YEVAMOS 101 (17 Sivan) - Today's Dafyomi study is dedicated to the memory of Moshe Grun (Moshe Shlomo ben Michael z"l), by his good friends in Los Angeles, New York, and Jerusalem.

1)

LIABILITY FOR SAFEK ISURIM (Yerushalmi Perek 11 Halachah 7 Daf 65a)

הכה שניהן כאחת קילל שניהן כאחת חייב רבי יודה פוטר.

(a)

(Beraisa): If he hit both [possible fathers] at once, or he cursed both of them at once, he is liable; R. Yehudah exempts.

רבי יוחנן בעי מחלפה שיטתיה דרבי יודה

(b)

Question (R. Yochanan): R. Yehudah contradicts himself!

דתנן תמן אכל מזה כזית ומזה כזית סופג שמונים.

1.

(Mishnah): If one ate a k'Zayis of this (the left Gid ha'Nasheh) and a k'Zayis of this (the right Gid ha'Nasheh), he is lashed 80 times (both are forbidden);

רבי יודה אמר אינו סופג אלא ארבעים.

2.

R. Yehudah says, he is lashed only 40 (he is unsure which is forbidden).

אמר רבי קרוספי אינה מוחלפת תמן עיקר לאוין ספק היה ברם הכא ודאי היה ונסתפק לו.

(c)

Answer (R. Kruspi): He does not contradict himself. There, the primary Lav if a Safek (we must say that one is lashed for eating both. If not, one is never lashed for it!) Here, the Lav is Vadai, just he had a Safek.

רבי יודה בעי מעתה נבילה שביטלה בשחוטה מאחר שודאי היה ונסתפק לו אכל ממנה יהא פטור.

(d)

Question (R. Yudah): If so, if Neveilah became Batel in Shechutah, since it was Vadai, and he had a Safek, if he ate from both (at once) he should be exempt!

אמר רבי יוסי מודה רבי יודה בשאר כל הספיקות שהוא (פטור) חייב. ברם הכא קריי.

(e)

Answer (R. Yosi): R. Yehudah agrees about all other Sefekos, that he is liable. However, here he expounds verses;

דרש רבי יודה [ויקרא כ ט] אביו וודאי לא הספק אמו וודאי לא הספק.

1.

R. Yehudah expounds "Aviv" - Vadai, and not a Safek. "Imo" - Vadai, and not a Safek.

ועולה במשמרו של זה ושל זה [דף סה עמוד ב]

(f)

(Mishnah): He ascends with the Mishmar of this and of this.

לא יעלה.

(g)

Question: He should not ascend! (Just like they reject him from receiving a portion, they should reject him from Avodah!)

ר' אחא ר' חיננא בשם ר' יסא מפני פגם המשפחה.

(h)

Answer (R. Acha citing R. Chinena citing R. Yosa): It is due to blemish to the family (lest people say that he is Pasul for Avodah. Therefore, he serves with both.)

תני והן שיהו שניהן בית אב אחד:

(i)

(Beraisa): (Our Mishnah taught that if they are from the same Mishmar, he receives one portion.) This is when both [possible fathers] are from the same Beis Av (each Mishmar is divided into six Batei Av. Each weekday, one Beis Av does the Avodah. If they are from different Batei Av, each tells him 'perhaps you are from the other Beis Av.')

הדרן עלך פרק נושאין על האנוסה
HADRAN ALACH PEREK NOS'IN AL HA'ANUSAH
2)

THE JUDGES FOR CHALITZAH (Yerushalmi Perek 12 Halachah 1 Daf 65b)

מתני' מצות חליצה בשלשה דיינין אפילו שלשתן הדיוטות

(a)

(Mishnah): The Mitzvah of Chalitzah is with three judges, even if all are commoners;

חלצה במנעל חליצתה כשרה באמפילייא חליצתה פסולה בסנדל שיש לו עקב כשר ושאין לו עקב פסול

(b)

If Chalitzah was done with a Min'al (a soft leather shoe), it is Kesherah. If it was done with Ampiliya (a slipper or sock), it is Pasul. If it was done with a sandal that has a heel, it is Kesherah; if it has no heel, it is Pasul;

מן הארכובה ולמטה חליצתה כשירה מן הארכובה ולמעלה חליצתה פסולה:

(c)

From the knee and below, it is Kesherah; from the knee and above, it is Pasul;

גמ' כתיב [דברים כה ז] זקנים ואת אמר הדיוטות.

(d)

(Gemara) Question: It says "Zekenim", and you say that [the judges can be] commoners?!

מצוה בזקנים.

(e)

Answer: The Mitzvah [l'Chatchilah] is with Chachamim.

מניין אפילו הדיוטות.

(f)

Question: What is the source that [b'Di'eved, it is Kosher] even with commoners?

ת"ל [שם י] חלוץ הנעל מכל מקום.

(g)

Answer: "Chalutz ha'Na'al" - in any case.

אית תניי תני חליצה בגרים כשירה ואית תניי תני חליצה בגרים פסולה.

(h)

Some teach that Chalitzah with [judges who are] converts is Kosher, and some teach that Chalitzah with converts is Pasul;

מאן דאמר חליצה בגרים כשירה כמאן דאמר [שם י] בישראל לרבות את הגרים. מאן דאמר חליצה בגרים פסולה כמ"ד בישראל פרט לגרים.

1.

The one who says that Chalitzah with converts is Kosher is like the one who expounds "b'Yisrael" to include converts. The one who says that Chalitzah with converts is Pasul is like the one who expounds "b'Yisrael" to exclude converts.

הכא את אומר פרט לגרים והכא את אמר לרבות את הגרים.

(i)

Question: Here you say that ["b'Yisrael"] excludes converts and here (regarding Sukah,) you say that it includes converts!

תמן [ויקרא כג מב] האזרח פרט לגרים בישראל פרט לגרים. מיעוט אחר מיעוט לרבות את הגרים ברם הכא בישראל לא גרים.

(j)

Answer: There (Sukah), "ha'Ezrach" excludes converts, and b'Yisrael excludes converts. An exclusion after an exclusion includes converts. However, here (Chalitzah, there is only one exclusion, so) b'Yisrael excludes converts!

אית תניי תני חליצה בשנים פסולה. ואית תניי תני חליצה בשנים כשירה.

(k)

Some teach that Chalitzah with two [judges] is Pasul, and some teach that Chalitzah with two is Kosher;

מאן דאמר חליצה בשנים פסולה כמאן דאמר חליצה בגרים פסולה. מאן דאמר חליצה בשנים כשירה כמאן דמר חליצה בגרים כשירה.

(l)

Assumption: The one who says that Chalitzah with two is Pasul, this is like the opinion that Chalitzah with converts is Pasul. The one who says that Chalitzah with two is Kosher, this is like the opinion that Chalitzah with converts is Kosher.

אפילו כמאן דמר חליצה בגרים כשירה מודיי בשנים שהיא פסולה. שהרי דיני ממונות כשירה בגרים ופסולין בשנים.

(m)

Rejection: Even the one who says that Chalitzah with converts is Kosher, he agrees that says that Chalitzah with two is Pasul, for monetary cases are Kosher with [judges who are] converts and Pasul with two [judges].

אית תניי תני חליצה בלילה כשירה אית תניי תני חליצה בלילה פסולה.

(n)

Some teach that Chalitzah at night is Kosher, and some teach that Chalitzah at night is Pasul;

מאן דאמר חליצה בלילה כשירה כמאן דמר חליצה בגרים כשירה. מ"ד חליצה בלילה פסולה כמאן דמר חליצה בגרים פסולה.

(o)

Assumption: The one who says that Chalitzah at night is Kosher, this is like the opinion that Chalitzah with converts is Kosher. The one who says that Chalitzah at night is Pasul, this is like the opinion that Chalitzah with converts is Pasul.

אפילו כמאן דאמר חליצה בגרים כשירה מודה בלילה שהיא פסולה שהרי דיני ממונות כשירים בגרים ופסולין בלילה.

(p)

Rejection: Even the one who says that Chalitzah with converts is Kosher, he agrees that says that Chalitzah at night is Pasul, for monetary cases are Kosher with converts and Pasul at night.

אית תניי תני והן שיהו הדיינים יודעין לקרות. אית תניי תני אפילו אין הדיינין יודעין לקרות.

(q)

Some teach that the judges must know how to recite [the verses], and some teach even if they do not know how to recite;

מאן דאמר (והן שיהו) [צ"ל אפילו אין - פני משה] הדיינים יודעין לקרות עד שלא סמכוהו למקרא. ומאן דאמר (אפילו אין) [צ"ל והן שיהו - פני משה] הדיינין יודעין לקרות משסמכוהו למקרא.

1.

The one who says even if they do not know how to recite, this was before they found a support from a verse [that the judges recite, and the woman repeats]. The one who says they must know how to recite, this is after they found a support from a verse;

[דברים כה ט] וענתה ואמרה אין עונה אלא מפי אחר.

i.

"V'Ansah v'Amrah" - answering is only from another's mouth (another said it first).

אמר רבי יוסי ובלבד מפי הדיין.

(r)

(R. Yosi): It must be [that she repeats what she heard] from the judge's mouth.

ולא עבדון כן:

(s)

We do not do so. (Rather, she repeats even what she heard from someone else.)