THE WIFE OF TWO MESIM (Yerushalmi Perek 3 Halachah 10 Daf 21b)
מתני' שלשה אחין נשואין שלש נשים נכריות ומת אחד מהן ועשה בה שני מאמר ומת הרי אילו חולצות ולא מתייבמות
(Mishnah): Reuven, Shimon and Levi (brothers) were married to unrelated women. Reuven died. Shimon gave a Ma'amar to the Yevamah, and then he died. Both Yevamos do Chalitzah, but not Yibum;
שנאמר יבמה יבא עליה שעליה זיקת יבם אחד ולא שעליה זיקת שני יבמין
"U'Mes Echad Mehem Yevamah Yavo Aleha" - this is when she has Zikah from one brother, and not from two.
רבי שמעון אומר מייבם לאיזו שירצה וחולץ לשנייה:
R. Shimon says, Levi may do Yibum with whichever he wants, and Chalitzah to the other.
גמ' אילו שומרת יבם שנפלה לפני כמה יבמין שמא אינה מתייבמת.
(Gemara) Question: If a Shomeres Yavam fell in front of several Yevamim, does she not do Yibum [because she has Zikah from multiple brothers]?!
תני רבי חייה אשת אחד מתייבמת. לא אשת שני מתים.
Answer (R. Chiyah - Beraisa): The wife of one man does Yibum, but not the wife of two Mesim.
ניחא חולץ לבעלת מאמר על שם אשת מת אחד מתייבמת לא אשת שני מתים. שנייה למה אינה מתייבמת.
Question: Granted, he must do Chalitzah to Ba'alas ha'Ma'amar, because the wife of one Mes does Yibum, but not the wife of two Mesim. Why can the second [Yevamah] do Yibum?
אמר ר' לעזר דרבי מאיר היא דאמר רבי מאיר כל שאין את מייבמנו אין את מייבם צרתו.
Answer (R. Lazar): Our Mishnah is R. Meir. R. Meir says that any woman that you may not do Yibum with her, you may not do Yibum with her Tzarah.
אמר רבי יוחנן אם אמרה רבי לעזר מני שמעה ואמרה.
R. Yochanan: If R. Lazar (my Talmid) said this, he heard it from me and said it!
אמר רבי יוסי מתניתא אמרה כן בן תשע שנים ויום אחד שבא על יבמתו משהגדיל ונשא אשה אחרת אם לא ידע את הראשונה משהגדיל השנייה או חולצת או מתייבמת. הראשונה חולצת ולא מתייבמת.
Question (R. Yosi - Mishnah): If a boy of nine years and a day had Bi'ah with his Yevamah (Sarah) and married another woman (Leah) after he became an adult [and then died] - if he did not have Bi'ah with Sarah in adulthood, Leah may do Chalitzah or Yibum. Sarah does Chalitzah, but not Yibum;
הכא את אומר חולצת. והכא את אומר מתייבמת.
Here you say that [both women] do Chalitzah, and there you say that [one] may do Yibum?! (Bi'ah of a minor boy above nine is like Ma'amar of an adult. Also there, R. Shimon permits Yibum with either. If Chachamim of R. Shimon hold like R. Meir, also there they should forbid Yibum with the Tzarah!)
Note: I did not understand the other Meforshim, who say that R. Yosi supports R. Yochanan. I gave my own Perush. (PF)
הא דאת אמר חולצת רבי מאיר ורבי שמעון. והן דאת אמר מתייבמת רבי שמעון ורבנן.
Answer: Here [the first Tana] says that [both] do Chalitzah - R. Meir argues with R. Shimon. There [the first Tana] says that [the Tzarah] may do Yibum - R. Shimon argues with Rabanan [who argue with R. Meir. They do not say that any woman that you may not do Yibum with her, you may not do Yibum with her Tzarah.]
ר' אבון ר' ביסנא בשם ר' אחא והוא שייבם ואחר כך חלץ. אבל אם חלץ בתחילה אסור שמא קנה מאמר ונפטרה בחליצת חבירת':
(R. Avin citing R. Bisna citing R. Acha): [R. Shimon holds that Ma'amar acquires totally, or not at all. He permits Yibum with either, but] he must do Yibum first, and then Chalitzah. If he did Chalitzah first, perhaps Ma'amar acquired, and [the other] was exempted through Chalitzah of her Tzarah!