1)

A CHATAS MUST BE OFFERED LISHMAH

חטאת מנלן
(a)

Question: What is the source that a Chatas must be offered Lishmah?

דכתיב (ויקרא ד) ושחט אותה לחטאת שתהא שחיטה לשם חטאת
(b)

Answer: "V'Shachat Osah l'Chatas" - the Shechitah must be l'Shem Chatas.

אשכחן שחיטה קבלה מנלן
(c)

Question: This teaches about a Shinuy in Shechitah. What is the source for Shinuy in Kabalah?

דכתיב (דף ח,א) (ויקרא ד) ולקח הכהן מדם החטאת שתהא קבלה לשם חטאת
(d)

Answer: "V'Lakach ha'Kohen mi'Dam ha'Chatas" - it must be received l'Shem Chatas.

ואשכחן שחיטה וקבלה זריקה מנלן
(e)

Question: What is the source for Zerikah?

דאמר קרא (ויקרא ד) וכפר עליו הכהן מחטאתו שתהא כפרה לשם חטאת
(f)

Answer: "V'Chiper Alav ha'Kohen mi'Chataso" - the Kaparah must be l'Shem Chatas.

אשכחן שנוי קדש שנוי בעלים מנלן
(g)

Question: This teaches Shinuy Kodesh. What is the source for Shinuy Ba'alim?

אמר קרא עליו עליו ולא על חבירו
(h)

Answer: "(He atones) Alav", but not for someone else.

2)

A CHATAS OFFERED SHE'LO LISHMAH IS NOT VALID

אשכחן למצוה לעכב מנלן
(a)

Question: This teaches that Shinuy Kodesh and Ba'alim are forbidden. What is the source that they disqualify a Chatas?

כדאמר רב הונא בריה דרב יהושע חטאת חטאתו
(b)

Answer #1- part 1 (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): "Chataso (his Chatas)" - it must be l'Shem ha'Ba'alim.

הכא נמי חטאת חטאתו
1.

Here too we say, "Chataso (his Chatas)" - it must be l'Shem ha'Ba'alim.

אשכחן מצוה בשנוי קדש וזריקה בשנוי בעלים בין למצוה בין לעכב
(c)

Question: We have learned that Shinuy Kodesh is forbidden l'Chatchilah, and Shinuy Ba'alim in Zerikah disqualifies a Chatas;

לעכב בכל עבודות בשנוי קדש ובשאר עבודות בשנוי בעלים בין למצוה בין לעכב מנלן
1.

What is the source that Shinuy Kodesh disqualifies in all Avodos, and that Shinuy Ba'alim is forbidden and disqualifies in the Avodos other than Zerikah?

אמר ר' יונה אתיא מחטאת נזיר דכתיב (במדבר ו) והקריב הכהן לפני ה' ועשה את חטאתו ואת עולתו שיהו כל עשיותיו לשם חטאת
(d)

Answer #1 - part 2 (R. Yonah): We learn from the Chatas of a Nazir. "...V'Asah Es Chataso v'Es Olaso" - all the Asiyos (of the Chatas) must be l'Shem Chatas.

אשכחן שנוי קדש שנוי בעלים מנלן
(e)

Question: This teaches about Shinuy Kodesh. What is the source for Shinuy Ba'alim?

<אם אינו ענין לשנוי קדש תניהו ענין לשנוי בעלים אשכחן למצוה לעכב מנלן> אמר רב הונא [בריה דר"י] חטאת חטאתו
(f)

Answer #1 - part 3 (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): "Chataso"- it must be l'Shem ha'Ba'alim.

מתקיף לה רבינא אלא מעתה עולת עולתו מאי דרשת ביה
(g)

Objection #1 (Ravina): If we expound this way, what will we learn from "Olaso"?

ולרבינא מנחת מנחתו נסך נסכו מאי דרשת בהו
1.

Question: Ravina did not ask about "Minchaso" and "Nischo" - what does he expound from them?

ההוא מבעי ליה מנחתם ונסכיהם בלילה מנחתם ונסכיהם אפי' למחר
2.

Answer: He learns that Menachos and Nesachim may be brought the night after offering the Korban they accompany, or the next day.

אלא עולת עולתו מאי דרשת בהו
3.

Reiteration of Objection #1: What will we learn from "Olaso"?

ותו מי גמרי מהדדי
(h)

Objection #2: We cannot learn from the Chatas of a Nazir to a Chatas for eating Chelev (i.e. a normal Chatas for a Shogeg (unintentional) transgression (which if Mezid would be punishable with Kares) or vice-versa!

חטאת חלב מחטאת נזיר לא גמרה שכן יש עמה דמים אחרים
1.

We cannot learn Chatas Chelev from Chatas Nazir, since other Korbanos accompany Chatas Nazir;

חטאת נזיר מחטאת חלב לא גמרה שכן כרת
2.

We cannot learn Chatas Nazir from Chatas Chelev, since the latter atones for a transgression of Kares.

אלא אמר רבא אתיא מחטאת מצורע דכתיב (ויקרא יד) ועשה הכהן את החטאת שיהו כל עשיותיו לשם חטאת
(i)

Answer #2 (to Question (a)) - part 1 (Rava): We learn from the Chatas of a Metzora. "V'Asah ha'Kohen Es ha'Chatas" - all the Asiyos must be l'Shem Chatas.

ואשכחן שנוי קדש שנוי בעלים מנליה
(j)

Question: This teaches about Shinuy Kodesh. What is the source for Shinuy Ba'alim?

אמר קרא (ויקרא יז) וכפר על המטהר וגו' על המטהר זה ולא על המטהר חבירו
(k)

Answer #2 - part 2: "V'Chiper Al ha'Mitaher" - on this person who is becoming Tahor, but not on another.

ואכתי מי ילפא מהדדי
(l)

Objection: We cannot learn from Chatas Metzora to Chatas Chelev, or vice-versa!

חטאת חלב מחטאת מצורע לא ילפא שכן יש עמה דמים אחרים
1.

We cannot learn Chatas Chelev from Chatas Metzora, since other Korbanos accompany Chatas Metzora;

חטאת מצורע מחטאת חלב לא גמרה שכן כרת
2.

We cannot learn Chatas Metzora from Chatas Chelev, since the latter atones for a transgression of Kares.

מחדא לא אתיא תיתי חדא מתרתי
(m)

Suggestion: We cannot learn from one of these to another. Perhaps we can learn one of them from the other two!

בהי לא לכתוב
1.

Question: Which one could we learn?

[לא לכתוב] רחמנא בחטאת חלב ותיתי מהנך
2.

Answer #1: We could learn Chatas Chelev from the others.

מה להנך שכן יש עמהם דמים אחרים
3.

Rejection: We cannot learn it from Chatas Nazir and Chatas Metzora, since other Korbanos accompany them!

לא לכתוב רחמנא בחטאת נזיר ותיתי מהנך
4.

Answer #2: We could learn Chatas Nazir from the others.

מה להנך שכן אין להן שאלה
5.

Rejection: We cannot learn it from the others, for one can exempt himself from it through annulling his vow (to be a Nazir). Chatas Chelev and Chatas Metzora do not have this leniency.

לא לכתוב רחמנא בחטאת מצורע ותיתי מהנך
6.

Answer #3: We could learn Chatas Metzora from the others.

מה להנך שכן אין באין בדלות
7.

Rejection: We cannot learn it from the others, since a poor person can bring a bird for it. Chatas Nazir and Chatas Chelev must always be animals.

אלא אמר קרא (ויקרא ז) זאת התורה לעולה ולמנחה וגו' הקישו הכתוב לשלמים
(n)

Answer #3: Rather, we learn from "Zos ha'Torah... (vela'Chatas... ul'Zevach ha'Shelamim)" - Chatas is equated to Shelamim;

מה שלמים בין שנוי קדש בין שנוי בעלים בעינן לשמן למצוה אף חטאת בין שנוי קדש בין שנוי בעלים בעינן לשמן למצוה
1.

Just like Shinuy Kodesh and Shinuy Ba'alim are forbidden regarding Shelamim, also regarding Chatas;

הילכך מצוה משלמים והנך קראי לעכב
2.

The other verses (brought above) disqualify Lo Lishmah regarding Chatas.

ואשכחן חטאת חלב דכתיב בה לחטאת
(o)

Question: This teaches only about Chatas Chelev, about which it says "l'Chatas";

8b----------------------------------------8b
(דף ח,ב) חטאת <דעבודת כוכבים> {דעבודה זרה} דשמיעת הקול ובטוי שפתים וטומאת מקדש וקדשיו דלא כתיב בהו מנלן
1.

What is the source for Chata'os brought for idolatry, false oaths of not knowing testimony or of Bituy, or a Tamei person who entered the Mikdash or ate Kodshim? (It does not say l'Chatas in these Parshiyos.)

חטאת <דעבודת כוכבים> {דעבודה זרה} אתיא מחטאת חלב שכן כרת כמותה
(p)

Answer: We learn a Chatas for idolatry from Chatas Chelev, since both are Chayavei Kerisus;

והנך כולהי אתיין במה הצד:
1.

We learn the others from a Tzad ha'Shavah of Chatas Chelev, Chatas Metzora and Chatas Nazir.

3)

A PESACH OFFERED AT THE WRONG TIME

תנו רבנן פסח בזמנו לשמו כשר שלא לשמו פסול
(a)

(Beraisa): If a Korban Pesach was slaughtered at the proper time (on Erev Pesach) Lishmah it is (fully) Kosher. If it was slaughtered Lo Lishmah it is (fully) Pasul;

ובשאר ימות השנה לשמו פסול שלא לשמו כשר
1.

If it was slaughtered at any other time (Tosfos - before the first Pesach after it was Hukdash), Lishmah it is Pasul, and Lo Lishmah it is Kosher (but he was not Yotzei).

<של"ו קבאיצ"ן ממה"ר בצ"א ב"א סימן> מנא הני מילי
(b)

Question: What is the source of this (latter law)?

אמר אבוה דשמואל אמר קרא (ויקרא א) ואם מן הצאן קרבנו לזבח שלמים לה' דבר הבא מן הצאן יהא לזבח שלמים
(c)

Answer (Shmuel's father): "V'Im Min ha'Tzon Korbano l'Zevach Shelamim" - a Korban that is brought from Tzon (sheep or goats, i.e. a Pesach) is (at any other time) a Shelamim.

אימא שלמים אין מידי אחרינא לא
(d)

Suggestion: Perhaps this is only if it is slaughtered l'Shem Shelamim!

אמר רבי אילא א"ר יוחנן לזבח לרבות כל זבח
(e)

Rejection (R. Ila): "L'Zevach" includes (if it was slaughtered l'Shem) any Korban.

אימא כל דשחיט להוי כמותה
(f)

Suggestion: Perhaps if it was slaughtered l'Shem any Korban, it becomes that Korban!

אי הוה כתיב לשלמים וזבח כדקאמרת
(g)

Rejection: Had the Torah said 'l'Shelamim v'Zevach', that would be correct!

השתא דכתיב לזבח שלמים לכל דשחיט ליה שלמים להוי
1.

Rather, it says "l'Zevach Shelamim" to teach that if it is slaughtered l'Shem any Korban, it is a Shelamim.

אימא לזבח כלל שלמים פרט כלל ופרט אין בכלל אלא מה שבפרט שלמים אין מידי אחרינא לא
(h)

Suggestion: We should say that "l'Zevach" is a Klal, and "Shelamim" is a Prat, and from a Klal u'Frat we only learn the Prat, i.e. Shelamim!

לה' הדר וכלל
(i)

Answer #1: "La'Shem" is a closing Klal (so we expound Klal u'Frat u'Chlal).

מתקיף לה ר' יעקב מנהר פקוד הא לא דמי כללא בתרא לכללא קמא כללא קמא מרבי זבחים ותו לא כללא בתרא לה' כל דלה' ואפי' לעופות ואפי' למנחות
(j)

Question (R. Yakov of Nehar Pekod): The opening and closing Klalim are dissimilar! The opening Klal (l'Zevach) includes only animals, and the closing Klal (la'Shem) teaches all Korbanos to Hash-m, even birds and flour-offerings!

הא תנא דבי רבי ישמעאל בכללי ופרטי דריש כי האי גוונא
(k)

Answer: The Tana is Tana d'Vei R. Yishmael, who expounds such a Klal u'Frat u'Chlal;

כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט מה הפרט מפורש שהוא שלא לשמו וכשר אף כל שהוא שלא לשמו וכשר
1.

From a Klal u'Frat u'Chlal we learn everything similar to the Prat (Shelamim). If it was slaughtered l'Shem any Korban, it is Kosher.

אי מה הפרט מפורש דבר הבא בנדר ובנדבה אף כל הבא בנדר ובנדבה עולה ושלמים אין חטאת ואשם לא
(l)

Question: The Prat is a Korban that one brings for a vow. We should only learn such Korbanos, i.e., Olah and Shelamim, but not Chatas and Asham!

אלא לזבח רבויא הוא
(m)

Answer #2: "L'Zevach" is (Rashi - an extra word, therefore it is) not a Klal, rather, a Ribuy (inclusion).