HOW MANY WALLS MUST A SUKAH HAVE? (Yerushalmi Halachah 1 Daf 3a)
תני ר' אומר ארבע אמות אף על פי שאין שם ארבע דפנות
(Beraisa - Rebbi): If a Sukah measures four Amos even if it does not have four walls, it is valid.
ר' שמעון אומר ארבע דפנות אף על פי שאין שם ארבע אמות
R. Shimon: If it has four walls, even though it does not measure four Amos, it is valid.
רבי יהודה אומר [אע"פ שאין שם] ארבע אמות וארבע דפנות
R. Yehuda: Even if it does not measure four Amos nor have four walls, it is valid. (Note: This entry follows the text of the Korban HaEidah.)
וכן היה רבי יהודה מחייב במזוזה. אף על פי שאין שם ארבע אמות וארבע דפנות
Similarly, R. Yehuda obligates a room in Mezuzah, even if the room does not measure four Amos nor have four walls.
מסתברא דרבי יהודה יודה לאילין רבנן. ואילין רבנן לא יודון לרבי יהודה שאף על פי שיש שם ארבע אמות וארבע דפנות שהיא פטורה מן המזוזה ואינה טובלת במעשרות
It is logical to say that R. Yehuda agrees to the Rabbanan (R. Shimon and Rebbi who say that if a Sukah measures four Amos or has four walls it is valid - as R. Yehuda says that it is valid even without either condition); but the Rabbanan do not agree to R. Yehuda that even if the room measures four Amos and has four walls, it is exempt from Mezuzah as it is certainly termed a temporary dwelling.
רבי שמעון אמר ארבע ורבנן אמרי שלש
R. Shimon said that a Sukah must have four walls; Rabbanan said that it must have three.
מה טעמון דרבנן סכות סכות סכות הרי שלש אחד למעלן ושתים למטן והשלישית מדבריהן
Source for Rabbanan: (Vayikra 23, 42&43) "Sukos"- "Sukos" - "Sukos" - the Torah uses the word three times, one for the Schach and two for the walls; the third wall is Rabbinically required.
מה טעמא דרבי שמעון (ויקרא כג) סכת סכת סכות מלא. הרי ארבע. אחת למעלן ושלש למטן והרביעית מדבריהן
Source for R. Shimon: (Ibid) "Sukas" - "Sukas" - "Sukos" - the first two times the word is written without the letter Vav, implying they are singular and the third time it is written with a Vav, implying plural, meaning two. Therefore, the total number is four - one for the Schach and three for the walls; the fourth wall is Rabbinically required.
רבי חייה בר אדא אמר תרין אמורין חד אמר טעמון דרבנן וחורנה אמר טעמא דרבי שמעון
Version #2 of sources (R. Chiya bar Ada): There were two Amoraim - one gave the source for Rabbanan and one for R. Shimon -
מה טעמון דרבנן (ישעיהו ד) וסכה תהיה לצל יומם מחרב הרי אחת למעלן סוכות סוכות סוכות הרי שלש
Rabbanan: The Pasuk states (Yishayahu 4, 6), "A Sukah will be a shade in the daytime from the hot sun" - this Pasuk teaches that the Sukah must provide shade, meaning that there must be Schach. The word "Sukah" is used three times in the Pasuk (in Sefer Vayikra) to require three walls.
מ"ט דר"ש וסכה תהיה לצל יומם מחרב הרי אחת למעלן. סכת סכת סכות מלא הרי ד'
R. Shimon: (Ibid), "A Sukah will be shade etc." this teaches the Schach. In the Pasuk in Sefer Vayikra the Pasuk says "Sukas" - "Sukas" - "Sukos" - this totals four, meaning that a Sukah must have four walls.
רבנן דקיסרין שמעון טעמא דר"ש וטעמון דרבנן מן הדין קרייא וסכה תהיה לצל יומם מחרב הרי אחת. (שם) ולמחסה ולמסתור. הרי שתים. (שם) מזרם וממטר. רבנן עבדין מזרם וממטר אחת. ר"ש עבד מזרם וממטר שתים
Version #3 of sources (Rabbanan of Kisarin): The earlier Pasuk is expounded as follows - "A Sukah will be as a shade in the daytime from the hot sun" = one; "as a protection and shelter" = two. "From storm and rain" - Rabbanan count this phrase as one and R. Shimon counts it as two.
ותני כן שתים כהילכתן והשלישית אפילו טפח
Support for (h) earlier (Beraisa): Two must be full walls and the third may even be one Tefach long (as the third wall is only Rabbinic).
ר' חייה בשם ר' יוחנן שתים של ארבעה ארבעה טפחים והשלישית אפילו טפח כשר
R. Chiya quoting R. Yochanan: If two walls are four Tefachim long and the third is even a Tefach, it is valid.
רב הושעיה בעי אותן של טפח שנתנן באמצע מהו
Query (R. Hoshiya): If the third wall of a Tefach was positioned in the middle, is it valid?
חזר ואמר אותן של ד' טפחים שנתנן באמצע מה הן
Query #2: If the four-Tefach walls were positioned in the middle, is it valid?
ר' יעקב בר אחא כהדין עובדא אתא קומי רבי יסא ואכשר
R. Yaakov bar Acha: A case like this (where the walls were distant) came before R. Yasa and he ruled that it was valid.
ותני כן חצר שהעמודין מקיפין אותה הרי העמודין כדפנות
Support (Beraisa): If a courtyard is surrounded by pillars, they serve as walls.
והא מתניתא פליגא עשויות כהילכתן כשירות שלא כהילכתן פסולות
Question (Beraisa): If they are built correctly, they are valid; if not, they are invalid.
סברין מימר באמצע
They thought that incorrectly means that they are positioned in the middle. (This would mean that this Beraisa contradicts the earlier Beraisa (p).)
אמר רבי שמואל בר רב יצחק אלו שלא כנגד אלו
Resolution (R. Shmuel bar Rav Yitschak): No, it means that they were not positioned opposite each other.