12th CYCLE DEDICATION
SOTAH 23-25 - A week of study material has been dedicated by Mrs. Rita Grunberger of Queens, N.Y., in loving memory of her husband, Reb Yitzchok Yakov (Irving) ben Eliyahu Grunberger. Irving Grunberger helped many people quietly in an unassuming manner and is dearly missed by all who knew him. His Yahrzeit is 10 Sivan.

סוטה דף כג. א

מה הם החילוקים בין כהן לכהנת שמנתה המשנה?

כהן כהנת (בת כהן) [1]
א. מנחתו קרבה כולה על המזבח מקטיר הקומץ ושאר המנחה נאכלת [2]
ב. אינו מתחלל אם נשא נשים בעבירה [3] מתחללת בביאת איסור [4]
ג. אסור להטמא למתים מותרת להטמא למתים
ד. אוכל בקדשי קדשים כחטאת אשם ומנחה אסורה לאכול בקדשי קדשים

מה הם החילוקים בין איש לאשה שמנתה המשנה [5]?

איש אשה
א. כשהוא מצורע פורע ומגדל שער ראשו כשהיא מצורעת אינה פורעת לגדל שער ראשה
ב. כשהוא מצורע פורם את בגדיו כשהיא מצורעת אינה פורמת בגדיה
ג. יכול להדיר את בנו קטן בנזירות אינה יכולה להדיר את בנה הקטן בנזירות
ד. כשהוא נזיר מגלח על קרבנות אביו [6] כשהיא נזירה אינה מגלחת על קרבנות אביה
ה. יכול לקדש את בתו קטנה אינה יכולה לקדש את בתה
ו. יכול למכור את בתו לאמה עבריה אינה יכולה למכור את בתה לאמה עבריה
ז. היה חייב סקילה - נסקל ערום היתה חייבת סקילה - נסקלת עם בגדיה
ח. אם חייב להתלות נתלה [7] אינה נתלית
ט. גנב ואין לו לשלם מוכרים אותו גנבה ואין לה לשלם אין מוכרים אותה

סוטה דף כג. א

אברי חטאת שנתערבו באברי עולה, מה יעשה?

מה יעשה מה הטעם
לחכמים תעובר צורתו (יפסל בלינה) ויצא לשריפה דהוא בספק איסור ד"בל תקטירו"
לר' אליעזר יעלם לשם עצים דהאיסור הוא רק לריח ניחח [8]

מנחת כהן מה דינה?

מנחת חובה [9] מנחת נדבה
לרבנן כליל תקטר כליל תקטר - ואינה נקמצת כמנחת חובה
לר' שמעון כליל תקטר נקמצת - אבל קרב הכל [10]
לר' אלעזר בר' שמעון כליל תקטר נקמצת - וקרב קומץ לעצמו ושיריים מתפזרין בבית הדשן
-------------------------------------------------

[1] ובין שהיא פנויה ובין שהיא נשואה לכהן לוי או ישראל, או שהיא גרושה ואלמנה מהם. וזה חוץ מהדבר הראשון שמנינו שאם נשואה לכהן אין מנחתה נאכלת, וכדבסמוך.

[2] וזה דוקא אם אינה נשואה לכהן, אכן אם היא נשואה לכהן כיון שיש כאן חלק הבעל, לכן הדין שהמנחה נשרפת, וכדלהלן בגמ'. וכתבו התוס' (בד"ה כל), דהחלק של הבעל בכל המנחות הוא מדין מה שקנתה אשה קנתה בעלה. אכן הביאו שמהירושלמי משמע שזה דין רק במנחת סוטה - שיש לבעלה חלק בה ולכן באשת כהן מנחתה נשרפת, אבל בשאר מנחות לא.

[3] כגון שנשא גרושה וזונה האסורות לו, אין הם מחללות אותו מקדושתו.

[4] ואסורה לאכול בתרומה. וכן אסורה להינשא לכהן, ואיסור להינשא לכהן הוא גם בבת ישראל שנבעלה ביאה לאחד מהפסולים.

[5] ובתוס' (בעמוד ב' בד"ה מה) הביאו מהתוספתא עוד הרבה חילוקים שלא נזכרו במשנתנו.

[6] כגון שאביו ג"כ נדר נזירות ולא הספיק להביא את קרבנותיו עד שמת, יכול בנו שהוא ג"כ נזיר בגמר נזירותו לעשות את תגלחת והבאת קרבנותיו מקרבנות אביו.

[7] פי', כגון שגידף את ה', שהדין הוא שאחר שהוא נסקל צריך לתלות אותו. ודוקא האיש נתלה, אבל האשה אפי' שגידפה אינה נתלית.

[8] פי', כתיב (ויקרא ב:יא-יב) כ"ָּל הַמִּנְחָה וגו' לֹא תֵעָשֶׂה חָמֵץ כִּי כָל שְׂאֹר וְכָל דְּבַשׁ לֹא תַקְטִירוּ מִמֶּנּוּ אִשֶּׁה לַה' וגו'. וְאֶל הַמִּזְבֵּחַ לֹא יַעֲלוּ לְרֵיחַ נִיחֹחַ", ודרשינן "לֹא תַקְטִירוּ מִמֶּנּוּ" שכל ש"ממנו לאישים הרי הוא בבל תקטירו", כלומר אם כבר הקרבת ממנו מה שצריך להקריב כמו הקומץ במנחה, אין אתה יכול להקטיר את השיריים. אכן דורש ר' אליעזר דכמו שגבי שאור ודבש אמרינן שכל האיסור הוא רק להקטירו "לְרֵיחַ נִיחֹחַ", כך האיסור ד"בל תקטירו" הוא רק באופן שאתה מקטיר לריח ניחח, אבל אם אתה מעלהו על הספק, דאם הוא אברי עולה יעלה עולה, ואם הוא אברי חטאת - שהם שיריים - יעלה לשם עצים, בכה"ג מותר.

[9] כגון שהביא על שמיעת קול - דהיינו שבועת העדות לשקר, או שבועת ביטוי שפתים, או טומאת מקדש וקדשיו, שהם בקרבן עולה ויורד, דהיינו שעשיר מביא בהמה ועני מביא עוף ובדלי דלות מביא מנחה - והיא מנחת חובה.

[10] ולית ליה לר' שמעון דרשת "כל שממנו לאישים הרי הוא בבל תקטירו", וסובר שקומץ כמו במנחת ישראל ומקטיר את הקומץ, ושוב מקטיר את השירים.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף