1)

HAVDALAH IN CHATAS HA'OF (cont.)

א"ל רב אחא בריה דרבא לרב אשי אלא מעתה גבי בור דכתיב (שמות כא) ולא יכסנו ה"נ דאין צריך לכסות
(a)

Question (Rav Acha brei d'Rava): If we will say that "Lo Yavdil" means that he need not separate, we should also say (regarding a pit) "v'Lo Yechasenu" means that he need not cover it!

הכי השתא התם כיון דכתיב (שמות כא) בעל הבור ישלם עלויה הוא דרמי לכסויי
(b)

Answer (Rav Ashi): No. Since it says "Ba'al ha'Bor Yeshalem", clearly, it is incumbent on him to cover it;

אבל הכא מכדי כתיב והקריבו חלק הכתוב בין חטאת העוף לעולת העוף לא יבדיל למה לי
1.

Here, it says "v'Hikrivo". The Torah already taught that Chatas ha'Of is offered differently than Olas ha'Of (i.e. he does not cut both Simanim);

ש"מ אין צריך להבדיל:
2.

Therefore, "Lo Yavdil" teaches that he need not (but he may) separate.

מיצה דם הגוף:
(c)

(Mishnah): He squeezes out the blood from the body.

ת"ר עולה אע"פ שמיצה דם הגוף ולא מיצה דם הראש
(d)

(Beraisa): "Olah" - it is Kosher even if he squeezed out the blood of the body but not of the head;

יכול מיצה דם הראש ולא מיצה דם הגוף
1.

Suggestion: Perhaps it is Kosher even if he squeezed out the blood of the head but not of the body!

ת"ל הוא
2.

Rejection: "Hu" (it is Kosher only if done properly).

מאי תלמודא
3.

Question: How does this teach that the former is Kosher but not the latter?

אמר רבינא מסתברא דרוב דמים בגוף שכיחי:
4.

Answer (Ravina): Presumably, we are more concerned for the blood of the body, for there is more blood in the body than in the head.

PEREK CHATAS HA'OF
2)

DEVIATIONS IN THE AVODAH OF BIRDS

מסכת זבחים פרק ז (דף סו,א משנה) חטאת העוף שעשאה למטה כמעשה חטאת לשם חטאת כשירה
(a)

If Chatas ha'Of was offered below, like (i.e. according to the Avodah of) Chatas (ha'Of), l'Shem Chatas, it is Kosher. (This is no Chidush, it is merely for parallel structure to the coming clauses.)

כמעשה חטאת לשם עולה כמעשה עולה לשם חטאת כמעשה עולה לשם עולה פסולה
(b)

If it was offered (below) like Chatas but l'Shem Olah, or like Olah but l'Shem Chatas, or like Olah l'Shem Olah, it is Pasul;

עשאה למעלה כמעשה כולן פסולה
(c)

If it was offered above, in any case it is Pasul.

עולת העוף שעשאה למעלה כמעשה עולה לשם עולה כשירה
(d)

If Olas ha'Of was offered above, like Olah, l'Shem Olah, it is Kosher;

כמעשה עולה לשם חטאת כשירה ובלבד שלא עלתה לבעליה
(e)

If it was offered (above) like Olah but l'Shem Chatas, it is Kosher, but the owner was not Yotzei;

כמעשה חטאת לשם עולה כמעשה חטאת לשם חטאת פסולה
(f)

If it was offered (above) like Chatas, whether it was l'Shem Olah or l'Shem Chatas, it is Pasul;

עשאה למטה כמעשה כולן פסולה:
(g)

If it was offered below, in any case it is Pasul.

66b----------------------------------------66b
(דף סו,ב) דשני במאי
(h)

(Gemara) Question: (When it was done 'like an Olah',) how did he deviate from the Avodah of a Chatas?

אילימא דשני במליקה
(i)

Answer #1: He did Melikah of an Olah (he cut both Simanim).

נימא דלא כר' אלעזר בר' שמעון דאמר שמעתי שמבדילין בחטאת העוף
1.

Question: If so, our Mishnah is not like R. Elazar b'Rebbi Shimon, for he says that this is Kosher in Chatas ha'Of!

ולא אוקימנא דלא כר' אלעזר בר' שמעון
2.

Answer: There is nothing wrong with this. We already established the previous Mishnah unlike him!

לא דשני בהזאה
(j)

Answer #2: (Our Mishnah can even be like R. Elazar.) He deviated regarding Haza'ah (he omitted it; he only did Mitzuy).

הכי נמי מסתברא מדקתני סיפא עשאה למעלה כמעשה כולן פסולה
(k)

Support (Seifa): If it was offered above, in any case it is Pasul;

ואפילו כמעשה חטאת לשם חטאת
1.

This is even if it was like Chatas l'Shem Chatas.

דשני במאי
2.

Question: Which Avodah was done above?

אילימא דשני במליקה האמר מר מליקה בכל מקום במזבח כשירה
i.

It cannot mean, he did Melikah above. We learned that Melikah is Kosher anywhere on the Mizbe'ach!

אלא לאו דשני בהזאה
3.

Answer: He did Haza'ah above.

ומדסיפא בהזאה רישא נמי בהזאה
4.

Culmination of support: Just like the Seifa refers to (a deviation in) Haza'ah, also the Reisha.

מידי איריא הא כדאיתא והא כדאיתא:
(l)

Rejection of support: No, each clause refers to something else.

עולת העוף כו':
(m)

(Mishnah): Olas ha'Of...

דשני במאי
(n)

Question: How did he deviate from the Avodah of an Olah?

אילימא דשני במליקה
(o)

Answer #1: He did Melikah of a Chatas (he cut only one Siman).

מדקתני סיפא כולן אין מטמאין בבית הבליעה ומועלין בהן נימא דלא כרבי יהושע
(p)

Rejection: If so, the coming Mishnah would be unlike R. Yehoshua! (This is difficult, for R. Yehoshua argues with R. Eliezer, who is from Beis Shamai.)

1.

(The coming Mishnah): In all of the above cases, Tum'as Beis ha'Beli'ah (if one who eats the Neveilah of a Tahor bird, he and his clothing become Tamei) does not apply, but Me'ilah applies (to one who benefits from the bird);

דאי כר' יהושע האמר אין מועלין
2.

R. Yehoshua says, there is no Me'ilah (for it becomes Chatas ha'Of, and Kohanim eat it)!

ואלא במיצוי
(q)

Answer #2: Rather, he deviated in Mitzuy. (He omitted it, and did Haza'ah instead. R. Yehoshua admits that Me'ilah applies in this case, for it does not become Chatas ha'Of.)

אימא סיפא עולת העוף שעשאה למטה כמעשה חטאת לשם חטאת ר"א אומר מועלין בה
(r)

Question (Seifa of the next Mishnah - R. Eliezer): If Olas ha'Of was offered below like Chatas l'Shem Chatas, there is Me'ilah;

ר' יהושע אומר אין מועלין בה
1.

R. Yehoshua: There is no Me'ilah.

דשני במאי
2.

Question: How did he deviate from the Avodah of an Olah?

אילימא במיצוי
i.

Suggestion: He deviated in Mitzuy.

אימר דאמר ר' יהושע דשני במליקה במיצוי מי אמר
ii.

Rejection: R. Yehoshua exempts from Me'ilah only when Melikah was like a Chatas (for it becomes a Chatas). Otherwise he would agree that there is Me'ilah!

ואלא במליקה
3.

Answer: He deviated in Melikah.

רישא וסיפא במליקה ומציעתא במיצוי
4.

Summation of question: Can we say that our Mishnah and the Seifa of the next Mishnah discuss (deviations in) Melikah, and the beginning of the next Mishnah (which is in between these) discusses Mitzuy?!

אין רישא וסיפא במליקה ומציעתא במיצוי:
(s)

Answer: Indeed, this is so.

3)

THE STATUS OF IMPROPERLY OFFERED BIRDS

(משנה) וכולן אין מטמאין בבית הבליעה ומועלים בהן חוץ מחטאת העוף שעשאה למטה כמעשה חטאת לשם חטאת
(a)

(Mishnah): In all of the above cases, there is no Tum'as Beis ha'Beli'ah and there is Me'ilah, except for Chatas ha'Of offered below like Chatas l'Shem Chatas (since it is permitted to Kohanim);

עולת העוף שעשאה למטה כמעשה חטאת לשם חטאת ר"א אומר מועלים בה
(b)

R. Eliezer says, if Olas ha'Of was offered below like Chatas l'Shem Chatas, there is Me'ilah;

ר' יהושע אומר אין מועלים בה
(c)

R. Yehoshua says, there is no Me'ilah.

א"ר אליעזר ומה אם חטאת שאין מועלים בה לשמה כששינה את שמה מועלים בה עולה שמועלים בה לשמה כששינה את שמה אינו דין שימעלו בה
1.

R. Eliezer: There is no Me'ilah in a Chatas offered Lishmah, but there is when it is offered l'Shem something else. There is Me'ilah in an Olah Lishmah, all the more so there is when it is offered l'Shem something else!

א"ל ר' יהושע לא אם אמרת בחטאת ששינה את שמה לשם עולה שכן שינה את שמה לדבר שיש בו מעילה תאמר בעולה ששינה את שמה לשם חטאת שכן שינה את שמה לדבר שאין בו מעילה
2.

R. Yehoshua: There is Me'ilah in Chatas l'Shem Olah, for it was offered l'Shem something which has Me'ilah. You cannot learn to Olah l'Shem Chatas, for it was offered l'Shem something which has no Me'ilah!