סוכה דף יד. א
ידות האוכלין שבססן האם מטמאות טומאת אוכלין או לא?
כשבססן ממש - שדרכן ברגלי בהמה | שבססן - דהיינו שרק התיר קשריהם | |
לר' יוחנן | לרבנן: טהורות לר' יוסי: טמאות [1] |
טמאות |
לר' אלעזר | טהורות | לרבנן: טהורות לר' יוסי: טמאות |
האם מותר לסכך בנסרים בגדלים דלהלן?
ברחב ד' טפחים ויותר | ברחב ג' עד ד' טפחים | בפחות מג' טפחים | |
לרב | לר' יהודה: מותר [2] לר' מאיר: אסור |
מותר - דלא דמו לתקרה |
מותר - דהוא כקנים |
לשמואל | אסור - משום גזירת תקרה |
לר' יהודה: מותר לר' מאיר: אסו [3]ר |
מותר - דהוא כקנים |
סוכה דף יד: א
נסר הרחב ד' טפחים ונתנו באופנים דלהלן על הסוכה, מה דינה?
הניחו על צדו שאינו רחב ד' | הניחו בצד הפתח - ג' טפחים [4] | |
לרב הונא ורב נחמן | פסולה | פסולה |
לרב חסדא ורבה בר רב הונא | כשרה (אכן, נראה שחזרו בהם) | פסולה |
[1] ופירש ריש לקיש, דאף שבססן ממש מ"מ עדיין ראוים הידות לעזור לו להפוך את ראשי השיבולים בעתר.
[2] דלית ליה לר' יהודה גזירת תקרה כלל [וכתבו התוס' (בד"ה מצטרפין), שאפי' מכוסה הסוכה כולה מהם כשרה]. ולר"מ אסור, דאית ליה גזירת תקרה.
[3] ס"ל דכיון שאין בהם שיעור מקום ד' על ד' טפחים, לא גזרו בהם גזירת תקרה (אבל בד' טפחים אליבא דשמואל לכו"ע גזרו). ור"מ ס"ל, דכיון שנפק להו מתורת לבוד - הם מקום חשוב ובכלל גזירת תקרה הם.
[4] אפי' שאין מהנסר תוך הסוכה אלא רק ג' טפחים, מ"מ הדין הוא ש"פסל היוצא מהן הסוכה -נידון כסוכה", ולכך נחשב כאילו כל הנסר בפנים ד' טפחים ופוסל.