TOSFOS DH Iy Mah Meshares Ba'al Mum Lo Af Mevarech Ba'al Mum Lo
תוספות ד"ה אי מה משרת בעל מום לא אף מברך בעל מום לא
(SUMMARY: Tosfos derives that a Kohen Ba'al Mum may give Birkas Kohanim.)
- פי' כיון דילפינן ג"ש ממשרת נימא כמו משרת דמשרת בעל מום לא אף מברך וכו'
Explanation: Since we learn a Gezeirah Shavah from Meshares, we should say that it is like Meshares. A Meshares may not be a Ba'al Mum. Also Mevarech...
ומשני הא איתקש לנזיר וכו'
The Gemara answered that he is equated to a Nazir...
מכאן נראה דבעל מום מברך ברכת כהנים מדקא חזינן דהש"ס רוצה ללמוד מברך ממשרת ולבעל מום ודחינן ליה אם כן נראה דלענין נשיאת כפים כהן בעל מום נושא כפיו
Inference #1: A Ba'al Mum may give Birkas Kohanim. We see that the Gemara wanted to learn Mevarech from Meshares, regarding a Ba'al Mum, and rejected this. If so, a Ba'al Mum Kohen may give Birkas Kohanim.
ומכאן יש להוכיח דכהן שהמיר דתו נושא כפיו וכשר לישא כפיו ולקרות בתורה כמו שלא המיר
Inference #2: A Kohen who became an apostate may give Birkas Kohanim. He is Kosher for Birkas Kohanim and Keri'as ha'Torah, just like one who did not became an apostate.
וראיה מהא דכהנים ששימשו בבית חוניו לא ישמשו במקדש אבל נוטלים חלק עם אחיהם כמו בעלי מומין
Proof: We find that Kohanim who served in Beis Chonyo may not serve in the Mikdash, but they receive a share [of Kodshim] with their brothers, like Ba'alei Mumim;
מדקאמר שהם כבעלי מומין משמע דכל עבודה שבעל מום ראוי לעשות יעשו וכהן בעל מום נושא כפיו.
Inference: Since it says that they are like Ba'alei Mumim, this connotes that everything proper for a Ba'al Mum to do, they may do. A Kohen Ba'al Mum may give Birkas Kohanim.
TOSFOS DH u'Mai Chazis d'Akashta l'Kula Akish l'Chumra
תוספות ד"ה ומאי חזית דאקשת לקולא אקיש לחומרא
(SUMMARY: Tosfos explains how we would make the Hekesh stringently.)
- פי' מאי חזית דמקשת כהן לנזיר להקל ולומר כמו שנזיר הוי בעל מום כמו כן כהן בעל מום כשר
Explanation: The Gemara asked "why do you equate a Kohen to a Nazir to be lenient, and say that just like a Nazir Ba'al Mum [is a full Nazir], a Kohen Ba'al Mum is Kosher [for Birkas Kohanim]?"
ואקשת למשרת מה משרת מותר בחרצן אף כהן מברך מותר בחרצן
You [also] equate [Birkas Kohanim] to a serving Kohen. Just like a serving Kohen may eat Chartzanim (grape pits or peels), a Kohen who will bless may eat Chartzanim.
אקשה לחומרא פירוש ונימא דכמו שנזיר אסור בחרצן אף כהן אסור בחרצן וכמו כהן משרת אסור בעל מום אף כהן מברך בעל מום אסור
Why not equate them to be stringent? I.e. say that just like a Nazir may not eat Chartzan, a Kohen may not eat Chartzan. Just like a Kohen Ba'al Mum may not serve, a Kohen Ba'al Mum may not bless!
ומשני אסמכתא וכו'.
The answer: The Gemara answers that it is a mere Asmachta...
TOSFOS DH Mar Savar Ikar Shirah b'Peh
תוספות ד"ה מר סבר עיקר שירה בפה
(SUMMARY: Tosfos explains why Kashrus for Shirah depends on whether or not it is primarily vocal.)
- ולכך הכל כשרים אפילו פסולים אפילו ממזרים לומר שירה דלא הוי אלא בפה
Explanation: Therefore, everyone is Kosher to say Shirah, even Pesulim and Mamzerim, since it is only vocal;
ולמאן דאמר עיקר שירה בכלי אם כן צריך שיהו כהנים או לוים דהא הכלי זמר היה קדוש.
According to the opinion that Shirah is primarily instrumental, we require Kohanim or Leviyim, for the instrument was Kodesh.
27b----------------------------------------27b
TOSFOS DH Rav Amar Doleg
תוספות ד"ה רב אמר דולג
(SUMMARY: Tosfos discusses when it is proper to skip.)
- פי' הראשון קורא מראש הפרשה ג' פסוקים והשני שאין לו כי אם שני פסוקים מדלג פסוק אחד וקורא ממה שקרא הראשון
Explanation: The first one reads three verses from the Parshah, and the second, who has only two verses, skips [backwards] one verse and reads what the first one read [and two new verses];
וכן נמי בראשי חדשים מדלגין
Similarly, on Rosh Chodesh we skip (repeat).
והקשה ה"ר יהודה בר נתן ואמאי מדלגין אמאי אינו קורא למעלה בפרשה
Question (Rabbeinu Yehudah bar Nasan): Why do we skip? Why don't we read above in the Parshah?
דהא בשבת בחוש"מ קורא הוא מראה אתה אומר אלי (שמות לג) אע"פ שעיקר הפרשה אינה מתחלת כי אם מפסל לך (שם לד)
On Shabbos Chol ha'Mo'ed, we read from "Re'eh Atah Omer Elai...", even though the essence of the Parshah begins only from "Pesal Lecha"!
וי"ל דמ"ה הוא קורא ראה בפרשה של מעלה לפי שכל אותה הפרשה משתעי בחד עניינא אבל פרשה דר"ח לעיל מינה לא משתעי כלל מחד עניינא
Answer: He reads "Re'eh" in the Parshah above, because the entire Parshah discusses one matter. However, the Parshah of Rosh Chodesh (the Tamid and Korbanos Musaf), above it does not discuss at all the same matter!
ולכך אינו קורא בפרשה של מעלה אלא דולג
Therefore, we do not read from the previous Parshah. Rather, he skips.
ומזה ראיה למנהגנו אהא דלא קרינן בכל שבת ושבת פרשה של שבת כמו שאנו עושין בי"ט שאנו קורין פרשיות לפי המאורע
Support: This supports our custom, that we do not read on every Shabbos [for Maftir] the Parshah of Korbanos [Musaf] Shabbos, [un]like on Yom Tov, when we read the Parshah (Musaf) for that day;
לפי שאין בפרשה של שבת שלשה פסוקים דאין לומר שנדלג לעיל דלא הוי מחד עניינא.
This is because the Parshah of [Musaf] Shabbos does not have three verses. We do not say that we should skip [and start] above, for it is not the same matter.
TOSFOS DH Gezeirah Mishum ha'Nichnasin veha'Yotz'in
תוספות ד"ה גזרה משום הנכנסין והיוצאין
(SUMMARY: Tosfos explains these decrees.)
- פי' שהנכנסין שלא ראו הראשונים שקרא ג' פסוקים ויראו השני שקורא פסוק אחד מלמעלה יאמרו שהראשון לא קרא אלא שני פסוקים
Explanation: Those who enter did not see the previous ones read three verses. If they see the second (i.e. the first after they entered) read one verse above, they will say that the first (the one before him) read only two verses (the rest of the Parshah above);
והיוצאין כשהראשון קורא שה פסוקים ואינו משייר אלא שני פסוקים איכא גזירת יוצאין דסברי האי שני סגיא ליה בשני פסוקים.
Those who leave, if they would see the first (or anyone before the last) read three verses, and leave only two [in the Parshah], we decree lest they reason that it will suffice for the second (the one after him) to read [the] two [remaining] verses.