סוטה דף כב. א
כיצד מוגדר מי שלא שימש תלמידי חכמים (לא למד גמ'), ומי הוא עם הארץ?
מי שלא למד גמ' נקרא | איזהו עם הארץ | ||
לר' אלעזר | עם הארץ [1] | לר' מאיר | אינו קורא ק"ש |
לר' שמואל ב"נ | בור, וגרוע מעם הארץ [2] | לחכמים | אינו מניח תפילין |
לר' ינאי | כותי, ופיתו ויינו אסורים | לבן עזאי | אין לו ציצית בבגדו |
לרב אחא בר יעקב ולרב נחמן בר יצחק |
מגוש - מכשף [3] | לר' יונתן בן יוסף | אין מגדל בניו לת"ת |
לאחרים [4] | קרא ושנה ולא למד גמ' |
סוטה דף כב: א
האם יש לתלמיד חכם צעיר שיש לו פחות מארבעים שנה מאז שהתחיל ללמוד [5] רשות להורות?
[תוד"ה בשוין].
באין שוה - שהוא פחות מת"ח בעירו | בשוין - שהוא שוה לת"ח שבעירו |
באין שוה - שהוא יותר מת"ח שבעירו | |
לרש"י, ולר"י | אינו מורה | מורה [6] | מורה |
להכי מסתברא בתוס' | אינו מורה | אינו מורה | מורה [7] |
[1] פירש"י דהיינו שהוא חשוד על המעשרות ועל הטהרות, דכמה מיני עם הארץ יש, דיש עם הארץ גרוע שאפי' עדות אין מקבלים ממנו, וכמבואר בתוס' (בד"ה כל).
[2] והוא גרוע מעם הארץ, דאפי' דרך ארץ אין לו (ע' מהרש"א).
[3] דהרי הוא גונב את דעת הבריות - שחושבים שהוא צדיק במה שקרא ושנה, ובאמת אינו יכול להורות כלום - כיון שלא שימש תלמידי חכמים, והרי הוא כמכשף האוחז את העינים. ואמר רב נחמן בר יצחק שמסתבר כן, דכמו שהמכשף אומר כל מיני לחשים ואינו יודע מה אומר - רק יודע שלחש זה מועיל, כך זה שקרא ושנה משניות וחוזר עליהם ואינו יודע מה הוא אומר.
[4] והוסיפו לומר, שאם גם משנה לא למד - הוא גרוע יותר ונקרא בור, ואם גם מקרא לא קרא - הוא כבהמה.
[5] כן פירשו התוס' (בד"ה ועד) את הגמ' שאמרה "ועד כמה (צריך לחכות החכם עד שיהיה ראוי להוראה) - עד ארבעין שנין", שאין מונים אותם מיום שנולד, אלא מיום שהתחיל ללמוד.
[6] ואת הקושיא מברכות (דף סג.) דמבואר שאם יש כבר איש באותו מקום - אל תורה, תירץ ר"י דמיירי באופן שהוא נכנס עכשיו חדש לעיר זו, ואין לו להורות בה אם יש שם כבר ת"ח, אבל אם הוא במקומו אפי' בשוין הוא יכול להורות.
[7] והם מפרשים את הסוגיא כאן בהיפך מרש"י, דרש"י פירש בשוין מורה ובשאין שוין אינו מורה - והיינו שהוא פחות מחברו, ואילו הם מפרשים בשוין אינו מורה ובשאין שוין מורה - דהיינו שהוא יותר מחברו.