1)

THE STATUS OF IMPROPERLY OFFERED BIRDS (cont.)

(דף סז,א משנה) אמר לו ר' אליעזר והרי קדשי קדשים ששחטן בדרום ושחטן לשם קדשים קלים יוכיחו
(a)

R. Eliezer: Kodshei Kodoshim slaughtered l'Shem Kodshim Kalim in the south disprove you!

שכן שינה את שמם לדבר שאין בו מעילה ומועלין בהן אף אתה אל תתמה על העולה אע"פ ששינה שמה לדבר שאין בו מעילה שימעלו בה
1.

Even though they were slaughtered l'Shem something without Me'ilah, there is Me'ilah. The same applies to an Olah slaughtered l'Shem Chatas.

אמר לו ר' יהושע לא אם אמרת בקדשי קדשים ששחטן בדרום ושחטן לשם קדשים קלים שכן שינה את שמם לדבר שיש בו איסור והיתר תאמר בעולה ששינה את שמה לדבר שכולו היתר:
(b)

R. Yehoshua: You cannot learn from there, for Me'ilah applies to part of Kodshim Kalim (i.e. the Eimurim), but not to any part of Chatas ha'Of (Kohanim receive all the meat)!

תניא אמר לו ר"א לרבי יהושע אשם ששחטו בצפון לשם שלמים יוכיח
(c)

(Gemara - Beraisa - R. Eliezer): An Asham slaughtered l'Shem Shelamim in the north disproves you!

ששינה את שמו ומועלין בו ואף אתה אל תתמה על העולה שאע"פ ששינה את שמה שימעלו בה
1.

Even though it was slaughtered Lo Lishmah, there is Me'ilah. The same applies to an Olas ha'Of done Lo Lishmah (l'Shem Chatas)!

אמר לו רבי יהושע לא אם אמרת באשם שאם שינה את שמו לא שינה את מקומו תאמר בעולה ששינה את שמה ושינה את מקומה
(d)

R. Yehoshua: You cannot learn from Asham, which was Lo Lishmah but was done (slaughtered) in the right place, to Olas ha'Of l'Shem Chatas, which was Lo Lishmah and was done in the wrong place!

אמר לו ר"א אשם ששחטו בדרום לשם שלמים יוכיח
(e)

R. Eliezer: An Asham slaughtered l'Shem Shelamim in the south disproves you!

ששינה את שמו ושינה את מקומו ומועלין בו אף אתה אל תתמה על העולה שאע"פ ששינה את שמה ושינה את מקומה מועלין בה
1.

Even though it was slaughtered Lo Lishmah in the wrong place, there is Me'ilah. The same applies to Olas ha'Of done l'Shem Chatas (below)!

א"ל ר' יהושע לא אם אמרת באשם ששינה את שמו ושינה את מקומו ולא שינה את מעשיו תאמר בעולה ששינה את שמה ואת מעשיה ושינה את מקומה
(f)

R. Yehoshua: You cannot learn from there, where the Lishmah and place were changed, but the Hakravah was correct, to Olah done l'Shem Chatas, in the place of Chatas and like a Chatas!

אמר רבא ונימא ליה אשם ששחטו בדרום לשם שלמים בשינוי בעלים ששינה את שמו ושינה את מקומו ושינה את מעשיו
(g)

Question (Rava): R. Eliezer should have answered, we learn from an Asham slaughtered in the south, l'Shem Shelamim, l'Shem the wrong owner, for (the Lishmah and place were changed, as above, and also,) this is like a deviation in the Hakravah.

מדלא קאמר ליה הכי שמע מינה נחית רבי אליעזר לטעמיה דרבי יהושע
1.

Since he did not ask this, we infer that he understands R. Yehoshua's opinion like Rav Ada.

דאמר רב אדא בר אהבה אומר היה רבי יהושע עולת העוף שעשאה למטה כמעשה חטאת לשם חטאת כיון שמלק בה סימן אחד נמשכת ונעשית חטא' העוף
2.

(Rav Ada bar Ahavah): R. Yehoshua holds that if Olas ha'Of is done l'Shem Chatas, in the place of Chatas and like a Chatas, once one Siman is cut, it becomes a Chatas ha'Of.

2)

SWITCHING A KORBAN TO ANOTHER KORBAN

אי הכי חטאת העוף נמי שעשאה למעלה כמעשה העולה מכי מליק בה סימן אחד תימשך ותהוי עולת העוף
(a)

Question: If so, likewise, if Chatas ha'Of was offered above, like Olah, l'Shem Olah, once one Siman is cut, it should become an Olah!

וכ"ת ה"נ
1.

Suggestion: Perhaps this is true!

והא"ר יוחנן משום רבי בנאה כך היא הצעה של משנה
2.

Rejection: R. Yochanan taught 'this is the layout of the Mishnah.'

מאי לאו כך היא הצעה ותו לא
i.

Suggestion: He means that R. Yehoshua (argues only in the case he explicitly discusses, i.e. Olas ha'Of offered below like Chatas l'Shem Chatas, but he) agrees in all other cases!

לא כך הצעה של כולה משנה
(b)

Answer #1 (and rejection of Rejection (2) and Suggestion (2:i)): No, he means that just like R. Yehoshua argues about Olah done entirely like Chatas, he argues also about Chatas done entirely like Olah.

רב אשי אמר בשלמא עולת העוף שעשאה למטה כמעשה חטאת לשם חטאת כיון דהא הכשירה בסימן אחד והא הכשירה בשני סימנין ועולת העוף למטה ליתא
(c)

Answer #2 (Rav Ashi): We understand why Olas ha'Of becomes Chatas ha'Of. Melikah of Olah requires two Simanim and must be done above. Melikas Chatas requires only one Siman and is Kosher below;

כיון דמלק בה סימן אחד נמשכת ונעשית חטאת העוף
1.

Once one Siman is cut below, we have two indications that he transforms it to Chatas;

אלא חטאת העוף כיון דאמר מר מליקה בכל מקום כשירה מכי מלק בה סימן אחד איפסלא כי הדר מליק באידך סימן היכי ממשכה והויא עולת העוף
2.

Melikah of Chatas is Kosher anywhere on the Mizbe'ach. Once he cuts one Siman, this is a full Melikah (of Chatas) Lo Lishmah. It is Pasul, so it cannot become an Olah when he cuts the second Siman!

גופא אמר רב אדא בר אהבה אומר היה רבי יהושע עולת העוף שעשאה למטה כמעשה חטאת לשם חטאת כיון שמלק בה סימן אחד נמשכת ונעשית חטאת העוף
(d)

(Rav Ada bar Ahavah): R. Yehoshua holds that if Olas ha'Of is done l'Shem Chatas, in the place of Chatas and like a Chatas, once one Siman is cut, it becomes a Chatas ha'Of.

67b----------------------------------------67b
(דף סז,ב) ת"ש חטאת לזו ועולה לזו
(e)

Question (Mishnah): If Rachel gave a bird to the Kohen to offer for her Chatas, and Leah gave a bird for her Olah (each woman had (Rashi - no; Tosfos - an) obligation to bring the other Korban as well):

עשה שתיהן למעלה מחצה כשר ומחצה פסול
1.

If he offered both of them above (like Olas ha'Of), one of them is Kosher (i.e. the Olah);

שתיהן למטה מחצה כשר ומחצה פסול
2.

If he offered both of them below (like Chatas ha'Of), one is Kosher (the Chatas);

אחת למעלה ואחת למטה שתיהן פסולות שאני אומר חטאת קרבה למעלה ועולה קרבה למטה
3.

If he offered one above and one below, both are (Safek) Pesulim. Perhaps the Olah was offered below and the Chatas above (therefore, the Chatas may not be eaten. Each woman must bring another bird.)

נהי נמי דעולה קרבה למטה תימשוך ותהוי חטאת העוף
4.

According to Rav Ada, even if the Olah was offered like a Chatas, it becomes a Chatas (so in any case, the Chatas should be Kosher)!

אימור דא"ר יהושע בחד גברא בתרי גברי מי אמר
(f)

Answer #1: R. Yehoshua says that an Olah becomes a Chatas for the same person, but not for another person.

ת"ש חטאת ועולה וסתומה ומפורשת
(g)

Question (Mishnah): If Rachel gave a Chatas to the Kohen, and Leah gave an Olah (Rashi; Shitah Mekubetzes deletes this preface), and they jointly (bought and) gave a Ken (pair of birds) Stumah (they did not specify which would be for which Korban) and a Ken Mefureshes (they specified which is the Chatas and which the Olah, but not which is for each woman):

עשה כולן למעלה מחצה כשר ומחצה פסול
1.

If he offered all the birds above, half of them are Kosher (the Olos);

כולן למטה מחצה כשר ומחצה פסול
2.

If he offered all the birds below, half (the Chata'os), are Kosher;

חציין למעלה וחציין למטה אינה כשירה אלא סתומה ומתחלקת ביניהן
3.

If he offered half above and half below, only the Ken Stumah is Kosher (perhaps every specified bird was offered in the wrong place), they 'share' the Stumah (one bird counts for each woman, they jointly bring another Ken Stumah, and stipulate that the Chatas/Olah should be for the woman who fulfilled her Olah/Chatas through the first Ken Stumah).

ואילו מפורשין לא ואמאי נהי נמי דעולה קרבה למטה תימשוך ותיהוי חטאת העוף
4.

Summation of question: Even if the Olos (Mefurashos, and not the Chata'os) were offered below, they should be Kosher like Chata'os!

וכי תימא הא דלא כר' יהושע
(h)

Answer #1: The Mishnah is not like R. Yehoshua.

ומי מצית אמרת הכי
(i)

Rejection: The last Mishnah of Kinim proves that it (a Stam Mishnah in the last Perek) is like R. Yehoshua (the proof will culminate on the next Daf)!

תא שמע האשה שאמרה הרי עלי קן אם אלד זכר ילדה זכר מביאה שתי קינים אחת לנדרה ואחת לחובתה
(j)

(Mishnah): If a woman said 'I will bring a Ken when I have a son', when she has a son she must one Ken for her vow (two Olos) and a Ken Chovah (a Chatas and an Olah. I.e. she is poor, so she brings Olas ha'Of in place of a lamb.)

נתנתן לכהן הכהן צריך לעשותן שלש למעלה ואחת למטה
(k)

She gives four birds to the Kohen. He must offer three (Olos) above and one (Chatas) below.

לא עשה כן אלא עשה שתים למעלה וב' למטה ולא נמלך צריכה שתביא עוד פרידה אחת ותקריבנה למעלה
(l)

If the Kohen did not ask and (assumed that both of them were Chovos and) offered two above and two below, (one of the Olos was Pasul), she must bring another bird above;

ממין א' ומשני מינין תביא שתים
1.

This is if all the birds were the same species (Torim or Bnei Yonah (turtledoves or doves)). If she brought two of each species, now she must bring two birds (above, one of each species, for the Olas Chovah must be the same species as the Chatas, and she does not know which species the Chatas was).

פרשה נדרה
2.

If she vowed to bring a particular species for her vow (and does not remember which), the law is as follows.

[צריכה] להביא עוד ג' פרידין ממין אחד
i.

If she initially brought two Kinim of one species, she must bring three more birds. (They are Olos. One is of that species (for one of the Olos was offered below and is Pasul), and two of the other species (perhaps she vowed the other species).

ומב' מינין תביא ד'
ii.

If she initially brought one Ken of each species, she must bring four more birds. (They are Olos. She does not know which species was offered for the sake of the vow, so she must bring a full Ken of each species.)

קבעה נדרה
3.

If she vowed to bring a particular species (and stipulated to bring it together with her (Olas) Chovah, but does not remember which species), the law is as follows.

(דף סח,א) צריכה שתביא עוד חמש פרידין למעלה ממין אחד
i.

If she initially brought two Kinim of one species (let us say, Torim), she must bring five more birds. (Since one of the Olos was disqualified, she did not fulfill her vow. She must bring a Ken of each species to fulfill it now, along with a (Tor) Olas Chovah; Shitah Mekubetzes explains that she already fulfilled the Olas Chovah, but when she vowed she intended to bring the Ken together with (her Chovah or) an additional Olah of the same species as her Chovah.)

ומב' מינין תביא שש
ii.

If she initially brought one Ken of each species, she must bring six more birds. (Five are like above, and an extra Olas Ben Yonah, for perhaps the Chovah was Bnei Yonah.)