1)

THE OBLIGATION OF THINGS NOT GROWING IN ERETZ YISRAEL PROPER (Yerushalmi Chalah Perek 2 Halachah 1 Daf 11b)

(הוי בעיי מימר מה דאמר תמן חייב אוף הכא חייב. [דף יט עמוד א (עוז והדר)] מה דאמר תמן פטור אוף הכא פטור. אפילו כמאן דאמר תמן פטור הכא חייב. כיון שנכנסו ישראל נתחייבו - מיכל המים מוחקו מכאן וגורסו לעיל) כתיב [מלכים ב יד כה] הוא השיב את גבול ישראל מלבוא חמת עד ים הערבה כדבר ה' אלהי ישראל אשר דבר ביד עבדו יונה בן אמתי הנביא אשר מגת החפר. רבי חנניה ורבי מנא חד אמר כל מה שכיבש יהושע כיבש זה. וחרנה אמר יותר ממה שכיבש יהושע כיבש זה.

(a)

It says "Hu Heshiv Es Gevul Yisrael mi'Levo Chamas Ad Yam ha'Aravah ki'Devar Hash-m Elokei Yisrael Asher Diber b'Yad Avdo Yonah ben Amitai ha'Navi Asher mi'Gas ha'Chefer'' - R. Chananyah and R. Mana [argued about this]. One said that everything that Yehoshua conquered, [Yarav'am ben Yo'ash] conquered. The other said that more than Yehoshua conquered, [Yarav'am] conquered

[דף יב עמוד א] תנא רבי סידור מסייע לרבי מנא ימים קלים עשו ישראל באותה הארץ.

(b)

Support (for R. Mana - R. Sidur - Beraisa): Yisrael were [in the land that Yarav'am conquered] only a short time. (It was clear to R. Sidur that R. Mana held that Yarav'am conquered more than Yehoshua did.)

עפר חוץ לארץ שבא לסוריא נעשה כסוריא. יצא משם לכאן נתחייב.

(c)

Earth of Chutz la'Aretz that came to Surya, it becomes like Surya (mid'Rabanan, what grows in it is obligated in Ma'aseros and Shemitah). If it came from there to here (Eretz Yisrael), it is obligated [mid'Oraisa].

אמר רבי יודה אימתי בזמן שהספינה גוששת.

(d)

(Mishnah - R. Yehudah): When is this? It is when the boat is Gosheshes.

א''ר חגיי רבי יודה כדעתיה דרבי יודה פוטר במים לפי שאין בהן ממש.

(e)

(R. Chagai): R. Yehudah holds like he taught elsewhere. [If Plonis borrowed from her friend spices, water or salt for a dough, they are like partners, and on Yom Tov one may take it only where both of them are permitted to go;] R. Yehudah exempts regarding water, since it is not significant (if her friend lent only water, she is not considered a partner, and Plonis may take it wherever she may go. Also here, water is not significant, so if the boat is not Gosheshes, it is not considered to be in Eretz Yisrael, for it is as if air separates it.)

[דף יט עמוד ב (עוז והדר)] א''ר אבין לא מסתברא דלא מחלפא שיטתיה לא הית' (את) הספינה גוששת כמו שהספינ' גוששת

(f)

Rebuttal (R. Avin): [If these depend on each other,] R. Yehudah contradicts himself! [If water is not significant,] if the boat is not Gosheshes, it is as if it is Gosheshes [for it is as if nothing separates it from the ground of Eretz Yisrael! Rather, these teachings are not connected. For Techumim, water in a dough is not significant. Here, if it is not Gosheshes, it is not considered in Eretz Yisrael.]

לא היתה ספינה גוששת מעשרותיה מהלכה תורמין ממנה על עציץ שאין נקוב ומעציץ שאין נקוב עליה

(g)

If the boat is not Gosheshes, its Ma'aseros are mid'Rabanan. One may tithe from it (what grew in the boat) on a flowerpot without a hole, and from a flowerpot without a hole on it.

כהדא דתני עציץ שאינו נקוב מעשרותיו מהלכה ותרומתו אינה מדמעת ואין חייבין עליו חומש.

(h)

This is like was taught - a flowerpot without a hole, its Ma'aseros are mid'Rabanan, and its Terumah does not make Meduma (forbid a mixture with Chulin), and [a Zar who eats it b'Shogeg] is not liable a Chomesh.

רבי הילא בשם ר' לעזר הקונה עציץ נקוב בסוריא אף על פי שלא קנה עפר שתחתיו וקרקע שעל גביו קנה לחייבו למעשרות ולשביעית

(i)

(R. Heila citing R. Lazar): One who buys a flowerpot with a hole in Surya, even though he did not buy the earth underneath, he acquired the earth above it to obligate it in Ma'aseros and Shemitah;

אפילו נתון על גבי שתי יתידות אף רבי יודה מודי בה.

(j)

This is even if it is placed on two pegs [and does not rest on the ground]. Even R. Yehudah agrees to this.

מה בינו לבין הספינה.

(k)

Question: What is the difference between this and a boat [that is not Gosheshes? There, R. Yehudah argues!]

ספינה עולה ויורדת וזה במקומו הוא:

(l)

Answer: A boat goes up and down (it is not fixed in one place). This [flowerpot is fixed] in its place.