TOSFOS DH Malkosh li'Vrachah Oh Eino Ela she'Mapil ha'Batim u'Meshaber ha'Ilanos v'Chulei
תוספות ד"ה מלקוש לברכה או אינו אלא שמפיל הבתים ומשבר האילנות וכו'
(SUMMARY: Tosfos questions why we don't we suggest the same matters suggested regarding Yoreh.)
- צ"ע אמאי לא קאמר ומשבר הגרנות ומשיר את הפירות כדלעיל.
Question: Why don't we suggest that it breaks the granaries and knocks fruits off trees, like we suggested above?
Note: Rashi said that granaries and fruits are not around at the time of Malkosh. Perhaps this supports Maharatz Chayos (2a, Sof ha'Maseches) and Mar'eh Kohen (2a), who say that Rashi on Ta'anis was from a Talmid of Rashi. "Rashi" often cites his Rebbi, and perhaps the Talmid saw manuscripts from Rashi, but Tosfos did not see our Perush Rashi on Ta'anis. Tosfos in Ta'anis often gives short Perushim of the Gemara, many of which are just like Rashi. He cites Rashi very rarely, and such a Rashi is always found elsewhere (outside of Ta'anis). Cheshek Shlomo (3a) says that Rashi on Ta'anis is from Rashi, but he could agree that Tosfos did not see it.
TOSFOS DH Geshamim she'Yardu Zayin Yamim Zeh Achar Zeh v'Lo Pasku Atah Moneh Bahen Revi'ah Rishonah u'Sheniyah
תוספות ד"ה גשמים שירדו ז' ימים זה אחר זה ולא פסקו אתה מונה בהן רביעה ראשונה ושניה
(SUMMARY: Tosfos discusses whether the text includes the third rainfall.)
- כיון דלא פסקו ז' ימים דאין בין י"ז לכ"ג אלא ז' ימים י"ז י"ח י"ט כ' כ"א כ"ב כ"ג
Explanation: This is because they did not cease for seven days. There are seven days between the 17 and the 23rd (including the first and last days) - 17,18,19,29,21,22, 23;
אבל לא גרסינן ושלישית שהרי אם יתחיל בכ"ג וירדו ז' ימים רצופים אכתי לא תמצא רביעה שלישית דאיכא ח' ימים מכ"ג עד ר"ח כסליו
Our text: The text does not say [that he counts also] "the third" [early rainfall], for if rain begins on the 23rd, and falls seven consecutive days, this is not the third early rainfall. There are eight days from the 23rd until Rosh Chodesh Kislev!
ואנשי נרבונ"א גורסין גשמים שירדו ז' ימים זה אחר זה אתה מונה בהם רביעה שניה ושלישית
Alternative text: The text of people of Narvona says if rain begins on the 23rd, and falls seven consecutive days, he counts this for the second and third rainfalls;
כיצד הגשמים התחילו באמצע היום וירדו ז' ימים רצופים א"כ ירדו עד חצי יום של ר"ח מעת לעת.
The rain began in the middle of the day, and fell seven consecutive days until Rosh Chodesh Kislev, the same time of the day [as it began on the 23rd].
6b----------------------------------------6b
TOSFOS DH d'Azlei a'Tigra
תוספות ד"ה דאזלי אתיגרא
(SUMMARY: Tosfos shows that these are people who walk with sticks.)
- פי' שהולכים במקלות ונשענים עליהם ואמר דתרגומא מחזיק בפלך דכתיב גבי יואב היי באתיגרא
Explanation: They walk with sticks and lean on them. The Targum of "Machazik ba'Pelech" written regarding Yo'av is Hayei b'Atigra. (Note: This is not the Targum we have.)
TOSFOS DH bi'Shvilei ha'Reshus
תוספות ד"ה בשבילי הרשות
(SUMMARY: Tosfos defines this.)
פי' בדרך שעשוי דרך השדות והכרמים.
Explanation: This is a path through fields and vineyards.
TOSFOS DH Ad she'Tered Revi'ah Sheniyah
תוספות ד"ה עד שתדר רביעה שניה
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not go on the paths after this.)
מכאן ואילך מזקי להו.
Explanation: After this, going on these paths harms them (the fields and vineyards).
TOSFOS DH Ad Masai Nehenin v'Sorfin b'Teven uv'Kash Shel Shevi'is
תוספות ד"ה עד מתי נהנין ושורפין בתבן ובקש של שביעית
(SUMMARY: Tosfos explains that this is unlike R. Akiva, and how R. Akiva expounds the verse.)
- פירוש בשנה שמינית וכו'
Explanation: [The Heter is to benefit from straw of Shevi'is] in the eighth year [until the second Reviyah...]
וס"ל כמ"ד ספיחי זרעים מותרים
He holds like the opinion that permits Sefichim (things that grew by themselves) of Zera'im;
ולר' עקיבא דאמר ספיחי זרעים אסורים מקרא דהן לא נזרע ולא נאסוף כדמפרש במסכת פסחים פרק מקום שנהגו (דף נא:)
Implied question: R. Akiva forbids Sefichei Zera'im, for it says "Hen Lo Nizra v'Lo Ne'esof [Es Tevu'aseinu]" (Pesachim 51b). (What does he learn from "ul'Behemtecha ul'Chayah... Kol Tevu'asah Le'echol"?)
צ"ל דמוקי לה ולבהמתך ולחיה וגו' בספיחי אילנות
Answer: He establishes it to discuss Sefichim of trees;
ולאו דוקא תבואה קאמר אלא כגון תבואת הכרם דהיינו אילנות אבל ספיחי זרעים אסורים.
It does not discuss [Stam] Tevu'ah (grain), rather, Tevu'as ha'Kerem, i.e. [fruits of] trees, but Sefichei Zera'im are forbidden.
TOSFOS DH Lo Amran Ela Kodem v'Atzar d'Orsa
תוספות ד"ה לא אמרן אלא קודם ועצר דאורתא
(SUMMARY: Tosfos explains when the curse applies.)
- כלומר שירדו גשמים קודם ק"ש של ערבית
Explanation: Rain descended before the evening Shema.
אבל קודם של שחרית יש בהם משום ועצר כדאמר רב שמואל בר רב יצחק
However, before the morning Shema, v'Atzar applies, like Rav Shmuel bar Rav Yitzchak taught.
TOSFOS DH Ika d'Amrei Lo Bairei Tarbitzi
תוספות ד"ה איכא דאמרי לא ביירי תרביצי
(SUMMARY: Tosfos explains what this is.)
- שאין הגנות ריקים מזרעים
Explanation: The gardens are not empty from Zera'im.