סוכה דף מא. א
האם שביעית מתחללת דוקא דרך מקח - בין מוכר לקונה, או שיכול לחללה על איזה דבר?
פרי ראשון - פירות שביעית עצמן | פרי שני - חליפי (דמי) פירות שביעית | |
להו"א דרב אשי | לר' אלעזר: דרך מקח לר' יוחנן: אפי' דרך חילול |
דרך מקח |
למסקנא דרב אשי | אפי' דרך חילול | לר' אלעזר: דרך מקח לר' יוחנן: אפי' דרך חילול |
בזמן שחרב בית המקדש, מאימתי מותר לאכול מן החדש?
מדאורייתא | מדרבנן | ||
לר' יוחנן בן זכאי |
לסתמא דגמ' | משהאיר המזרח [1] | בליל י"ז [2] |
לרב נחמן ב"י | בליל י"ז [3] | דרש והתקין [4] | |
לר' יהודה | בליל י"ז | ----- |
[1] בפרשת העומר כתיב (ויקרא כג:יד) "וְלֶחֶם וְקָלִי וְכַרְמֶל לֹא תֹאכְלוּ עַד עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה עַד הֲבִיאֲכֶם אֶת קָרְבַּן אֱלֹהֵיכֶם", ומקשה הגמ' במנחות (דף סח.) שהם שני זמנים, ד"עד עצם" - משמע משהאיר המזרח, ו"עד הביאכם" - משמע משיביאו את הקרבן, ומתרצת דבזמן המקדש - "עד הביאכם", ובזמן שאין מקדש - משהאיר המזרח התיר.
[2] אבל כל יום הנף אסור, גזירה שמא יבנה המקדש ויצטרכו להמתין עד הקרבתו, ויחשבו שכבר מותר לאכול מחצות כמו שהיו נוהגים בשנים קודמות.
[3] דמפרש "עד עצם" - עד עיצומו של יום ט"ז בניסן, וס"ל דעד ועד בכלל, וא"כ כל יום ט"ז אסור.
[4] כלומר, לא ששינה את דין התורה להחמיר, אלא דרש להם שעד עכשיו שהיה המקדש הייתם רגילים לאכול מחצות, ועתה שחרב המקדש שאין מתיר העומר צריך להמתין עד כל היום כולו.