PAST DEDICATIONS
 
YOMA 30 (5 Teves) - Today's study material has been dedicated in memory of Max (Meir Menachem ben Shlomo ha'Levi) Turkel, by his children Eddie and Lawrence and his wife Jean Turkel/Rafalowicz. Max was a warm and loving husband and father and is missed dearly by his family and friends.
1)

TEVILAH BEFORE ENTERING THE AZARAH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 3 Daf 14b)

[דף יד עמוד ב] מתני' אין אדם נכנס לעזרה לעבודה אפילו טהור עד שיטבול

(a)

(Mishnah): No one may enter the Azarah for Avodah, even if he is Tahor, until he immerses.

חמש טבילות ועשרה קדושין טובל כהן גדול ומקדש בו ביום וכלם בקודש בית הפרוה חוץ מזו בלבד:

(b)

[The Kohen Gadol] immerses five times and is Mekadesh [his hands and feet] 10 times in the day [of Yom Kipur]. All of them are in the Kodesh, except for this [the first one before entering the Mikdash].

גמ' כיני מתני' לא היה אדם נכנס לעזרה ולעבודה אפילו טהור עד שהוא טובל לא סוף דבר לעבודה אלא אפי' שלא לעבודה

(c)

(Gemara): Our Mishnah means that no one may enter the Azarah or for Avodah, even if he is Tahor, until he immerses. It is not only for Avodah, rather, even not for Avodah.

שאלו את בן זומא מה מקום לטבילה זו

(d)

Question (to Ben Zoma): What is the reason for this Tevilah?

[דף יט עמוד א (עוז והדר)] אמר להם מה אם בשעה שהוא נכנס מקודש לקודש טעון טבילה מחול לקודש כל שכן

(e)

Answer (Ben Zoma): If when [the Kohen Gadol] enters from Kodesh [the Azarah] to the Kodesh [ha'Kodoshim], he must immerse, from Chol to Kodesh, all the more so!

(לא צורכה דלא מקודש לקודש לא) [צ''ל צורכה דא אלא מקודש לקודש - עלי תמר] יהא טעון טבילה מחול לקדש [צ''ל לא - עלי תמר] יהא טעון טבילה

(f)

Question: Does he say that one who enters from Kodesh to Kodesh needs Tevilah [due to a stringency of Kodesh, all the more so one who enters from Chol to Kodesh? (ALEI TAMAR)

א''ר שמי וכיני מה אם מקודש לקודש שאינו ענוש כרת טעון טבילה מחול לקודש שהוא ענוש כרת לא כל שכן יהא טעון טבילה

(g)

Answer (R. Shamai): (No. Rather,) he means if from Kodesh to Kodesh, for which there is no Chiyuv Kares (if he became Tamei in the Azarah and left via the Heichal), he must immerse, from Chol to Kodesh, for which there is Kares (if he became Tamei in the Chol and entered the Azarah, the all the more so he must immerse!

ואפילו מקודש לקודש יהא ענוש כרת כיי דתנינן תמן השתחוה או ששהא כדי השתחויה

(h)

Question: Even from Kodesh to Kodesh, there should be Kares, like a Mishnah teaches there "if he [became Tamei in the Azarah, and] bowed or delayed enough to bow [he is Chayav Kares]'';

עד כמה היא שיעור השתחויה

1.

Question: What is the Shi'ur "enough to bow''?

ר' סימון בשם רבי יהושע בן לוי עד כדי [דברי הימים ב ז ג] ויכרעו אפים ארצה על הרצפה וישתחוו

2.

Answer #1 (R. Simai citing R. Yehoshua ben Levi): It is enough to say "va'Yichre'u Apayim Artzah Al ha'Ritzpah va'Yishtachavu.''

ר' אבהו מוסיף עד (והודו) [צ''ל והודות] לה' כי טוב

(i)

Answer #2: R. Avahu adds [that he must say also] until "v'Hodos la'Shem Ki Tov.''

ר' מנא מוסיף עד כי לעולם חסדו

(j)

Answer #3: R. Mana adds until "Ki l'Olam Chasdo.''

תני א''ר יהודה כל עצמן לא התקינו טבילה זו [דף טו עמוד א] אלא מפני טבילת סרך שפעמים שאדם הולך לרחוץ והוא נזכר קרי ישן שיש בידו וחוזר ובא לו.

(k)

(Beraisa - R. Yehudah): They enacted this Tevilah only due to Tevilas Serach. [I.e.] sometimes one goes to immerse [before entering the Azarah], and he remembers an old emission, and he refrains and goes away. (Even after Tevilah, he may not enter the Azarah until Ha'arev Shemesh.)