12th CYCLE DEDICATION
SOTAH 22 (12 Sivan) - Today's Torah study has been dedicated on behalf of Chaim ben Rinah Bitton of Geneva and Melissa Leah bat Esther of Montreal on the day of their marriage, in prayer that they should merit to live a happy and successful life in Torah and Mitzvot together.

סוטה דף כב. א

כיצד מוגדר מי שלא שימש תלמידי חכמים (לא למד גמ'), ומי הוא עם הארץ?

מי שלא למד גמ' נקרא איזהו עם הארץ
לר' אלעזר עם הארץ [1] לר' מאיר אינו קורא ק"ש
לר' שמואל ב"נ בור, וגרוע מעם הארץ [2] לחכמים אינו מניח תפילין
לר' ינאי כותי, ופיתו ויינו אסורים לבן עזאי אין לו ציצית בבגדו
לרב אחא בר יעקב
ולרב נחמן בר יצחק
מגוש - מכשף [3] לר' יונתן בן יוסף אין מגדל בניו לת"ת
לאחרים [4] קרא ושנה ולא למד גמ'

סוטה דף כב: א

האם יש לתלמיד חכם צעיר שיש לו פחות מארבעים שנה מאז שהתחיל ללמוד [5] רשות להורות?
[תוד"ה בשוין].

באין שוה - שהוא פחות מת"ח בעירו בשוין - שהוא
שוה לת"ח שבעירו
באין שוה - שהוא יותר מת"ח שבעירו
לרש"י, ולר"י אינו מורה מורה [6] מורה
להכי מסתברא בתוס' אינו מורה אינו מורה מורה [7]
-------------------------------------------------

[1] פירש"י דהיינו שהוא חשוד על המעשרות ועל הטהרות, דכמה מיני עם הארץ יש, דיש עם הארץ גרוע שאפי' עדות אין מקבלים ממנו, וכמבואר בתוס' (בד"ה כל).

[2] והוא גרוע מעם הארץ, דאפי' דרך ארץ אין לו (ע' מהרש"א).

[3] דהרי הוא גונב את דעת הבריות - שחושבים שהוא צדיק במה שקרא ושנה, ובאמת אינו יכול להורות כלום - כיון שלא שימש תלמידי חכמים, והרי הוא כמכשף האוחז את העינים. ואמר רב נחמן בר יצחק שמסתבר כן, דכמו שהמכשף אומר כל מיני לחשים ואינו יודע מה אומר - רק יודע שלחש זה מועיל, כך זה שקרא ושנה משניות וחוזר עליהם ואינו יודע מה הוא אומר.

[4] והוסיפו לומר, שאם גם משנה לא למד - הוא גרוע יותר ונקרא בור, ואם גם מקרא לא קרא - הוא כבהמה.

[5] כן פירשו התוס' (בד"ה ועד) את הגמ' שאמרה "ועד כמה (צריך לחכות החכם עד שיהיה ראוי להוראה) - עד ארבעין שנין", שאין מונים אותם מיום שנולד, אלא מיום שהתחיל ללמוד.

[6] ואת הקושיא מברכות (דף סג.) דמבואר שאם יש כבר איש באותו מקום - אל תורה, תירץ ר"י דמיירי באופן שהוא נכנס עכשיו חדש לעיר זו, ואין לו להורות בה אם יש שם כבר ת"ח, אבל אם הוא במקומו אפי' בשוין הוא יכול להורות.

[7] והם מפרשים את הסוגיא כאן בהיפך מרש"י, דרש"י פירש בשוין מורה ובשאין שוין אינו מורה - והיינו שהוא פחות מחברו, ואילו הם מפרשים בשוין אינו מורה ובשאין שוין מורה - דהיינו שהוא יותר מחברו.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף