1)

DECREES AFTER THE DESTRUCTION OF THE TEMPLE AND LAWS OF THE FIRST DAY OF SUKOS (Yerushalmi Halachah 11 Daf 16b)

משנה בראשונה היה הלולב ניטל במקדש שבעה ובמדינה יום א'

(a)

(Mishnah): Originally (in Temple times), the Lulav was taken for seven days in the Temple and one day outside of it.

משחרב בית המקדש התקין רבן יוחנן בן זכאי שיהא הלולב ניטל במדינה שבעה זכר למקדש

(b)

After the destruction of the Temple, R. Yochanan ben Zakai decreed that Lulav should be taken everywhere for all seven days, in remembrance of the Temple.

ושיהא יום הנף כולו אסור

(c)

He also decreed that the entire day of the Waving of the Omer (the 16th of Nisan), one may not eat from the new crops. (In Temple times, sacrificing the Omer offering permits all new crops to be eaten. When there is no Temple, the Torah permits eating the new crops as soon as the sun rises on the morning of the 16th. R. Yochanan B"Z nevertheless prohibited the new crops that entire day, lest people begin to eat them first thing in the morning even when the Temple is rebuilt, without waiting for the Omer offering to be brought.)

יום טוב הראשון של חג שחל להיות בשבת כל העם מוליכין את לולביהן לבית הכנסת למחרת משכימין ובאין כל אחד ואחד מכיר את שלו ונוטל מפני שאמרו אין אדם יוצא ידי חובתו בלולבו של חבירו בי"ט הראשון של חג

(d)

If the first day of Sukos occurred on Shabbos, all of the people would bring their Lulavs to the Beis HaKnesses (before Shabbos). The next day, they would rise early and each person would come and identify their Lulav and take it. This is because one cannot fulfill his obligation on the first day using another person's Lulav.

ושאר כל ימות החג אדם יוצא ידי חובתו בלולבו של חבירו

(e)

During the rest of the days of Sukos, one can fulfill his obligation using another person's Lulav.

ר' יוסי אומר י"ט הראשון של חג שחל להיות בשבת שכח והוציא את הלולב לרשות הרבים פטור מפני שהוציאו ברשות

(f)

R. Yosi: If the first day of Sukos occurred on Shabbos and a person forgot and took out his Lulav into the public domain, he is exempt from a Korban Chatas since he took it out with 'permission'.

גמרא כתיב (ויקרא כג) ושמחתם לפני ה' אלהיכם שבעת ימים

(g)

(Gemara): The Pasuk states (Vayikra 23, 40), "You shall rejoice before Hash-m your G-d for seven days".

אית תניי תני בשמחת לולב הכתוב מדבר

1.

Beraisa #1: This Pasuk refers to rejoicing with a Lulav.

אית תניי תני בשמחת שלמים הכתוב מדבר

2.

Beraisa #2: This Pasuk refers to rejoicing with a Korban Shelamim.

מאן דאמר בשמחת (שלמים)[לולב] הכתוב מדבר ביום הראשון דבר תורה ושאר כל הימים דבר תורה. ורבן יוחנן בן זכאי מתקין על דבר תורה

i.

According to Beraisa #1, just as the Mitzvah of taking Lulav on the first day is from the Torah, so on the other days (in the Temple) the Mitzvah is from the Torah and R' Yochanan B"Z decreed that elsewhere the Lulav should be taken all seven days, as a remembrance of the Temple.

מאן דאמר בשמחת (לולב)[שלמים] הכתוב מדבר ביום הראשון דבר תורה ושאר כל הימים מדבריהן [דף יז עמוד א] ור' יוחנן בן זכאי מתקין על דבריהן ויש התקנה אחר התקנה

ii.

According to Beraisa #2, the Mitzvah of taking Lulav on the first day is from the Torah and the other days are Rabbinic (even in the Temple). R. Yochanan B"Z decreed that the Lulav be taken all seven days everywhere. Would he make a decree on top of a decree?

חברייא בעון קומי ר' יונה היך מה דאת אמר (ויקרא כג) והקרבתם אשה לה' שבעת ימים. אין שבעה בלא שבת. ודכוותה ושמחתם לפני ה' אלהיכם שבעת ימים. אין שבעה בלא שבת

(h)

Question (Chevraya to R. Yona): (Why does Lulav only override Shabbos in the Temple on the first day?) Just as the Pasuk states (Vayikra 23, 8), "You shall sacrifice a burnt offering to Hash-m for seven days", and you cannot have seven days without Shabbos occurring, meaning that the Pasuk is instructing us that sacrifices override Shabbos; so too, when the Pasuk states, (Vayikra 23, 40), "You shall rejoice before Hash-m your G-d for seven days" - seven days certainly includes Shabbos. According to this, surely any day should override Shabbos in the Temple?

אמר לון שנייא הוא דכתיב (שם) ולקחתם לכם ביום הראשון חלק הראשון מהן

(i)

Answer (R. Yona): The Pasuk states (ibid), "You shall take for yourselves on the first day" - the first day is different from the other days. This teaches that only the first day overrides Shabbos.

מעתה במקדש ידחה בגבולין לא ידחה

(j)

Question: If so, it should only override Shabbos in the Temple but not outside!

אמר רבי יונה אילו הוה כתיב ולקחתם לפני ה' אלהיכם הייתי אומר כאן מיעט ובמקום אחר ריבה. אלא ולקחתם לכם מכל מקום. ושמחתם לפני ה' אלהיכם שבעת ימים בירושלם

(k)

Answer (R. Yona): If the Pasuk would have stated "You shall take before Hash-m your G-d", I would have said that only in the Temple it overrides Shabbos on the first day but not outside; the Pasuk states "You shall take for yourselves" - Lulav overrides Shabbos everywhere. The Pasuk then concludes by saying "You shall rejoice before Hash-m your G-d for seven days - this applies in all of Yerushalayim (as the entire city is referred to as before Hash-m, as we find in a Pasuk about Maaser Sheni).

2)

ONE WHO TOOK A LULAV INTO A PUBLIC DOMAIN (Yerushalmi Halachah 11 Daf 17a)

חברייא אמרין דברי ר' יוסה שמצות עשה דוחה למצוה בלא תעשה

(a)

Chevraya: (Our Mishnah taught that if a person forgot and took out his Lulav into the public domain, he is exempt from a Korban Chatas since he took it out with 'permission', i.e. to perform a Mitzvah). This is the opinion of R. Yosi who says that a positive Mitzvah overrides a negative Mitzvah.

אמר לון ר' יוסי לא מן הדא אלא מן הדא דאמר ר' אילא ותניי תמן כך היה המנהג בירושלים אדם הולך לבית הכנסת ולולבו בידו קורא את שמע ומתפלל ולולבו בידו. נכנס לבקר את החולה ולולבו בידו. לשאת את כפיו ולקרות בתורה נותנו לחבירו. הניחו בארץ אסור לטלטלו

(b)

Rebuttal (R. Yosi ): No. R. Yosi's reasoning follows the statement of R. Ila that the Beraisa teaches - the custom in Yerushalayim was that a person went to the Synagogue holding his Lulav; he read the Shema and recited Shemoneh Esrei holding his Lulav; he visited the sick holding his Lulav; when he performed Birkas Kohanim or read from the Torah he handed his Lulav to a friend. However, he would not put it down on the ground, because it would then be prohibited to pick up, as once he had performed the Mitzvah with it and it had left his hand, the prohibition of Muktzah applied. (Since we see that it was the custom to carry one's Lulav at all times, when he took the Lulav outside on Shabbos, he was exempt because he was To'eh Bidvar Mitzvah - erred during the performance of a Mitzvah).

א"ר אבון זאת אומרת שהוא אסור בהנייה

(c)

Deduction (R. Avun): If he may not pick it up once it has left his hand, this shows that it is prohibited to benefit from the four species (Assur B'Hanayah) (otherwise it would have been permitted to pick them up to make use of them in other ways).

תני מטלטלין עצי בשמים להריח בהן לחולה בשבת

(d)

Beraisa: On Shabbos, one may pick up scented twigs for a sick person to smell.

רבנן דקיסרין אמרין ערבה מותר להניף בה לחולה בשבת

(e)

Rabbanan of Kisarin: On Shabbos, one may wave a willow branch to cool a sick person.

אף בסכין של מילה כן אף במצה כן

(f)

Question: Does R. Yosi's ruling in the Mishnah (that he is exempt if he forgot and took a Lulav into the public domain) apply to a Milah knife (for circumcision) and a Matzah (for Pesach)?

מן מה דא"ר יוחנן דברי ר' יוסה אפילו פירש חוזר אפילו על הציצין שאינן מעכבין את המילה. הדא אמרה אף בסכין של מילה כן אף במצה כן

(g)

Answer: Since R. Yochanan said that according to R. Yosi's ruling, if after performing a circumcision on Shabbos, the Mohel realized that some of the flesh had not been successfully removed, he may return to remove even pieces of flesh that are not crucial to the circumcision (which shows that R' Yosi views secondary aspects of the Mitzvah like the Mitzvah itself); we can therefore conclude that R' Yosi's ruling would also apply when he was busy with the Mitzvah of circumcision or Matzah as well. (Note: See Pnei Moshe.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF