2.

R. Yehudah says, R. Eliezer says that if there are at least 101 tops, they are Ma'aleh. If not, the tops are forbidden, the rest is permitted;

רבי יהושע אומר אפילו יש שם שלשה מאות פומין לא יעלו
i.

R. Yehoshua says, even if there are 300 tops, they are not Ma'aleh (for figs are sometimes counted).

דרסה בעיגול ואינו יודע באיזה מקום בעיגול דרסה או לצפונה או לדרומה דברי הכל יעלו
3.

If they were pressed into a barrel but it is not known into which part of the barrel, all agree that all the figs combine to be Ma'aleh the Terumah.

2)

WHY MUST ALL THE ANIMALS DIE?

רב אשי אמר אפי' תימא רבנן בעלי חיים חשיבי ולא בטלי
(a)

Answer #2 (Rav Ashi): The Beraisa can even be like Chachamim. Living animals are important, so they are not Batel.

ונמשוך ונקרב חד מינייהו ונימא כל דפריש מרובא פריש
(b)

Question: Why don't we remove animals from the mixture one by one (until only two remain. The Halachah assumes that) each is from the majority (that are permitted)!

נמשוך הוה לה קבוע (דף עג,ב) וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי
(c)

Objection: If we did, the Isur would be considered Kavu'a (fixed in its place). Such cases are considered like an even doubt (we do not follow the majority)!

73b----------------------------------------73b
אלא ניכבשינהו דניידי ונימא כל דפריש מרובא פריש
(d)

Question: Rather, let us force them to go away (so animals will separate from the mixture elsewhere, not in front of us). Then, each that separates is (assumed to be) from the majority!

אמר רבא <השתא דאמור רבנן לא ניקרב> גזירה שמא יבאו י' כהנים בבת אחת ויקרבו
(e)

Answer #1 (Rava): Chachamim decreed not to do so, lest simultaneously, each of (e.g.) 10 Kohanim will offer (the blood or Eimurim of) one of the animals, and this will be the majority of the remaining animals (i.e. less than 20 remain. Presumably, the forbidden animal is among them!)

א"ל ההוא מרבנן לרבא אלא מעתה מגיסא אסירא
(f)

Objection: If (at the time of Shechitah) each was assumed to be (from the majority, i.e.) permitted, it remains permitted!

משום שמא יבאו י' כהנים בבת אחת ויקחו בעשרה כהנים
(g)

Answer #2 (Rava): Rather, the concern is that simultaneously, each of 10 Kohanim will take an animal that separated from the mixture in order to offer it (and these 10 will comprise the majority. Presumably the forbidden animal is among them.)

בבת אחת מי אפשר
(h)

Objection: We could not coordinate that if we wanted to (since we force the animals to go away. Surely, we need not be concerned for it!)

אלא אמר רבא משום קבוע
(i)

Answer #2 (Rava): Chachamim decreed not to do so, lest someone take in a way (i.e. from the mixture) that is considered Kavu'a.

3)

DOES DICHUY APPLY TO THE MIXTURE?

אמר רבא השתא דאמרי רבנן לא נקריב אי נקריב לא מרצי
(a)

(Rava): Since Chachamim forbade offering the animals (they are Nidchim, i.e. permanently disqualified;) if any were offered, they are Pesulim.

איתיביה רב הונא בר יהודה לרבא חטאת שנתערבה בעולה ועולה שנתערבה בחטאת אפי' אחת בריבוא ימותו כולן
(b)

Question (Rav Huna bar Yehudah - Mishnah): If Chata'os and Olos ha'Of became mixed together, even if one was mixed with 10,000 of the other, all must be left to die;

במה דברים אמורים בכהן נמלך אבל בכהן שאין נמלך עשאן למעלה מחצה כשר ומחצה פסול
1.

If (there were equal numbers of Chata'os and Olos, and) a Kohen erred and offered all of them above (like Olas ha'Of), half are Kesherim (the Olos);

למטה מחצה כשר ומחצה פסול
2.

If he offered all of them below (like Chatas ha'Of), half are Kesherim;

אחת למטה ואחת למעלה שניהן פסולות שאני אומר חטאת קריבה למעלה ועולה קריבה למטה
3.

If he offered half above and half below, all are Pesulim, for perhaps all Olos were offered below and all Chata'os above.

[[חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח]]
4.

(According to Rava, since it was forbidden to offer them, in all cases all should be Pesulim!)

אלא הא כמאן דאמר בעלי חיים נדחין הא כמאן דאמר בעלי חיים אינן נידחין
(c)

Answer: Rava's law is like the opinion that a living animal can be Nidcheh. The Mishnah is like the opinion that it cannot.

הרי שחוטין דלכולי עלמא נידחין
(d)

Question: All agree that a slaughtered animal can be Nidcheh, yet R. Eliezer is Machshir (if one of a mixture was offered)!

(דף עד,א) ותנן ר"א אומר אם קרב הראש של אחד מהן יקרבו כל הראשים
1.

(Mishnah - R. Eliezer): (If the limbs of a blemished Olah were mixed with limbs of Kosher Olos,) if one of the heads was offered (we assume that this was the blemished animal), we offer the rest of the heads.

הוא דאמר כחנן המצרי
(e)

Answer: R. Eliezer holds like Chanan ha'Mitzri (who holds that even slaughtered animals are not Nidchim);

דתניא חנן המצרי אומר אפילו דם בכוס מביא חבירו ומזווג לו
1.

(Beraisa - Chanan ha'Mitzri): If the blood of the goat (to be offered in the Kodesh ha'Kodoshim on Yom Kipur) was collected and the Se'ir ha'Mishtale'ach (the goat sent to Azazel) died, we bring another goat to be the Se'ir ha'Mishtale'ach. The collected blood is still Kosher.