סוכה דף יג. א
כמה קלחים [1] צריך בשביל לקיים מצות אזוב - להזאת מי חטאת?
למצוה | לעכב | בשיריו [2] | |
לרבנן | שלשה | שנים | אחד |
לר' יוסי | שלשה | שנים |
סוכה דף יג: א
צריפי דאורבני [3], האם מותר לסכך בהם, או יש בהם גזירת אוצר?
האם צריך להתיר קשר העליון | האם צריך להתיר קשר התחתון | |
לרב פפא | צריך להתיר | צריך להתיר |
לרב הונא בריה דרב יהושע | צריך להתיר | אין צריך להתיר [4] |
הבוצר או קוצר לצרכים דלהלן, האם יש לפירות "ידות לטומאה" [5]?
הבוצר ענבים לגת - לעשות יין | הקוצר תבואה לצורך סכך | |
לר' אבא בשם רב הונא | אין לו ידות | יש לו ידות [6] |
לרב מנשיא בר גדא בשם רב הונא | אין לו ידות [7] | אין לו ידות |
ענפים של סוגי פירות שיש עמהם פירות ורוצה לסכך בהם,
האם צריך שהפסולת תהיה מרובה רק מהאוכל או גם תהיה מרובה מהידות?
בקצצן לסיכוך | בקצצן לאכילה ונמלך עליהם לסיכוך | |
לר' אבא | לת"ק: אין ידות - ולא צריך לבטלם לאחרים: יש ידות - וצריך לבטלם |
יש ידות - וצריך לבטלם |
לרב מנשיא | אין ידות - ולא צריך לבטלם | לת"ק: אין ידות - ולא צריך לבטלם [8] לאחרים: יש ידות - וצריך לבטלם |
[1] ובכל קלח יש גבעול אחד. והתוס' (בד"ה בהן) הביאו את דעת ר' יהודה במשנה בפרה, שחולק וסובר שצריך בכל קלח ג' גבעולים.
[2] שלקח בתחילה יותר, ותוך כדי הזאה נשרו קלחים מהאגודה, והנידון כמה ישארו ויהיה כשר להזאה.
[3] לרש"י פירושו, צריפים העשוים מענפי ערבות ונראים כמו פירמידה עגולה, ויש להם קשר קטן מלמעלה לאגוד את כל ראשי הענפים, וכן הם קלועים למטה בקשר גדול.
[4] ס"ל דכל אגד שאין עשוי לטלטל את הדבר ע"י אגד זה - אינו אגד.
[5] כלומר, שאם נגעה בהם טומאה המועלת לטמא אוכלים - הם מעבירים את הטומאה לאוכל ונחשב כאילו נגע באוכל עצמו. או שאין להם ידות, ואינם מעבירים את הטומאה.
[6] דס"ל דדוקא גבי יין שהידות מפסידות אותו - לכך אין לו ידות, אולם גבי תבואה שהוא נהנה ממה שמחובר האוכל אל הפסולת, כי עי"ז יש כובד לסכך ולא יתפזר - כן יש לו ידות.
[7] וכ"ש הוא דהא ס"ל דאין ידות לסיכוך וא"כ ודאי לא ניחא ליה בידות גבי בצירה, דהרי הם מפסידות.
[8] ומיירי שעשה איזה מעשה להורות שאינו רוצה בידות.