1)

ONE WHO SUBSTITUTES FOR THE KOHEN GADOL (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 5a)

מתקינין לו כהן אחר תחתיו שמא יארע בו פסול מה מייחדין ליה עימיה

(a)

Question: [The Mishnah said that] we prepare another Kohen in place of him, if a Pesul will occur to him. Do we separate [the replacement] together with [the Kohen Gadol]?

א''ר חגיי משם דאין מייחדין ליה עימיה דו קטל ליה

(b)

Answer (R. Chagai from there (Bavel)): We do not separate him with him, lest [the Kohen Gadol] kill him [amidst enmity].

אותו אחד מושחין ואין מושחין שנים

(c)

"Oso'' - we anoint one [Kohen Gadol], and we do not anoint two.

אמר ר' יוחנן מפני איבה

(d)

(R. Yochanan): This is due to enmity.

עבר זה ושימש זה הראשון כל קדושת כהונה עליו השני אינו כשר לא לכה''ג ולא לכהן הדיוט

(e)

If a Kohen Gadol passed (was unable to serve), and this served [in place of him], the first [when he can serve again] has all Kedushas Kohen [Gadol], and the second is not Kosher to serve, not as a Kohen Gadol (wearing the eight garments) and not as a Kohen Hedyot.

א''ר יוחנן עבר ועבד עבודתו כשירה.

(f)

(R. Yochanan): If [the latter] transgressed and served [as a Kohen Gadol], his Avodah is Kosher.

עבודתו משל מי

(g)

Question: [If a Kohen Gadol cannot serve on Yom Kipur, and the substitute serves in place of him,] of whom is the Avodah (Par Yom Kipur)?

[דף ו עמוד ב (עוז והדר)] נישמעינה מן הדא מעשה בבן אילם מציפורין שאירע קרי לכהן גדול ביום הכפורים ונכנס בן אילם ושימש תחתיו בכהונה גדולה

(h)

Answer: We learn from the following. A case occurred with Ben Ilem of Tziporin in which Tum'ah (not a seminal emission) occurred to the Kohen Gadol on Yom Kipur, and Ben Ilem served in place of him as Kohen Gadol;

וכשיצא אמר למלך אדוני המלך פר (ושעיר) [צ''ל ואיל - קרבן העדה] של יום הכפורים משלי הן קריבין או משל כהן גדול

1.

When he left [the Mikdash], he said "my master, the king! The bull and ram of Yom Kipur - from whose [money] were they offered - from mine, or from the Kohen Gadol's?

וידע המלך מה הוא שואלו אמר לו בן אילם אילו לא דייך אלא ששימשתה שעה אחת לפני מי שאמר והיה העולם וידע בן אילם שהוסע מכהונה גדולה

2.

The king understood what he asked (they are from him only if he will continue to serve). He told him "Ben Ilem - it is not enough for you that you served once in front of the One who said and the world was created?!'' Ben Ilem knew that he was deposed from Kehunah Gedolah. (Tosfos 12a DH Kohen - a king can depose the Kohen Gadol.)

מעשה בשמעון בן קמחית שיצא לדבר עם המלך ערב יום הכפורים ונתזה צינורה של רוק מפיו על בגדיו וטימתו ונכנס יהודה אחיו ושימש תחתיו בכהונה גדולה וראת אימן שני בניה כהנים גדולים ביום אחד

(i)

A case occurred in which Shimon ben Kimchis left to speak with the [Nochri] king on Erev Yom Kipur, and spit from the king's mouth splashed on his garment and was Metamei him. His brother Yehudah entered to serve in place of him. Their mother saw two of her sons as Kohanim Gedolim in one day.

שבעה בנים היו לה לקמחית וכולן שימשו בכהונה גדולה שלחו חכמים ואמרו לה מה מעשים טובים יש בידך

(j)

Kimchis had seven sons, and all of them served in Kehunah Gedolah. Chachamim sent to her and said "what are you good deeds [through which you merited this]?''

אמרה להן יבא עלי אם ראו קורות ביתי שערות ראשי ואימרת חלוקי מימי

1.

She told them "[punishments] should come upon me if the ceiling beams of my house saw the hairs of my head (it was never uncovered) or the bottom edge of my cloak (she never lifted it, and she changed clothes under a sheet).''

אמרון כל קמחיא קמח וקימחא דקימחית סולת וקרון עלה [תהילים מה יד] כל כבודה בת מלך פנימה ממשבצות זהב לבושה

2.

They say, all flour is flour (there are many Tzenu'os), but the flour of Kimchis was Soles (fine flour. Only she merited seven sons who were Kohen Gadol.) They applied to her "Kol Kevodah Bas Melech Penimah Mishbetzos Zahav Levushah.''