זבחים דף ט' ע"א
מה הן הדינים המיוחדים שיש לקרבנות דלהלן המבוארים בסוגיא?
פסח | שלמים [1] | מעשר | בכור | תודה | מותר תודה | |
צריך נסכים | אין צריך | צריך | אין צריך | אין צריך | צריך | צריך |
חזה ושוק לכהנים [2] | אין צריך | צריך | אין צריך | אין צריך | צריך | צריך |
לוקה בלא יגאל | אינו לוקה | אינו לוקה | לוקה | לוקה | אינו לוקה | אינו לוקה |
ניתן לכהנים | אינו ניתן | אינו ניתן | אינו ניתן | ניתן | אינו ניתן | אינו ניתן |
צריך לחם | אין צריך | אין צריך | אין צריך | צריך | אין צריך | אין צריך |
סמיכה (תוס) | אין צריך | צריך | אין צריך | אין צריך | צריך | צריך |
זבחים דף ט' ע"ב
חטאת חלב ששחטה בשינויים דלהלן, מה דינה?
לשם חטאת חלב או דם |
לשם חטאת נזיר או מצורע | לשם טומאת מקדש וקדשיו (עולה ויורד) | |
בשינוי קודש | לרבא: כשרה [3] לרב אחא משמו: פסולה [4] |
פסולה [5] | לרבא: תיקו [6] לרב אחא משמו: פסולה [7] |
בשינוי בעלים | פסולה | כשרה [8] | תיקו [9] |
-------------------------------------------------
[1] וכן הדין של מותר הפסח.
[2] עי' בתד"ה דלא וברמב"ם מעשה הקרבנות פרק י' הל' ה' ו'.
[3] וכן מבואר לעיל בדף ז' ע"א, דס"ל לרבא דכיון ששניהם חטאת לא הוי בזה שינוי קודש.
[4] דכתיב ושחט אותה לחטאת - לשם אותה חטאת.
[5] כיון שהם עולות, והוי כחטאת ששחטה לשם עולה דהוא לכו"ע שינוי קודש ופסולה.
[6] והספק, מי אמרינן כיון שכרת כמותה [א"כ הוי כשחטה לחטאת דם - וכשרה], או דילמא אין קבוע כמותה - והוי שינוי קודש - ופסולה.
[7] דהוא מתני בכולהו לפסולא, וגם בכרת כמותה - פסולה, ולשיטתו האיבעיא היא רק בשינוי בעלים וכדלהלן.
[8] דהשוחט חטאת לשם מי שמחוייב עולה - כשרה.
[9] והצדדים כדלעיל בשינוי קודש, רק להיפך, שאם חטאת כמותה - פסול - דהוי שינוי בעלים. ואם אין קבוע כמותה - כשר - דלא חשוב מחוייב כפרה כמותו.