1)

A PESACH OFFERED AT THE WRONG TIME (cont.)

אימא לכל דשחיט ליה להוי כוותיה
(a)

Suggestion: Perhaps if it was slaughtered l'Shem any Korban, it becomes that Korban!

א"ר אבין (דף ט,א) דוחין קדשים הנאכלים אצל קדשים הנאכלין ואין דוחין קדשים הנאכלין אצל קדשים שאינן נאכלין
(b)

Answer #1 (R. Avin): When a Korban that is eaten (e.g. Pesach) is Nidcheh (gets the law of a different Korban), it is Nidcheh to a Korban that is eaten.

אטו חטאת ואשם מי לא מיתאכלי
(c)

Objection: Also Chatas and Asham are eaten!

אלא דוחין קדשים הנאכלין לכל אדם אצל קדשים הנאכלין לכל אדם ואין דוחין קדשים הנאכלין לכל אדם אצל קדשים שאין נאכלין לכל אדם
(d)

Correction: Rather, a Korban that anyone can eat is Nidcheh to a Korban that anyone can eat, but not to Korbanos that only Kohanim may eat.

רבי יוסי ברבי אבין אמר דוחין קדשים קלים אצל קדשים קלים ואין דוחין קדשים קלים אצל קדשי קדשים
(e)

Answer #2 (R. Yosi b'Rebbi Avin): Kodshim Kalim are Nidchim to Kodshim Kalim, not to Kodshei Kodoshim.

מתקיף לה רב יצחק ברבי סבריו אימא שחטיה לשם מעשר ליהוי מעשר
(f)

Question (R. Yitzchak b'Rebbi Savrin): (According to both answers), if it was slaughtered l'Shem Ma'aser, it should become Ma'aser!

למאי הילכתא
1.

Question: What laws would result from this?

דלא ליבעי נסכים ולמלקא עליה <בלא ימכר> (ויקרא כז) בלא יגאל
2.

Answer: It would not require Nesachim, and one who sells it would be lashed for "Lo Yiga'el".

אמר קרא (ויקרא כז) העשירי יהיה קודש זה מעשר ואין אחר מעשר
(g)

Answer: "Ha'Asiri Yihyeh Kodesh" - the only way an animal can become Ma'aser is if it is the tenth (to leave the pen).

אימא שחטיה לשם בכור ליהוי כבכור
(h)

Question: (According to Answer #2), if it was slaughtered l'Shem Bechor, it should become Bechor!!

למאי הילכתא
1.

Question: What laws would result from this?

דלא ליבעי נסכים אי נמי דליתביה לכהנים
2.

Answer: It would not require Nesachim, and one would have to give it to a Kohen.

בכור נמי עברה עברה ממעשר גמר
(i)

Answer: We learn a Gezerah Shavah "Evrah-Evrah" from Ma'aser (just like it cannot become Ma'aser (even if slaughtered l'Shem Ma'aser, so to it cannot become a Bechor).

ואימא שחטיה לשם תמורה ליהוי תמורה
(j)

Question: If it was slaughtered l'Shem Temurah (to be in place of another animal (Korban)), it should become a Temurah!

למאי הילכתא
1.

Question: What laws would result from this?

למלקא עליה אי נמי למיקם עליה (ויקרא כז) בלא ימכר ולא יגאל
2.

Answer: One would be lashed for doing this (and it would be forbidden to sell or redeem it - Shitah Mekubetzes deletes this from the text).

אמר מר זוטרא בריה דרב נחמן אמר קרא (ויקרא כז) והיה הוא ותמורתו זו תמורה ואין אחר תמורה
(k)

Answer (Mar Zutra brei d'Rav Nachman): "V'Hayah Hu u'Smuraso" - Temurah takes effect only when a Chulin animal is designated to be in place of a Korban.

ואימא שחטיה לשם תודה ליהוי כי תודה
(l)

Question: If it was slaughtered l'Shem Todah, it should become a Todah!

למאי הילכתא
1.

Question: What law would result from this?

להטעינו לחם
2.

Answer: One would have to bring bread with it.

מי איכא מידי דפסח גופיה לא בעי לחם ומותרו בעי לחם
(m)

Answer: A Pesach itself does not require bread, so all the more so a Mosar Pesach does not!

אי הכי השתא נמי מי איכא מידי דפסח גופיה לא בעי נסכים ומותרו בעי נסכים
(n)

Objection: A Pesach itself does not require Nesachim, but (you yourself say that) a Mosar Pesach is a Shelamim and requires Nesachim!

אנן הכי קאמרינן מי איכא מידי דמותר תודה עצמה לא בעי לחם ואילו מותר דאתיא להו מעלמא בעיא לחם
(o)

Correction: Rather, even a Mosar Todah does not require bread, so all the more so a Mosar of another Korban (e.g. Pesach) does not!

2)

THE SOURCES FOR MOSAR HA'PESACH

מתקיף לה רב [יימר] בריה דרב הילל וממאי דבמותר פסח כתיב דילמא במותר אשם כתיב
(a)

Question (Rav Yemar brei d'Rav Hillel): How do we know that "v'Im Min ha'Tzon Korbano" discusses a Mosar Pesach? Perhaps it discusses a Mosar Asham!

אמר רבא אמר קרא (ויקרא ג) ואם מן הצאן קרבנו לזבח שלמים דבר השוה בכל הצאן
(b)

Answer (Rava): "V'Im Min ha'Tzon" connotes a Korban that comes from all Tzon, i.e. sheep and goats (but an Asham is always a sheep).

מתקיף לה ר' אבין בר חייא ואיתימא ר' אבין בר כהנא בכל אתר את אמרת מן להוציא וכאן מן לרבות
(c)

Question (R. Avin bar Chiya): 'Min (from)' always excludes. How can Rava expound it to include (that the Korban must apply to all Tzon)?

אמר ר' מני הכא נמי מן להוציא דלא אתי בן שתי שנים ולא אתי בנקיבה
(d)

Answer (R. Mani): Also here, it excludes females and animals above one year old.

מתקיף לה רב חנא בגדתאה ומי מצית אמרת דכי כתיב האי במותר פסח כתיב
(e)

Question (Rav Chana Bagdata'ah): You cannot say that the verse discusses Mosar Pesach!

והא מדכתיב (ויקרא ג) אם כשב (ויקרא ג) אם עז מכלל דלאו במותר פסח כתיב
1.

It says "Im Kesev", and later "v'Im Ez." We already know that Pesach (and hence Mosar Pesach) comes from sheep and goats!

ההוא מיבעי ליה לכדתניא
(f)

Answer: That teaches like the following.

כבש לרבות את הפסח לאליה
1.

(Beraisa): "Kesev" includes the tail of a lamb that is a Pesach. (It is included with the Eimurim, i.e. it is burned on the Mizbeach).

כשהוא אומר אם כבש לרבות פסח שעיברה שנתה ושלמים הבאים מחמת פסח
2.

"Im Kesev" includes a Pesach above one year and a Shelamim that comes with Pesach (Rashi, it is brought on Erev Pesach, for satiation before eating the Pesach; Tosfos - that results from a Pesach, e.g. Mosar Pesach within its first year);

לכל מצות שלמים שיטענו סמיכה ונסכים ותנופת חזה ושוק
i.

These are like Shelamim in all respects, i.e. the owner does Semichah, brings Nesachim with them, and waves the chest and foreleg.

כשהוא אומר אם עז הפסיק הענין לימד על העז שאינה טעונה אליה
3.

"V'Im Ez" separates, to teach that the tail of a goat is not part of the Eimurim.

והא מהכא נפקא מדאבוה דשמואל נפקא
(g)

Question: We learn this from different verses!

דאמר אבוה דשמואל ואם מן הצאן קרבנו לזבח שלמים דבר הבא מן הצאן יהא לזבח שלמים
1.

(Shmuel's father): "V'Im Min ha'Tzon Korbano l'Zevach Shelamim" teaches that a Korban brought from Tzon (i.e. a Pesach) is a Shelamim!

ואכתי מדרב נחמן אמר רבה בר אבוה נפקא
(h)

We learn this from Rav Nachman!

דאמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה מנין למותר פסח שקרב שלמים שנאמר (דברים טז) וזבחת פסח לה' אלהיך צאן ובקר
1.

(Rav Nachman): Mosar Pesach is offered like a Shelamim - "v'Zavachta Pesach... Tzon u'Vakar";

והלא אין פסח בא אלא מן הכבשים ומן העזים
i.

Question: Korban Pesach cannot be Bakar. It is only from Tzon!

אלא מכאן למותר הפסח שיהא לדבר הבא מן הצאן ומן הבקר ומאי ניהו שלמים
ii.

Answer: Rather, it teaches that Mosar Pesach becomes a Korban that can be (any, i.e. male or female) cattle or flock, i.e. Shelamim.

אלא תלתא קראי כתיבי
(i)

Answer: The three verses teach about three kinds of Mosar Pesach (all become Shelamim):

9b----------------------------------------9b
(דף ט,ב) חד לעיברה זמנו ועיברה שנתו
1.

It is after its first year, and after Pesach passed (the same applies before Pesach);

וחד לעיברה זמנו ולא שנתו
2.

It is within its first year, and after Pesach passed;

וחד ללא עיברה לא זמנו ולא שנתו
3.

It is within its first year, before Pesach came. (E.g. a Pesach was lost, a second animal was Hukdash for Pesach, and the first Pesach was found. One is used for Pesach, and the other can be slaughtered like Shelamim even before the time to slaughter the Pesach.)

וצריכי
(j)

The Torah must teach all three cases.

דאי כתב רחמנא חד הוה אמינא היכא דעיברה שנתו וזמנו דאידחי מפסח לגמרי אבל עיברה זמנו ולא שנתו דחזי לפסח שני אימא לא
1.

Had it taught only the first, one might have thought that only then it is a Shelamim, for it cannot be used for Pesach at all; but not within its first year after Pesach, for it is still usable for Pesach Sheni;

ואי כתב רחמנא הני תרתי משום דאידחי להו ממילתייהו אבל היכא דלא עבר לא זמנו ולא שנתו דחזי לפסח אימא לא צריכי:
2.

Had it taught only the first two cases, one might have thought that only then it is Shelamim, because it is unusable for Pesach Rishon; but not within its first year before Pesach, for then it is still usable for Pesach Rishon.

3)

SHINUY IN A KORBAN CHATAS

אמר רב משמיה דמבוג חטאת ששחטה לשום חטאת נחשון כשירה דאמר קרא (ויקרא ו) זאת תורת החטאת תורה אחת לכל החטאות
(a)

Version #1 (Rav): If a Chatas was slaughtered l'Shem the Chatas of Nachshon (in the inauguration of the Mishkan), it is Kosher - "Zos Toras ha'Chatas" - all Chata'os are considered the same.

יתיב רבא וקאמר לה להא שמעתא איתיביה רב משרשיא לרבא רבי שמעון אומר כל המנחות שנקמצו שלא לשמן כשירות ועלו לבעלים לשום חובה
(b)

Objection (Rav Mesharshiya - Beraisa - R. Shimon): If any Minchah was Nikmetzes (a handful was taken to be burned on the Mizbeach) l'Shem a different Minchah, it is Kosher, and the owner was Yotzei;

לפי שאין המנחות דומות לזבחים
1.

This is because Menachos are unlike Zevachim

שהקומץ מחבת לשם מרחשת מעשיה מוכיחין עליה שהיא מחבת חריבה לשם בלולה מעשיה מוכיחין שהיא חריבה
i.

A Minchah made in a Machavas (a shallow pan) is recognizably different (it is drier) than one made in a Marcheshes (a deep pan). A Chareivah (a Minchah without oil) is clearly different than one that is Belulah (kneaded with oil, therefore, intent for a different Minchah is nonsense, so it has no effect);

אבל בזבחים אינו כן שחיטה אחת לכולן קבלה אחת לכולן זריקה אחת לכולן
ii.

Shechitah, Kabalah and Zerikah are the same for all Zevachim. (Therefore, l'Shem a different Zevach is Shinuy Kodesh.)

טעמא דמעשיה מוכיחין הא אין מעשיה מוכיחין לא אמאי לימא (ויקרא ו) זאת תורת המנחה תורה אחת לכל המנחות
2.

Inference: If Menachos were not recognizably different from each other, R. Shimon would agree (with Chachamim) that l'Shem a different Minchah disqualifies. They do not expound "Zos Toras ha'Minchah" to equate all Menachos!

אלא אי איתמר הכי איתמר אמר רב משמיה דמבוג חטאת ששחטה על מנת שיתכפר בה נחשון כשירה אין כפרה למתים
(c)

Version #2 (Rav): If a Chatas was slaughtered to atone for Nachshon, it is Kosher, because the dead do not need Kaparah.

ולימא מת בעלמא
(d)

Question: Why did he specify Nachshon (among all dead people)?

הא קמ"ל טעמא דמת הא דחי דומיא דנחשון פסולה ומאי ניהו חטאת נזיר וחטאת מצורע
(e)

Answer: He teaches (by implication) that it would be Pasul if it were slaughtered for a living person similar to Nachshon, i.e. the Chatas he brings is not due to a transgression, e.g. a Nazir or Metzora.

הני עולות נינהו
(f)

Objection: Those Chata'os do not atone (rather, they permit him to eat Kodshim). They are like Olos! (If a Chatas was slaughtered to atone for someone who must bring an Olah, it is Kosher.)

אלא אי איתמר הכי איתמר אמר רב משמיה דמבוג חטאת ששחטה על שמחוייב חטאת כנחשון כשירה חטאת נחשון עולה היא
(g)

Version #3 (Rav): If a Chatas was slaughtered to atone for someone liable to bring a Chatas like Nachshon, it is Kosher, because that is like an Olah.

איכא דאמר אמר רב משמיה דמבוג חטאת ששחטה לשם חטאת נחשון פסולה חטאת נחשון עולה היא
(h)

Version #4 (Rav): If a Chatas was slaughtered l'Shem the Chatas of Nachshon, it is Pasul, because that is like an Olah.

ולימא חטאת נזיר וחטאת מצורע
(i)

Question: Why didn't Rav discuss Shechitah l'Shem Chatas Nazir or Metzora?

עיקר חטאת נקט
(j)

Answer: He gave the first example of an individual's Chatas (that did not atone).

אמר רב חטאת חלב ששחטה לשם חטאת דם לשם חטאת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} כשירה
(k)

(Rav): If a Chatas separated for eating Chelev was slaughtered to atone for eating blood or serving idolatry, it is Kosher;

לשם חטאת נזיר לשם חטאת מצורע פסולה הני עולות נינהו
1.

If it was slaughtered l'Shem Chatas Nazir or Metzora, it is Pasul, for these are like Olos.

בעי רבא חטאת חלב ששחטה לשם חטאת דטומאת מקדש וקדשיו מהו
(l)

Question (Rava): If a Chatas separated for eating Chelev was slaughtered to atone for entering the Mikdash b'Tum'ah or eating Kodshim b'Tum'ah, what is the law?

מי אמרינן כרת כמותה
1.

Since there is Kares for Tum'as Mikdash (just like for eating Chelev), it is Kosher?

או דילמא אין קבוע כמותה
2.

Or, since a poor person can bring birds for Tum'as Mikdash (but not for Chelev), it is Pasul?

רב אחא בריה דרבא מתני כולהו לפסולא
(m)

(Rav Acha brei d'Rava): Rava taught that in all cases (even if it was to atone for eating blood), it is Pasul.

מ"ט
(n)

Question: What is the reason?

(ויקרא ד) ושחט אותה לחטאת לשם אותה חטאת
(o)

Answer: "V'Shachat Osah l'Chatas" - it must be slaughtered l'Shem the proper Chatas.

א"ל רב אשי לרב אחא בריה דרבא [בעיא דרבא] היכי מתניתו לה
(p)

Question (Rav Ashi): According to you, what was Rava's question?

אמר ליה אנן בשינוי בעלים מתנינן לה
(q)

Answer (Rav Acha brei d'Rava): He asked about Shinuy Ba'alim;

[והכי מתנינן לה] אמר רבא חטאת חלב ששחטה על מי שמחוייב חטאת דם וחטאת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} פסולה
1.

(Rava): If Reuven ate Chelev and his Chatas was slaughtered to atone for someone who ate blood or served idolatry, it is Pasul;

על מי שמחוייב חטאת נזיר וחטאת מצורע כשירה
i.

If it was slaughtered l'Shem a Nazir or Metzora who must bring a Chatas, it is Kosher.

ובעיין לה הכי בעי רבא חטאת חלב ששחטה על מי שמחוייב חטאת דטומאת מקדש וקדשיו מהו
2.

Question (Rava): If his Chatas was slaughtered to atone for a Tamei person who entered the Mikdash or ate Kodshim, what is the law?

מי אמרי' כרת כמותה
i.

Since there is Kares for Tum'as Mikdash, it is Pasul;

או דילמא אין קבוע כמותה
ii.

Or, since a poor person can bring birds for Tum'as Mikdash, it is Kosher!

תיקו:
3.

This question is not resolved.