1)

NACHTOMIN SEPARATING MA'ASER SHEINI FROM D'MAI

תנן התם הנחתומין לא חייבו אותן חכמים להפריש אלא תרומת מעשר וחלה
(a)

Nachtomin are exempt from all tithes except Terumas Ma'aser and Chalah.

בשלמא תרומה גדולה לא דתניא (דף ט,א) לפי ששלח בכל גבולי ישראל וראה שאין מפרישין אלא תרומה גדולה בלבד
(b)

A logic is given for each exemption, except as follows: Investigation showed that people separated only Terumah Gedolah.

מעשר ראשון ומעשר עני נמי לא המוציא מחבירו עליו הראיה
(c)

Ma'aser Rishon and Ma'aser Ani because are exempt due to a lack of proof by those who claim it.

אלא מעשר שני נפרשו ונסקו וניכלוהו בירושלים
(d)

Question: Why are they exempt from separating and bringing Ma'aser Sheini to Yerushalayim?

אמר עולא מתוך שפרהדרין הללו חובטין אותן כל י"ב חדש ואומרים להן מכרו בזול מכרו בזול לא אטרחונהו רבנן
(e)

Answer: Chazal were lenient because of the oppressive market conditions (created by the Parhadrin) the Nachtomin worked under.

מאי פרהדרין פורסי
(f)

The Parhedrin are market overseers for the King.

2)

THE DIFFERENCES BETWEEN THE FIRST AND SECOND BAYIS

אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן מאי דכתיב (משלי י) יראת ה' תוסיף ימים ושנות רשעים תקצרנה יראת ה' תוסיף ימים זה מקדש ראשון שעמד ארבע מאות ועשר שנים ולא שמשו בו אלא י"ח כהנים גדולים
(a)

The first Mikdash stood for 410 years and there were only 18 Kohanim Gedolim (the longevity mentioned in the Pasuk).

ושנות רשעים תקצרנה זה מקדש שני שעמד ד' מאות ועשרים שנה ושמשו בו יותר משלש מאות כהנים צא מהם מ' שנה ששמש שמעון הצדיק ושמונים ששמש יוחנן כהן גדול עשר ששמש ישמעאל בן פאבי ואמרי לה י"א ששמש ר' אלעזר בן חרסום מכאן ואילך צא וחשוב כל אחד ואחד לא הוציא שנתו
(b)

The second Mikdash had more than 300 Kohanim Gedolim in 420 years (R. Yochanan goes on to make the calculation that none of the later Kohanim Gedolim survived the year).

א"ר יוחנן בן תורתא מפני מה חרבה שילה מפני שהיו בה שני דברים גלוי עריות ובזיון קדשים
(c)

Shiloh was destroyed because...(proof texts for each)

גלוי עריות דכתיב (שמואל א ב) ועלי זקן מאד ושמע את כל אשר יעשון בניו לכל ישראל ואת אשר ישכבון את הנשים הצובאות פתח אהל מועד ואע"ג דאמר ר' שמואל בר נחמני א"ר יוחנן כל האומר בני עלי חטאו אינו אלא טועה מתוך (דף ט,ב) ששהו את קיניהן מיהא מעלה עליהן הכתוב כאילו שכבום
1.

Gilui Arayos [not really the Aveirah as implied].

בזיון קדשים דכתיב (שמואל א ב) גם בטרם יקטירון את החלב ובא נער הכהן ואמר לאיש הזובח תנה בשר לצלות לכהן ולא יקח ממך בשר מבושל כי אם חי ויאמר אליו האיש קטר יקטירון כיום החלב וקח לך כאשר תאוה נפשך ואמר לו כי עתה תתן ואם לא לקחתי בחזקה ותהי חטאת הנערים גדולה מאד את פני ה' כי נאצו האנשים את מנחת ה':
2.

Bizayon Kodshim.

9b----------------------------------------9b
מקדש ראשון מפני מה חרב מפני ג' דברים שהיו בו ע"ז וגלוי עריות ושפיכות דמים
(d)

The first Mikdash was destroyed because... (proof texts from Yeshayah and Melachim).

ע"ז דכתיב (ישעיהו כח) כי קצר המצע מהשתרע מאי קצר המצע מהשתרע א"ר יונתן קצר מצע זה מהשתרר עליו שני רעים כאחד (ישעיהו כח) והמסכה צרה כהתכנס א"ר שמואל בר נחמני כי מטי רבי יונתן להאי קרא בכי אמר מאן דכתיב ביה (תהילים לג) כונס כנד מי הים נעשית לו מסכה צרה
1.

Avodah Zarah.

גלוי עריות דכתיב (ישעיהו ג) ויאמר ה' יען כי גבהו בנות ציון ותלכנה נטויות גרון ומשקרות עינים הלוך וטפוף תלכנה וברגליהן תעכסנה יען כי גבהו בנות ציון שהיו מהלכות ארוכה בצד קצרה ותלכנה נטויות גרון שהיו מהלכות בקומה זקופה ומשקרות עינים דהוו מליין כוחלא עיניהן הלוך וטפוף תלכנה שהיו מהלכות עקב בצד גודל וברגליהן תעכסנה א"ר יצחק שהיו מביאות מור ואפרסמון ומניחות במנעליהן וכשמגיעות אצל בחורי ישראל בועטות ומתיזות עליהן ומכניסין בהן יצה"ר כארס בכעוס
2.

Gilui Arayos.

שפיכות דמים דכתיב (מלכים ב כא) וגם דם נקי שפך מנשה [הרבה מאד] עד אשר מלא את ירושלם פה לפה
3.

Shefichus Damim.

אבל מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב מפני שהיתה בו שנאת חנם ללמדך ששקולה שנאת חנם כנגד שלש עבירות ע"ז גלוי עריות ושפיכות דמים
(e)

The second Mikdash, where there was Torah, Mitzvos and Gemilus Chasadim, was destroyed on account of Sinas Chinam.

רשעים היו אלא שתלו בטחונם בהקב"ה אתאן למקדש ראשון
1.

The Beraisa which says that their Bitachon was false is speaking of the first Mikdash.

דכתיב (מיכה ג) ראשיה בשוחד ישפוטו וכהניה במחיר יורו ונביאיה בכסף יקסומו ועל ה' ישענו לאמר הלא ה' בקרבנו לא תבוא עלינו רעה לפיכך הביא עליהן הקב"ה ג' גזרות כנגד ג' עבירות שבידם שנאמר (מיכה ג) לכן בגללכם ציון שדה תחרש וירושלים עיין תהיה והר הבית לבמות יער
2.

Three punishments (all related to the destruction of Yerushalayim) followed in the wake of the sins committed with confidence that Hash-m would not make retribution.

ובמקדש ראשון לא הוה ביה שנאת חנם והכתיב (יחזקאל כא) מגורי אל חרב היו את עמי לכן ספוק אל ירך וא"ר <אליעזר> [אלעזר] אלו בני אדם שאוכלין ושותין זה עם זה ודוקרין זה את זה בחרבות שבלשונם
(f)

Question: But it seems from Yechezkel that the first Mikdash did have Sinas Chinam!?

ההיא בנשיאי ישראל הואי דכתיב (יחזקאל כא) זעק והילל בן אדם כי היא היתה בעמי ותניא זעק והילל בן אדם יכול לכל תלמוד לומר היא בכל נשיאי ישראל
(g)

Answer: That was speaking only of the leadership.

ר' יוחנן ור"א דאמרי תרווייהו ראשונים שנתגלה עונם נתגלה קצם אחרונים שלא נתגלה עונם לא נתגלה קצם
(h)

To those (first Mikdash) whose Aveiros were revealed by the Pasuk, the end to their exile was also revealed, whereas the second Mikdash...

אמר רבי יוחנן טובה צפורנן של ראשונים מכריסו של אחרונים
(i)

(R. Yochanan): The earlier ones (first Mikdash) were better.

א"ל ריש לקיש אדרבה אחרונים עדיפי אף על גב דאיכא שעבוד מלכיות קא עסקי בתורה
(j)

(Resh Lakish): No, we are better (for we study Torah even in the face of foreign dominion).

אמר ליה בירה תוכיח שחזרה לראשונים ולא חזרה לאחרונים שאלו את רבי אלעזר ראשונים גדולים או אחרונים גדולים אמר להם תנו עיניכם בבירה איכא דאמרי אמר להם עידיכם בירה
(k)

The return of the Mikdash seems to support R. Yochanan.

3)

RESH LAKISH AND THE BABYLONIAN

ריש לקיש הוי סחי בירדנא אתא רבה בר בר חנה יהב ליה ידא א"ל אלהא סנינא לכו
(a)

Resh Lakish indicated to Rabah bar bar Chanah his hatred for the Babylonians for not coming en masse to Eretz Yisrael during the days of Ezra.

דכתיב (שיר השירים ח) אם חומה היא נבנה עליה טירת כסף ואם דלת היא נצור עליה לוח ארז אם עשיתם עצמכם כחומה ועליתם כולכם בימי עזרא נמשלתם ככסף שאין רקב שולט בו עכשיו שעליתם כדלתות נמשלתם כארז שהרקב שולט בו
(b)

Had they done so, the Mikdash would not have been subject to deterioration (we are not silver but rather cedar).

מאי ארז אמר עולא ססמגור מאי ססמגור אמר רבי אבא בת קול כדתניא משמתו נביאים האחרונים חגי זכריה ומלאכי נסתלקה רוח הקודש מישראל ועדיין היו משתמשין בבת קול
(c)

The rotting of the cedar is a Mashal to Bas Kol (remaining vestige of prophecy).

וריש לקיש מי משתעי בהדי רבה בר בר חנה ומה רבי <אליעזר> [אלעזר] דמרא דארעא דישראל הוה ולא הוה משתעי ר"ל בהדיה דמאן דמשתעי ר"ל בהדיה בשוק יהבו ליה עיסקא בלא סהדי בהדי רבב"ח משתעי
(d)

Question: But surely Resh Lakish would not have spoken with Rabah bar bar Chanah (who was of a lesser stature than R. Elazar, with whom Resh Lakish would not speak in public)?!

אמר רב פפא שדי גברא בינייהו או ריש לקיש הוה וזעירי או רבה בר בר חנה הוה ור"א
(e)

Answer: (R. Papa): Names in the story need to be changed.