YOMA 44 (14 Sivan) - Dedicated by Doug Rabin in memory of his mother, Leah Miriam bat Yisroel (Lucy) Rabin, in honor of her Yahrzeit.
1)

THE FOURTH ROW OF THE HEICHAL

והכתיב (ויקרא טז) וכל אדם לא יהיה באהל מועד
(a)

Question: But the Pasuk teaches that no person may be in the Ohel Mo'ed at the time of the Ketores?

אמר רב יהודה תני של היכל
(b)

Answer: The Mishnah means from the Heichal, into the Azarah.

תנו רבנן וכל אדם לא יהיה באהל מועד
(c)

The Beraisa provides the sources for the Halachos of staying out of the Ohel Moed.

(דף מד,א) יכול אפי' בעזרה ת"ל באהל מועד
1.

Lest we think that the prohibition also applies to the Azarah.

אין לי אלא באהל מועד שבמדבר שילה ובית עולמים מנין ת"ל בקודש
2.

To apply the restriction to Shiloh and to the Beis ha'Mikdash.

אין לי אלא בשעת הקטרה בשעת מתן דמים מנין ת"ל בבואו לכפר
3.

To extend the prohibition from Ketores to Matan Damim.

אין לי אלא בכניסתו ביציאתו מנין ת"ל עד צאתו
4.

To extend the prohibition to the time of his departure.

(ויקרא טז) וכפר בעדו ובעד ביתו ובעד כל קהל ישראל כפרתו קודמת לכפרת ביתו כפרת ביתו קודמת לכפרת אחיו הכהנים וכפרת אחיו הכהנים קודמת לכפרת כל קהל ישראל
5.

To teach the order of atonement (himself, his wife and Shevet, Klal Yisrael).

אמר מר אין לי אלא בשעת הקטרה מאי משמע
(d)

Question: How does the time of Haktarah come to be assumed in the Beraisa?

אמר רבא וכן א"ר יצחק בר אבדימי וכן א"ר אלעזר אמר קרא וכפר בעדו ובעד ביתו ובעד כל קהל ישראל איזהו כפרה ששוה לו ולביתו ולאחיו הכהנים ולכל קהל ישראל הוי אומר זה הקטרת הקטורת
(e)

Answer: Since the Pasuk speaks of that which brings Kaparah to all.

וקטורת מכפרת
(f)

Question: Does the Ketores bring Kaparah?

אין דהא תני ר' חנניא למדנו לקטורת שמכפרת שנאמר (במדבר יז) ויתן את הקטורת ויכפר על העם
(g)

Answer: Yes, as we find that it did so in the Midbar.

ותנא דבי ר' ישמעאל על מה קטורת מכפרת על לשון הרע
1.

It atones for Lashon Hara.

יבא דבר שבחשאי ויכפר על מעשה חשאי
2.

A private offering for a private transgression.

2)

BETWEEN THE ULAM AND THE MIZBE'ACH

תנן התם פורשין מבין האולם ולמזבח בשעת הקטרה
(a)

The Mishnah teaches that during the Ketores we must remove ourselves from the area between the Ulam and the Mizbe'ach.

א"ר אלעזר לא שנו אלא בשעת הקטרה דהיכל אבל בשעת הקטרה דלפני לפנים מהיכל פרשי מבין האולם ולמזבח לא פרשי
(b)

(R. Elazar): This restriction applies only while the Ketores is brought in the Heichal (not while it is brought in the Kodesh Kodshim).

מתיב רב אדא בר אהבה ואמרי לה כדי ר' יוסי אומר כשם שפורשין מבין האולם ולמזבח בשעת הקטרה כך פורשין בשעת מתן פר כהן משיח ופר העלם דבר של ציבור ושעירי עבודה זרה הא מה מעלה יש בין ההיכל לבין האולם ולמזבח אלא שבהיכל פורשין בין בשעת הקטרה ובין שלא בשעת הקטרה ומבין האולם ולמזבח אין פורשין אלא בשעת הקטרה בשעת הקטרה מיהא פרשי מאי לאו בשעת הקטרה דלפני לפנים
(c)

Question: But from the Beraisa we see that we are Poresh from between the Ulam and the Mizbe'ach while the Ketores is brought, and presumably this is the Ketores in the Kodesh Kodshim?

לא בשעת הקטרה דהיכל
(d)

Answer: No, the Beraisa is speaking of the Ketores in the Heichal.

אי הכי הא מה מעלה ותו לא
(e)

Question: In that case there should have been no question looking for Ma'alos of the Heichal over the area between the Ulam and the Mizbe'ach?

הא איכא הא מעלה דאילו מהיכל פרשי בין בשעת הקטר' דידיה בין בשעת הקטרה דלפני לפנים ואילו מבין האולם ולמזבח לא פרשי אלא בשעת הקטרה דהיכל הא קתני אלא שבהיכל פורשין בין בשעת הקטרה ובין שלא בשעת הקטרה ומבין האולם ולמזבח אין פורשין (דף מד,ב) אלא בשעת הקטרה
(f)

Answer: This, indeed, is the difference which the Beraisa intended (and the Beraisa referred to the time that the Ketores is brought in the Kodesh Kodshim as the time it is not being brought in the Heichal).

44b----------------------------------------44b
והא איכא הא מעלה דאילו מהיכל פרשי בין בקדושה דידיה בין בקדושה דלפני ולפנים ואילו מבין האולם ולמזבח לא פרשי אלא בקדושה דהיכל
(g)

Question: But there is another Ma'alah of the Heichal, as regards the Perishah at the time of Matan Damim?

אמר רבא שם פרישה אחת היא
(h)

Answer: That is considered part of the same Perishah.

אמר מר כך פורשין בשעת מתן פר כהן משיח ופר העלם דבר של צבור ושעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} מנא לן
(i)

Question: Whence do we know the Perishah at the other times (Matan Damim of the Kohen Mashu'ach, etc.)

א"ר פדת אתיא כפרה כפרה מיוה"כ
(j)

Answer: They are derived through a Gezeirah Shavah from Yom Kipur.

אמר רב אחא בר אהבה שמע מינה מעלות דאורייתא והכי גמירי להו דאי ס"ד דרבנן מאי שנא בין האולם ולמזבח דילמא מיקרו ועיילי מכולה עזרה נמי נפרשו דילמא מיקרו ועיילי
(k)

Question: This implies that the Ma'alos listed in the Mishnah in Keilim are d'Oreisa (and the rest of the Azarah is distinct from the area Bein ha'Ulam la'Mizbe'ach), since if the distinctions are de'Rabanan, then the same concern of trespassing should apply throughout the Azarah!?

בין האולם ולמזבח כיון דלא מפסיק מידי לא מינכרא מילתא עזרה כיון דאיכא מזבח החיצון דמפסיק מינכרא מילתא
(l)

Answer: While the Kedushah is the same throughout the Azarah, the Mizbe'ach serves as a reminder in the rest of the Azarah, unlike past the Mizbe'ach where there is no reminder.

3)

THE KEDUSHAH OF THE ULAM

אמר רבא ש"מ קדושת אולם והיכל חדא מילתא היא דאי ס"ד שתי קדושות נינהו אולם גופיה גזירה וניקום ונגזור גזירה לגזירה
(a)

(Rava): We see from the above that the Ulam has the same Kedushah as the Heichal, for otherwise the Gezeirah regarding Bein ha'Ulam la'Mizbe'ach is a Gezeirah li'Gezeirah.

לא אולם ובין האולם ולמזבח חדא קדושה היא היכל ואולם שתי קדושות:
(b)

No, the Ulam has the same Kedushah (and is subject to the same Gezeirah) as Bein ha'Ulam la'Mizbe'ach.

4)

THE GOLDEN SHOVEL

בכל יום היה חותה בשל כסף וכו': מ"ט
(a)

Question: Why is this Machtah of gold, rather than the usual silver?

התורה חסה על ממונן של ישראל:
(b)

Answer: The Torah has compassion on Jewish funds.

והיום חותה בשל זהב ובה היה מכניס: מ"ט
(c)

Question: Why is the Kohen Gadol not required to transfer the coals to the gold Machtah?

משום חולשא דכ"ג:
(d)

Answer: In deference to his weakened state.

5)

THE SURPLUS KAV OF COALS

בכל יום בשל ארבעת קבין וכו': תנא נתפזרו לו קב גחלים מכבדן לאמה תני חדא קב ותניא אידך קביים בשלמא הך דתני קב רבנן אלא הך דתני קביים מני לא רבנן ולא רבי יוסי
(a)

Question: A Beraisa teaches that there were two Kavim of leftover coals (this seems too large or too small to match the differentials mentioned by either Rabanan or R. Yosi)?

אמר רב חסדא רבי ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקה היא דתניא ר' ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקה אומר בשל קביים היה מכניס
(b)

Answer: It is the opinion of R. Yishmael b. R. Yochanan b. Berokah (who learns that he went in with two Kavim).

רב אשי אמר אפילו תימא רבי יוסי והכי קאמר בכל יום היה חותה בשל סאה מדברית ומערה לתוך שלשת קבין ירושלמיות:
(c)

(R. Ashi): It could even be the opinion of R. Yosi, if we understand the switch from Midbar measures to Yerushalayim measures.

6)

THE LIGHTER MACHTAH

בכל יום היתה כבידה והיום קלה: תנא בכל יום היתה גלדה עבה והיום רך בכל יום היתה קצרה והיום ארוכה
(a)

The Tana taught that it's walls were normally thicker, and thus it was heavier than the one for Yom Kipur, also its handle was normally shorter than this one.

מ"ט
(b)

Question: Why the need for the longer handle?

כדי שתהא זרועו של כ"ג מסייעתו
(c)

Answer: So that the Kohen Gadol might use his arm to support it.

תנא בכל יום לא היה לה ניאשתיק והיום היה לה ניאשתיק דברי בן הסגן:
(d)

A Tana also taught that it normally did not have a noise- making ring, which (the Ben ha'S'gan reported) it did have on Yom Kipur.