SEPARATING CHALAH ON A KAV (Yerushalmi Chalah Perek 4 Halachah 2 Daf 24a)
[דף מ עמוד ב (עוז והדר)] יאות א''ר ישמעאל כוסמין וחיטין שני מינים הן. ע''י שהוא מדמה לו את או' מצרף. חדש וישן לא כ''ש.
Question: (If a Kav of Chadash and a Kav of Yashan were Noshech each other - R. Yishmael says, he takes from the middle. Chachamim forbid.) R. Yishmael said properly! Spelt and wheat are two species. Since it resembles it, you say that it joins. Chadash and Yashan (resemble each other even more), all the more so!
א''ר הילא טעמ' דרבנן כוסמין וחיטין שני מינין ואין בני אדם טועין לומר שתורמין ומעשרין מזה על זה. חדש וישן מין אחד הוא אם את אומר כן אף הוא סבר לומר שתורמין ומעשרין מזה על זה:
Answer (R. Heila): Rabanan's reason is, spelt and wheat are two species, and people do not err to say that we may be Torem and tithe from this on this. Chadash and Yashan are one species. If you will say so (he takes from the middle), people will err to say that we may be Torem and tithe from this on this!
רבי עקיבה מדמה לה לפירות שלא נגמרו מלאכתן. עבר והפריש מהן תרומה הרי זו תרומה.
(If one takes Chalah from a Kav, R. Akiva says, it is Chalah.) R. Akiva compares this to Peros without final processing. If one transgressed and separated Terumah from them, it is Terumah;
ורבנין מדמין לה לתבואה שלא הביאה שליש. עבר והפריש ממנה (חלה אינ' חלה) [צ''ל תרומה אינה תרומה הריבמ''ץ על המשנה, הגר''א]
Rabanan compare this to grain that did not grow a third. If one transgressed and separated Terumah from them, it is not Terumah.
חזרו לו' אינן דומין לא לפירות שלא נגמר' מלאכתן ולא לתבוא' שלא הביאה שליש.
Retraction: They retracted to say that it is not like Peros without final processing, and not like grain that did not grow a third;
אלא ר' עקיבה מדמה לה (לומר) [לאומר] הרי זו תרומה על הפירות האילו לכשיתלשו ונתלשו. ורבנין מדמין לה (לומר) [לאומר] הרי זו תרומה על הפירות האילו לכשיתלשו.
Rather, R. Akiva compares this to one who says 'this is Terumah on these Peros when they will be detached', and they were detached (it is Terumah). Rabanan compare this to one who says 'this is Terumah on these Peros when they will be detached' (and they were not detached yet).
הוון בעי מימר מה דא''ר עקיבה נוטל חלה מקב חלה מהלכה הא מדבר תורה לא.
Assumption: R. Akiva said that one can take Chalah from a Kav - this is from Halachah (a stringency mid'Rabanan), but mid'Oraisa, no.
מן מה דתנינן ר' עקיבה פוטר וחכמים מחייבין הדא אמרה אפילו מדבר תורה
Rejection: Since it was taught (if there are two Kavim, that Chalah was taken from each by itself...) R. Akiva exempts and Chachamim obligate, this teaches that even mid'Oraisa [R. Akiva says that it is Chalah].
[דף מא עמוד א (עוז והדר)] נמצא חומרו קולו
(Mishnah): It turns out that his stringency [causes] his leniency.
אית תניי תני קולו חומרו.
Some teach 'his leniency [causes] his stringency.'
מ''ד חומרו קולו ר' עקיב'. קולו חומרו רבנין:
The one who teaches 'his stringency [causes] his leniency' refers to R. Akiva, and the one who teaches 'his leniency [causes] his stringency' refers to Rabanan.