THE ARGUMENT WITH R. YEHUDAH (Yerushalmi Chalah Perek 2 Halachah 1 Daf 11a)
רבנין דקיסרין בשם רבי חנינה [דף יא עמוד ב] במחלוקת
(Rabanan of Kisarin citing R. Chaninah): [Even though R. Yehudah said 'when is this',] there is an argument [with Chachamim about this. It is based on the following];
[דברים יא כד] כל (מקום) [צ''ל המקום] אשר תדרך כף רגלכם בו לכם יהיה. אין בכלל אלא מה שבפרט (וכרבי) [צ''ל דברי ר' - הגר''א] יודה.
"Kol ha'Makom Asher Tidroch Kaf Raglechem Bo Lachem Yihyeh'' - the Klal includes only the Prat (what the verse says later - Min ha'Midbar...) R. Yehudah says so;
מתיבין לרבי יודה אם בספרי ארץ ישראל והכתיב [יהושע א ד] מהמדבר והלבנון הזה ועד הנהר הגדול נהר פרת כל ארץ החתים ועד הים הגדול מבוא השמש יהיה גבולכם.
Question (Chachamim, against R. Yehudah): If this discusses the borders of Eretz Yisrael [it is not needed, for it says] "meha'Midbar veha'Levanon ha'Zeh Ad ha'Nahar ha'Gadol Nehar Peras Kol Eretz ha'Chitim v'Ad ha'Yam ha'Gadol Mevo ha'Shemesh Yihyeh Gevulchem''!
אלא אם אינו ענין לספרי ארץ ישראל תניהו ענין לספרי ח''ל.
Rather, if it is not needed for the borders of Eretz Yisrael, use it to teach about borders of Chutz la'Aretz (what Bnei Yisrael conquer all of Eretz Yisrael, even the rivers get Kedushas ha'Aretz. Therefore, the boat need not be Gosheshes. We explained this entire Sugya like MEICHAL HA'MAYIM.)
מעתה מה שהיה דוד הולך ומכבש בארם נהרים ובארם צובה יהו חייבין (בחלה) [צ''ל במעשרות - הגר''א]
Consequence: If so, what David conquered in Aram Naharayim and Aram Tzovah is obligated in Ma'aseros! (GRA)
שנייא היא שהיה דוד מניח ספרי ארץ ישראל ומכבש ספרי ח''ל.
Rejection: That was different, for David left over (did not conquer all within) the borders of Eretz Yisrael, and conquered borders of Chutz la'Aretz.