סוכה דף נא. א
לתנאים דלהלן, האם סבירא להו שעיקר שירה בפה או בכלי?
להוה אמינא | למסקנא | |
לר' מאיר - המחללים הם אפי' עבדים | בפה | בפה |
לר' יוסי - המחללים הם ישראלים | ---- [1] | בפה |
לר' חנינא בן אנטיגנוס - המחללים הם לוים | בכלי | בפה |
לתנאים דלהלן, האם מעלים מדוכן ליוחסין (להנשא לכהנים) ולמעשרות (מעשר ראשון)?
ליוחסין | למעשרות | |
לר' מאיר - המחללים אפי' עבדים | אין מעלים | אין מעלים |
לר' יוסי - המחללים ישראלים | מעלים | אין מעלים |
לר' חנינא בן אנטיגנוס - המחללים לוים | מעלים | מעלים |
האם דוחה ניגון בחליל את יו"ט ושבת?
בשיר של קרבן | בשיר של שמחת בית השואבה | |
לרב יוסף | לר' יוסי ב"י: דוחה אפי' את השבת לחכמים: אפי' יו"ט אינו דוחה |
אפי' יו"ט אינו דוחה |
לר' ירמיה בר אבא | דוחה אפי' את השבת [2] |
לר' יוסי ב"י: דוחה אפי' את השבת [3] לחכמים: אפי' יו"ט אינו דוחה |
-------------------------------------------------
[1] הקשתה הגמ' על ר' יוסי ממה נפשך, דאם ס"ל דעיקר שירה בפה - יודה לר"מ שגם עבדים כשרים לחלל. ואם ס"ל דעיקר שירה בכלי - יודה לר' חנינא שדוקא לוים כשרים.
[2] דכיון שהשיר הוא עבודה, ועבודה דוחה את השבת. ובפשיטות משמע דס"ל שעיקר שירה בכלי ולכן חשוב עבודה. אכן ע' רמב"ם (פ"ג מהלכות כלי המקדש ה"ג) ובנושאי כלים.
[3] דס"ל דגם שמחה יתירה דוחה את השבת.
-------------------------------------------------