THE WATER LIBATIONS (Yerushalmi Halachah 6 Daf 20a)
משנה ניסוך המים שבעה כיצד
(Mishnah): How did they perform the Water Libations for seven days?
צלוחית של זהב מחזקת שלשת לוגין היה ממלא מן השילוח
They would fill a three-Lug sized flask from the Shiluach spring.
הגיעו לשער המים תקעו והריעו ותקעו
When they reached the Shaar HaMayim (Water Gate), they would sound a Tekiyah, a Teru'ah and a Tekiyah on the trumpets.
עלה בכבש ופנה לשמאלו ושני ספלים של כסף היו שם
He (the flask carrier) ascended the ramp and turned to his left and there were two silver bowls there.
ר' יהודה אומר של סיד היו אלא שהיו מושחרין מפני היין
R. Yehuda - They were made from lime, but they had blackened from the wine that was put there.
ומנוקבין כמין שני חוטמין דקין אחת מעובה ואחד מידק כדי שיהו כלים בבת אחת מערבי של מים ומזרחי של יין
They had holes like two small nostrils with one wider than the other, in order that their pouring be completed at the same time - the western one contained water and the eastern one contained wine.
עירה של מים בתוך של יין או של יין לתוך של מים יצא
If he poured the water into the wine bowl or vice-versa, it is valid.
ר' יהודה אומר מלוג היה מנסך כל שמונה
R. Yehuda: He would use a Lug for the libations all eight days. (He disagrees about the quantity and also requires the libations to be performed on the 8th day.)
ולמנסך אומרים לו הגבה את ידך שפעם אחת ניסך על רגליו ורגמוהו כל העם באתרוגיהם
They would say to the Kohen who was performing the libations - "Lift up your hand" - as it once happened that the Kohen (who was a Sadducee) poured the water on his feet (as they denied that there was a Mitzvah of water libations) and all of the people there pelted him with their Esrogs.
גמרא א"ר יוסי בן חנינה כדי לעשות פומפי לדבר
(Gemara - R. Yosi ben Chanina): They would sound the trumpets in order to publicize the performance of the water libations.
יוסי בן חנינה בשם מנחם יותפייה דר"ע היא דר"ע אמר ניסוך המים דבר תורה
Yosi ben Chanina quoting Menachem of Yutfus: It is the opinion of R. Akiva who said that the Mitzvah of Nisuch HaMayim (water libations) has its source in the Written Torah.
תמן תנינן ר' לעזר אומר אף המנסך מים בחג בחוץ חייב
The Mishnah (in Maseches Zevachim) teaches - R. Elazar says that even a person who performs the water libations outside of the Temple is liable (a Chatas offering).
א"ר יוחנן כל שיטת ר"א כשיטת רבי עקיבה רבו כמה דר"ע אמר ניסוך המים דבר תורה כן ר' לעזר או' ניסוך המים דבר תורה
R. Yochanan: All of the opinion of R. Elazar originates in the opinion of his teacher, R. Akiva - just as R. Akiva said that Nisuch HaMayim comes from the Written Torah, so R. Elazar says the same.
אית תניי תני בשם ר"א צריך שיהא מילויין לשם החג אית תניי תני בשם ר' לעזר אינו צריך שיהא מילויין לשם החג
Beraisa #1: R. Elazar said that in order for him to be liable for performing the libations outside of the Temple, he needs to have filled up the flask for the sake of the libations.
Beraisa #2: R. Elazar said that he does not need to have filled it for that reason.
מה נפק מן ביניהון
Question: What is the difference between these two Beraisos?
מ"ד צריך שיהא מילויין לשם החג ר' לעזר כר"ע ומ"ד אינו צריך שיהא מילויין לשם החג ר' לעזר כרבנן
Answer: Beraisa #1 is R. Elazar speaking according to R. Akiva. Beraisa #2 is R. Elazar speaking according to Rabbanan.
לית יכיל דא"ר יוחנן כל שיטת ר' לעזר כשיטת ר"ע רבו כמה דר"ע אמר ניסוך המים דבר תורה כן ר' לעזר אמר ניסוך המים דבר תורה
Rebuttal: This cannot be said, as R. Yochanan said - All of R. Elazar's opinion comes from R. Akiva, that just as R. Akiva said that Nisuch HaMayim comes from the Written Torah, so R. Elazar says the same.
אית תניי תני יש להן שיעור ואית תניי תני אין להן שיעור
Beraisa #1: He may not use more than the quantity of three Lug.
Beraisa #2: He may use more than the quantity of three Lug.
מה נפק מן ביניהון
Question: What is the difference between these two Beraisos?
א"ר זעירא והוא שניסך שלשת לוגין בפנים ושלשת לוגין בחוץ. מ"ד יש להן שיעור פטור ומ"ד אין להן שיעור חייב
Answer (R. Zeira): If he first used three Lug inside and then used three Lug outside - according to Beraisa #1, he is exempt; according to Beraisa #2, he is liable.
MORE ABOUT THE WATER LIBATIONS (Yerushalmi Halachah 6 Daf 20b)
יוסי בר אשיין בשם רשב"ל צריכין הספלי' להיות פקוקין בשעת הניסוך
Yosi bar Asiyan quoting R. Shimon ben Lakish: The holes of the bowls should be blocked at the time of the libations.
מ"ט (במדבר כח) בקדש הסך נסך שכר לה'
Question: What is the reason? The Pasuk states (Bamidbar 28, 7), "on the Holy [place], a libation of a drink offering before Hash-m".
תני רי"א השית היה נקוב עד התהום
Beraisa (R. Yosi): The cavity of the 'Shis' (into which the liquids flowed) descended until the depths.
מה טעמא (ישעיהו ה) ויעזקהו ויסקלהו [דף כא עמוד א] ויטעהו שרק ויבן מגדל בתוכו זה ההיכל. ויקב חצב בו זה המזבח. וגם יקב זה השית
Question: What is the source for this? The Pasuk states (Yishayahu 5, 2), "He enclosed it, removed its stones planted vines and built a tower inside it". "He built a tower inside it" - this refers to the Heichal (the inner section of the Temple); "He...cut out a wine vat in it" - this refers to the Mizbeach. "He also cut out etc." - this refers to the Shis.
רבי שמעון אומר מעשה שמים היו
R. Shimon: They were formed from Heaven (rather than man-made).
לפי שהיו מעשה שמים יכול לא יהו נאים כמעשה ידי אומן תלמוד לומר (שיר השירים ז) חמוקי ירכיך כמו חלאים מעשה ידי אמן. נאים היו יותר ממעשה ידי אומן
If they were formed from Heaven, I might have thought that they were not as beautifully formed as the work of a craftsman - the Pasuk states (Shir Hashirim 7, 2),"The roundness of your legs are like jewels, the work of a craftsman" - they were more beautiful than the work of a craftsman.
תני אמר רבי לעזר בי ר' צדוק לול קטן היה בין האולם ולמזבח אחת לשבעים שנה היה פרחי כהונה יורדין ומעלין אותו בקדושה שהיה קרוש כעיגולי דבילה ובאין ושורפין אותה בקדושה כשם שהיה ניסוך בקדושה כך היתה שריפתו בקדושה
Beraisa (R. Elazar bei R. Tzadok): There was a small trapdoor between the Ulam (entrance-hall to the Heichal) and the Mizbeach. Once in 70 years the young Kohanim would descend down the hole to retrieve the congealed wine that was like fig cakes. They would then come and burn it in sanctity. Just as the libations were done in sanctity, so the burning was done in sanctity.
א"ר ראה שהתפיסתך התורה לשון חיבה לשון שיבעה לשון שיכרות
Rebbi: The Torah described the libations in terms of endearment, satisfaction and intoxication.
ר' יודה בר לקרה בשם ר' שמואל בר נחמן משחרב בה"מ פסק יין קרוש ופסקה זכוכית לבנה מהו זכוכית לבנה שהיתה מתקפלת
R. Yehuda bar Lakara quoting R. Shmuel bar Nachman: Since the Temple was destroyed, there is no longer congealed wine nor white glass. What is white glass? White glass that was (soft and) flexible.
MORE ABOUT THE WATER LIBATIONS (Yerushalmi Halachah 6 Daf 21a)
הוון בעיין מימר המעובה של מים והמידק של יין דאמר רבי יונה בשם רבי אימי נקב שאינו מוציא מים מוציא יין ושאינו מוציא יין מוציא שמן ושאינו מוציא שמן מוציא דבש
(The Mishnah had taught (earlier 49-1 (a) 5.) that the two holes in the two silver bowls were of different widths) They wanted to suggest that the wider hole was for the water and the narrow hole was for the wine; as R. Yona quoted R. Imi as saying that a hole that is not wide enough to allow water to flow out, allows wine to flow out; even if it does not allow wine to flow out, it allows oil to flow out. If it does not allow oil to flow out, it allows honey to flow out.
ואפילו תימר חילופין דר' יהודה הוא דר' יהודה אמר מלוג היה מנסך כל ח'
One could even say the opposite - it is R. Yehuda who said that they would use a Lug all eight days.
רשב"ל בעא קומי ר' יוחנן הקדימן לזבח מה הן. ניסכן בלילה מה הן. לא ניסך היום מהו שינסך למחר
Queries (R' Shimon B"L to R. Yochanan): What if he performed the libations before sacrificing the Korban Tamid? What if he performed it at night? What if he did not perform it today - may he compensate and perform it tomorrow?
א"ל נישמעינ' מן הדא דאמר רבי אילא בשם ר' יוסי ונסכיה אחד ניסכי מים ואחד ניסכי יין הדא אמרה הקדימן לזבח כשר ניסכן בלילה כשר לא ניסך היום לא ינסך למחר אל שם עבר יום עבר קרבנו
Answer (R. Yochanan quoting R. Ila quoting R. Yosi): The Pasuk states (Bamidbar 29, 31), "and its libations" - this refers to both water and wine libations. This teaches that if the libations preceded the sacrifice, it is valid. Also, if he performed the libations at night, it is valid. Finally, if he did not perform it today, he may not compensate and perform it tomorrow, as there is a law that when the day passes, the day's obligations have also passed. (If there is a sacrifice that is brought on a specific day, if that day passed, there is no way to compensate.)
רבנן מרבים במים וממעטים בימים ר' יהודה ממעט במים ומרבה בימים
Rabbanan increase the quantity of water and decrease the number of days of libations; R. Yehuda decreases the quantity of water but increases the number of days.
אית דבעי מימר היא דפרה היא דסוכה היא דכיפורים
Some say that it was the very same Sadducee who slaughtered the Red Heifer after immersing and waiting until nightfall (which is a requirement only according to the Sadducees' understanding of the Torah); he also poured the libation water on his feet and on Yom Kippur, he burned the incense before entering the Holy of Holies.
רבי סימון לא אמר כן אלא או דפרה ודסוכה חד. ודכיפורים חד. או דפרה ודכיפורים חד. ודסוכה חד
R. Simon disagrees - he said either it was the same Kohen for the Red Heifer and Sukos stories and another Kohen for Yom Kippur; or it was the same Kohen for the Red Heifer and Yom Kippur and another Kohen for the Sukos story.
מ"ד לא באו ימים קלים עד שמת תלתיהון עבד.
According to the opinion that he died a short time after he wrongly performed the Yom Kippur service, he could have been the Kohen in all three stories. (He slaughtered the Red Heifer between Yom Kippur and Sukos and he poured the water of the libations on Sukos.)
מ"ד יצא חוטמו מזנק תולעים וכמין פרסת עגל בתוך מצחו
According to the opinion that he died immediately after leaving the Holy of Holies on Yom Kippur, when worms came out of his nostrils and an imprint of the foot of a calf was seen on his forehead (from an angel that hit him) - it could not have been the same Kohen as the one who poured the water libations on his feet, as he had already died before Sukos.
כמ"ד או דפרה ודסוכה חד ודכיפורים חד או דפרה ודכיפורים חד ודסוכה חד
Rather, either the Red Heifer and the libations were the same Kohen but Yom Kippur was a different Kohen; or the Red Heifer and Yom Kippur were the same Kohen and the libations were done by a different Kohen.
ציוחה עליהן העזרה צאו מיכן צאו מיכן בני עלי טימאתן בית אלהינו.
In another incident, concerning the behaviour of the sons of Eli the Kohen Gadol, the Temple Courtyard cried out against them - "Go out from here, go out from here, sons of Eli, you have profaned the House of G-d!"
בו ביום נפגמה קרן המזבח ונתנו עליו גוש של מלח שלא יהא נראה כפגום. שכל מזבח שאין לו קרן וסובב ויסוד פגום הוא.
On that day (when they pelted the Sadducee with their Esrogs), the corner of the Mizbeach became damaged and they put on it a lump of salt to camouflage the damage; as any Mizbeach without a Keren (corner), a Sovev or a Yesod is considered damaged (and invalid).
בעון קומי ר' אבהו והא כתיב (ויקרא טז) וכל אדם לא יהיה באהל מועד בבאו לכפר בקדש עד צאתו. אפילו אותן שכתיב בהן (יחזקאל א) ודמות פניהם פני אדם לא יהיו באהל מועד בבאו לכפר בקדש.
Question (asked to R. Abahu): The Pasuk states (Vayikra 16, 17), "No person may be in the Tent of Meeting at the time when the Kohen Gadol enters the Holy of Holies to atone, until he leaves" - even angels, about which the Pasuk states (Yechezkel 1, 10), "and the appearance of their faces was that of a person" - they may not be in the Tent of Meeting at that time. So how could the angel come and hit him?
אמר לון בשעה שהוא נכנס כדרכו
Answer (R. Abahu): It is only forbidden for angels to come when the Kohen Gadol performs the correct, valid service - in this case he did not.